Piața energiei electrice în România şi jucătorul cel mai important, populaţia
Centrul Român al Energiei (CRE) are ca obiectiv major oferirea de informaţii corecte şi puncte de vedere avizate referitoare la subiecte de interes public, cu privire la industria pe care o reprezintă. Astfel, centrul a urmărit cu atenţie şi interes analizele privind piaţa de energie electrică în România, realizate de către diferite instituţii în ultima perioadă.
CRE consideră că o comparaţie a tarifului energiei electrice cu tariful altor ţări din UE, este puţin relevantă, ţinând cont de considerentele următoare:
- Ponderea costurilor naţionale cu transportul şi distribuţia în preţul final (mai mare decât în alte state UE), este generată şi de faptul că orice astfel de sistem are o componentă de costuri fixe, care nu depinde de volumul energiei electrice vehiculate. Scăderea consumului de energie electrică înregistrată în ultimii 20 de ani, a generat o creştere continuă a acestei ponderi în tariful plătit de consumator.
- Strategia României în sectorul distribuţiei energiei electrice, a avut la bază atragerea de investitori care să asigure un volum investiţional direcţionat înspre creşterea eficienţei acestui sector. Această politică a condus la recunoaşterea costurilor în factură, o dată cu realizarea investiţiilor.
- Starea tehnică a reţelelor de transport şi distribuţie, mai ales în zona de distribuţie, dar şi modul în care au fost realizate, nu asigură un nivel de eficienţă comparabil cu alte state membre ale UE. Aşa cum este cunoscut, lungimea reţelelor de medie şi joasă tensiune este foarte mare, iar pierderile specifice sunt mai mari în România decât în UE.
De aceea, CRE sprijină politica de investiţii în reţelele electrice, care să conducă atât la creşterea eficienţei sistemelor, cât şi la reducerea pierderilor tehnice şi a celor comerciale. Centrul pune un deosebit accent şi susţine strategia care favorizează creşterea consumului de energie, corelată cu creşterea eficienţei energetice, strategie armonizată cu dezideratele economice ale ţării. O atenţie mai puternic orientată către consumator poate asigura, de asemenea, creşterea consumului la nivel naţional.