Pe viitor, rufele nu se mai spală în familie, doar în centre ecologice
Vlad Elias şi Cristina Tarasevici, doi economiști și foști consultanți în afaceri, au ales calea antreprenoriatului în urmă cu cinci ani, când au pus bazele unei curățătorii ecologice în zona Crângași.
Ca orice afacere a pornit din nevoia unei cereri. „Aveam multe rochii pe care nu le puteam duce niciunde la curățat și așa mi-a venit ideea acestei curățătorii ecologice”, spune Cristina Tarasevici, care e convinsă că a tras lozul câștigător, întrucât Uniunea Europeană vrea să resctricționeze activitatea curățătoriilor care folosesc metode chimice.
Primul punct de lucru pe care cei doi antreprenori l-au deschis a fost în Crângași unde au investit 100.000 de euro (capital propriu și credit bancar) pe care au reușit să-i recupereze în aproximativ 8 luni.
„Nu știam nimic despre zona aceasta (a curățătoriilor- n.red.). Pur și simplu ne-am interesat ce variante sunt în zona de curățare, așa am intrat în contact cu cei de la Electrolux care ne-au propus un sistem inovator. Am fost reticenți pentru că era un sistem nou, nu tocmai ieftin și care nu m-ai fusese testat în România dar care funcționa foarte bine în Vestul Europei. Și am zis «hai să pariem pe această tehnologie». Adică cea de la Lagoon”.
****Lagoon® este primul sistem de curăţare profesional pe bază de apă care a obţinut aprobarea The Woolmark Company ca alternativă pentru îngrijirea ţesăturilor şi hainelor delicate care erau până acum curăţate folosind solvenţi chimici.
Vlad Elias are o experiență în consultanță financiară de aproape 12 ani, a condus departamentul unei firme de brokeraj, care se ocupa cu intermedieri de credite pentru persoane fizice și juridice.
Noua afacere a început-o cu opt oameni și s-au dedicat întrutotul în ceea ce fac.
„Am recuperat repede investiția datorită felului nostru de a fi: de exemplu, cu o zi înainte de deschiderea centrului de curățat din Pantelimon, la ora 10.00 dimineața testam mașinile de spălat covoare. Suntem genul de antreprenori care ne implicăm în toate aspectele, nu în sensul de control, pur și simplu să-i ajutăm pe angajați să învețe mai repede. A fi antreprenor nu înseamnă nici că ai mai mult timp liber și nici mai mulți bani. Sunt mai multe responsabilități, mai multe probleme dar satisfacția lucrului făcut de tine este mai mare. Asta ne motivează, cu speranța că, la un moment dat ne vom putea retrage, pe la vreo 80 de ani, dacă ajungem….Sincer, câștigam mult mai mulți bani la jobul meu anterior”, spune Vlad Elias.
După un centru de colectare în Unirii și un alt punct de lucru în mall, cei doi antreprenori și-au deschis o curătățorie în Pantelimon.
Investiția, deloc mică, de jumătate de milion de euro, ar trebui recuperată în următorii cinci ani. La centrul din Pantelimon lucrează 30 de oameni, inclusiv personalul administrativ, director de zonă și director de resurse umane. Vorba ceea, avem sau nu personal, directori tot trebuie să avem.
„Trebuie să avem directori pentru că e greu să administrăm o afacere cu patru puncte de lucru, cu 50 de oameni, doar eu cu soția. E un pic accelerată dezvoltarea afacerii prin deschiderea acestui punct dar nu mai făceam față amândoi. Și așa ne trezim la ora 6 și ajungem acasă la ora 22.00, zi de zi”.
Și mi-a mărturisit că și-a călcat deseori, singur, cămășile.
Centrul de curățare ecologică deschis în Pantelimon cuprinde o curăţătorie de haine, un centru de curăţare a covoarelor, un centru de formare profesională în domeniu şi o linie de producţie de umeraşe.
„Centrul de formare profesională, singurul din zona București-Ilfov oferă cursanților posibilitatea de a obține o calificare acreditată în domeniul curățătoriilor de haine. Pe lângă cursul teoretic, cursanții au posibilitatea de a face practică pe echipamente reale folosite intr-o curătătorie ecologică de haine. De această linie de business suntem foarte mândri deoarece oferă tinerilor posibilitatea să obțină o calificare și implicit acces la un job bine plătit”, spune Vlad Elias.
Dacă lucrurile merg conform planurilor, investiția în centrul din Pantelimon ar trebui să fie recuperată în cinci ani de zile. Anul acesta mizează pe o cifră de afaceri de peste 2 milioane de lei.
„Vrem să trasformăm Blue Lagoon în alternativa de a nu mai spăla acasă. Nu vrem să intrăm pe zona de corporate, nu vrem să intrăm pe zona de industrial, horeca, nu ne dorim acest lucru. Echipamentele sunt pentru lână, cașmir, costume etc. Prin abonamente începem să ne formăm clientela. Nu ne dorim să ne poziționăm ca o curățătorie ieftină dar pentru clienții care utilizează frecvent serviciile noastre le putem oferi un preț mic, prin abonamente”, afirmă Vlad Elias.
Dacă e să facem calculele: timpul, energia electrică, detergentul, apa, apoi o eventuală reparație a mașinii de spălat, ajungem la concluzia că e mult mai convenabil să nu mai speli rufele acasă. Se pare că acesta este viitorul pe care mizează cei doi antreprenori români care pot procesa în centrul din Pantelimon 5 tone de rufe zilnic.