Patru mari greșeli în carieră
Dacă tot aștepți să identifici locul ideal de muncă, atunci este posibil să aștepți în zadar.
Tu poți face ca lucrurile să fie perfecte tocmai prin implicarea ta și nu printr-o descoperire întâmplătoare a giuvaerului ascuns adânc în nisipurile deșertului.
Nu îți place ceva sau consideri că e necesară o schimbare? Poți propune acest lucru colegilor, supervizorilor, putând afla astfel dacă viziunea ta este doar una subiectivă sau este împărtășită și de altcineva. Este o mare diferență între a propune și a bârfi. Dacă bârfești, este ca atunci când iei un medicament ca să scapi de o durere de cap, însă dacă te plimbi în natură, la aer proaspăt, durerea de cap dispare natural și frumos, aerul proaspăt revigorându-te efectiv și nu doar protejându-te așa cum face un medicament. Nu ești un computer care are nevoie de antivirus.
Acum, să fim serioși. Oportunități de angajare și de evoluție profesională au existat, există și vor exista în continuare. Să vedem ce nu trebuie și ce trebuie să faci pentru a fi mulțumit din punct de vedere profesional:
1. Nu te mai plânge că nu există locuri de muncă sau oportunități. Chiar dacă ai facultate și vrei să te specializezi pe un anumit domeniu, asta nu înseamnă că în timp ce încerci acest lucru nu trebuie să lucrezi în locurile unde poți face ceva bani și-ți poți menține astfel un echilibru socio-profesional.
Uneori, prin simplul fapt că lucrezi (locuri de muncă drăguțe de altfel) ca ospătar, lucrător comercial, casier, descărcător-încărcător, șofer, agent call center, agent de vânzări pe teren, vânzător la un magazin și tot așa, te poți concentra să cauți în timpul liber oportunități profesionale corespunzătoare visului tău (ex: Să te angajezi ca responsabil comercial, consilier juridic, arhitect…) tocmai pentru că simți că ești responsabil și că ești obosit într-un mod plăcut, natural (datorită muncii tale) și nu din cauza plictiselii și a faptului că îți plângi de milă sau ești deprimat. Mai mult, banii pe care îi obții din ocupațiile amintite mai devreme, care pot fi mulți, suficienți sau de supraviețuire, în funcție de implicarea ta (da, mă refer și la ore suplimentare și la weekend-uri ocupate), te pot ajuta să te duci la anumite evenimente de networking, să te înscrii la câteva conferințe care să îți faciliteze posibilitatea de a cunoaște persoane care lucrează în domeniul vizat de tine, îți poți cumpăra haine office (costum, sacou, taior, pantofi, fustă business, cravată, îmbrăcăminte smart-casual) cu care să te prezinți la interviuri, îți poți cumpăra cărți, te poți relaxa la un suc și câte și mai câte.
2. Într-adevăr, facultatea nu-ți oferă, poate, partea practică de care tu crezi că ai nevoie. Dar asta nu înseamnă că nu poți contacta, telefonic, electronic sau chiar în persoană anumite companii, firme, asociații, multinaționale, organizații unde poți, câteva ore pe săptămână, spre exemplu, sau câteva zile, să ajuți departamentele de contabilitate, producție, vânzări…
Mai mult, dacă dorești ca facultatea să-ți asigure astfel de perioade de pregătire, vorbește cu profesorii sau cu tutorii tăi despre acest lucru. Transmite-le un plan, o strategie. Exemplu: Anumiți profesori deja lucrează în anumite companii. Astfel, acestora li se pot transmite solicitări prin care să prezinte oportunități de practică chiar în companiile la care lucrează. O altă variantă poate fi organizarea unui târg de locuri de muncă și internship-uri chiar în cadrul facultății la care studiezi și poți transmite această propunere secretariatului, decanatului. Astfel, se pot stabili parteneriate între facultate și diverse companii care-și vor prezenta stagiile de practică sau de pregătire profesională – cum dorești să le numești.
3. Dacă lucrezi și nu ești mulțumit de colegii tăi, poate de șeful tău etc., asta nu înseamnă că trebuie să judeci oamenii respective, chiar dacă sunt rău intenționați. Judecă greșeala lor, nu pe ei. Ei au o poveste de viață, la fel ca și tine, însă nu o cunoști în detaliu, așa că încetează să mai spui să sunt incompetenți, inconsecvenți etc.
Încearcă să spui ceea ce ai vrea să se îmbunătățească în cadrul relației voastre, ceea ce crezi tu că este greșit, astfel le vei permite celorlalți să se deschidă și o să observi că un om care tocmai a țipat la tine, de fapt, nu este nervos pe tine, ci pe anumite situații profesionale sau chiar personale care îl fac să se simtă stresat, nemulțumit, poate amenințat că are o competiție…
Imaginează-ți că este mai bine să repari o situație și să îi oferi astfel o perspectivă decât să o judeci agresiv. Dacă înțelegi și îmbunătățești un lucru, un mecanism de funcționare, o idee, o modalitate de colaborare etc., atunci vei oferi un mediu plăcut persoanelor care vor veni în locul tău sau care vor interacționa cu ceea ce tu ai fost nevoit să interacționezi. Acesta este profilul unui profesionist.
Suntem oameni și ne putem ajuta atât timp cât criticile, atât pozitive cât și negative, sunt luate drept sugestii de îmbunătățire și nu jigniri.
O echipă de vis se formează prin încredere, îmbunătățire constantă, simțul umorului, antrenament permanent, sinceritate, bun simț, diplomație, corectitudine.
4. Indiferent de vârstă, nu este bine să te plângi. Mai mult, mai ales dacă ești la început de carieră, trebuie să te mobilizezi și să accepți că dacă vrei să obții cu adevărat ceea ce îți dorești, acest lucru presupune muncă, responsabilitate și o atitudine pozitivă. Desigur, vor fi momente când tristețea își va face apariția, dar continuă să crezi și să faci eforturi. Merită!
Mihai Silviu Botezatu este autorul cărții Candidați și Angajatori? Piața muncii are nevoie de voi! Cartea a fost publicată în octombrie 2013 la editura Reproexpres. Colaborează din 2011 cu compania HRS Outsourcing și este specializat pe recrutare de personal, vânzări B2B/B2C, consiliere în cariera profesională, oferind și un puternic suport motivațional candidaților pentru buna integrare a acestora în piața muncii. Motto-ul blogului său, 7 Days of Trust, este astăzi este cea mai importantă zi din viața ta! Adresa de e-mail la care Silviu poate fi contactat: [email protected]