Obligațiile recrutorilor față de candidați
Totuși, recrutorii ce obligații au? Le respectă? Putem spune oare că așa cum anumiți (destul de mulți) candidați au greșeli de ortografie și gramatică în CV-uri, întârzie la interviu sau ajung prea devreme ori uită să mai anunțe că nu se mai prezintă, așa și recrutorii au greșeli specifice? O să vedem în cele ce urmează.
Tennessee Williams a spus: If the writing is honest it cannot be separated from the man who wrote it.
În traducere: Dacă scrisul este onest nu poate fi separat de omul ce l-a scris.
Așa și cu un interviu de angajare ce se adresează ambelor categorii (recrutori și candidați)– Dacă interviul este sincer atunci nu poate fi separat de participanții acestuia, și anume intervievatorul și intervievatul.
Luând principiul din paragraful de mai sus drept un comportament sănătos și gândindu-ne la responsabilitățile morale și, în același timp, profesionale ale recrutorilor, aceștia trebuie să respecte următoarele obligații:
Întotdeauna să ofere răspunsul candidaților (feedback) cu privire la rezultatul interviului la care aceștia au participat. De asemenea, pentru că respectivii candidați să se cunoască mai bine din punct de vedere profesional, rezultatul trebuie prezentat critic. În paragraful următor sunt enumerate câteva exemple.
Exemplu (1): Nu ați fost selectat deoarece abilitățile dvs. de analiză statistică sunt de nivel începător (conform rezultatului testului pe care l-ați dat) iar, așa cum v-ați dat seama din anunțul de recrutare, noi căutăm o persoană cu abilități cel puțin de nivel mediu. De asemenea, la testul pentru limba engleză ați luat nota 7, iar minimul acceptat este nota 8. Dacă or să mai apară locuri de muncă în cadrul companiei noastre și sunteți considerat eligibil pentru interviu, atunci o să fiți anunțat.
Exemplu (2): Ca urmare a participării dvs. la interviul de angajare pentru postul de inginer constructor/project manager vă anunțăm că răspunsul este negativ. Motivul acestei decizii este, în primul rând, legat de experiența medie în mentenanță, noi căutând o persoană cu experiență avansată. Totodată, locul de muncă pentru care ați candidat necesită flexibilitate și putere de organizare în buna gestionare a acestuia, iar pentru acest lucru a fost identificat un candidat corespunzător. Cu permisiunea dvs., o să rămâneți în baza noastră de date pentru a fi la curent cu noi oportunități ce pot apărea în viitor. Aștept cu interes răspunsul dvs.
Exemplu (3): Așa cum v-am promis, revin cu rezultatul interviului pentru postul de coordonator vânzări. Nu ați fost acceptat pentru acest post deoarece ați refuzat să participați la jocul de rol pe care vi l-am propus menționând că un asemenea procedeu este necesar doar pentru intervievarea juniorilor. Astfel, nivelul de flexibilitate este unul scăzut. Mai mult, cunoștințele tehnice privind mașinile din marca X trebuie îmbunătățite – există anumite informații cheie despre care trebuie să vă informați, exemplu: consumul mașinii Y este de…
Vă rog să-mi menționați dacă doriți să vă păstrăm în continuare CV-ul în baza de date.
Cum vi se par aceste exemple? Trebuie menționat că mai mult se pierde timp decât se câștigă dacă un recrutor nu dă feedback având în vedere că persoana ce a candidat pentru un anumit post poate încerca să contacteze telefonic compania, recepționera redirecționează mesajul, recrutorul nu e disponibil, candidatul revine… Trimite și e-mail, acesta este citit sau ignorat, se mai trimite alt mesaj etc.
Lucrurile corect făcute te ajută să câștigi timp, ci nu să pierzi.
Recrutorii nu ar trebui să fie atât de grăbiți, așa cum unii dintre ei dovedesc că sunt. Graba strică treaba, graba strică recrutarea. Ca o adresare directă către recrutori: Imaginați-vă că sunteți percepuți precum mulți profesori universitari sau politicieni care nu sunt transparenți – oferă doar afirmații și nu argumente, promovează teoria și uită de practică. Voi sunteți noua generație, iar viitorul “sună bine”, doar dacă principiile breslei sunt respectate. Deja unele bresle par compromise, de ce să fie și industria resurselor umane una dintre acestea?
Anumiți recrutori nu dau feedback complet deoarece nu vor să întristeze candidații sau nu au timp. Cert este că prin astfel de motive rănim profesional candidații – ei trebuie să se îmbunătățească, nu să fie ocoliți de dezamăgiri. Dezamăgirile, de multe ori, sunt benefice oricărei situații deoarece, de pe urma unei încercări, unei “lupte”, persoana vizată primește o evaluare, iar cu aceasta merge mai departe în viață încercând să fie un om mai bun, mai eficient, mai profesionist.
O altă obligație a recrutorilor este să-și centralizeze toate informațiile (CV-uri, răspunsuri ale candidaților, rezultatele interviurilor). Surprinzător sau nu, o dată cu evoluția tehnologică (baze de date electronice spre exemplu) s-a extins și birocrația. Astfel, unele agenții de recrutare se pot pierde în date, informații, dezorganizare. Pentru a evita acest lucru există câteva etape foarte simple:
1. Crearea unui folder (în Outlook, spre exemplu) și a unor subfoldere care să conțină domeniile în care se recrutează, candidaturile și răspunsurile candidaților plus CV-urile acestora și rezultatul interviurilor
2. Arhivarea CV-urilor – pe domenii.
Astfel, dacă un candidat vrea informații despre interviul la care a participat sau recrutorul trebuie să prezinte informațiile șefului, acestea pot fi prezentate într-o manieră organizată.
Recrutorii mai trebuie să respecte și: Actualizarea informațiilor despre candidați, cât și despre proiectele de recrutare. De aceea există baza de date – pentru a fi utilizată. Periodic (să spunem o dată la șase luni sau un an) ori în momentele când sunt recontactați anumiți candidați pentru noi locuri de muncă, trebuie actualizate informațiile despre proiectele la care aceștia au mai participat, localitatea în care trăiesc, locul de muncă pe care îl au ori studiile pe care le-au început sau terminat. Printr-o astfel de metodă, candidatul este respectat, iar recrutorul câștigă timp – știe că în următoarele 3-4-6 luni va contacta anumite persoane, iar pe altele le va evita având în vedere că are toate informațiile centralizate.
Printre obligațiile recrutorilor se mai numără și: Să aibă telefonul setat pe silențios sau să fie închis în timpul interviului ori să anunțe încă de la început candidatul că va ține telefonul deschis deoarece așteaptă un apel important; Să îi spună intervievatului că are dreptul să adreseze întrebări; Să-i ofere acestuia un pahar cu apă (o simplă întrebare în acest sens nu strică); Să-l conducă la ieșire după terminarea interviului. Totodată, trebuie să ofere informații despre când va primi candidatul răspunsul (feedback-ul) sau care sunt etapele următoare ce trebuie menționate.
Succes în proiectele de recrutare!
Mihai Silviu Botezatu promovează implicarea activă a tinerilor în societate. Domeniile sale de activitate: Resurse Umane (Recrutare, Consiliere și Administrație) și Vânzări Business 2 Business.
Ai nevoie de ajutor sau vrei și un alt punct de vedere cu privire la o anumită situație? Trimite e-mail pe următoarea adresă: [email protected]