Nevoia de sens și de a aduce valoare
Nevoia de sens și de a aduce valoare prin ceea ce suntem şi facem este fundamentală pentru fiecare dintre noi. Totuși, sunt multe persoane care nu au un sens în ceea ce fac… și sunt și mai multe organizaţii în care sensul nu este clar sau nu este altul decât acela de a genera profit pentru acţionari.
„Profitul este pentru o întreprindere echivalentul oxigenului pentru un sistem viu. Dacă o companie nu mai produce profit, nu se poate alimenta, deci iese din joc și dispare. Cealaltă parte a acestei perspective este că principalul sens, scop al unui organism viu nu este acela de a respira, așa cum nici sensul unei organizații nu este acela de a produce profit” – scria Alain Cardon, într-una din cărţile sale.
Revenind la întrebarea de la început: Cum poţi să ai libertate şi să aduci valoare prin ceea ce eşti și ceea ce faci? Mă gândesc că mulţi dintre noi vor răspunde pozitiv la această întrebare, însă întrebarea din spate este „Eşti dispus să plăteşti preţul pentru asta? Pentru că totul are un preț: dacă ieşi în față și spui ce ai de spus – este un preț, dacă continui la fel ca până acum – ai de plătit un altfel de preț.”
O frază pe care am auzit-o foarte des în ultima vreme legată de această provocare „Trăiesc această provocare/întrebare/dilemă, vreau să fac o schimbare, cred că un coach ar putea să mă ajute în acest sens, însă nu am buget. Șefii mei nu vor fi niciodată de acord să îmi aloce buget pentru asta!” Paradox, sau doar o reflecție a realității, mă întreb eu? Ceea ce este și mai interesant pentru mine este că în ultima perioadă am întâlnit mai mulți directori, mangeri, profesionişti care își doresc foarte mult să fie inițiatori ai schimbării, doar că nu există buget pentru schimbare!
În termeni simpli, e ca și cum ai nevoie să-ți cumperi un anumit lucru pe care ți-l dorești, știi beneficiile lui, îl vezi în magazine și știi că nu ai bani să îl achiziționezi. Ce faci?
Modul în care gândim este condiționat de viaţa noastră
Dacă ne petrecem viața într-o școală, vom gândi în paradigma elev – profesor, dacă ne petrecem viața fiind angajat vom avea tendința de a gândi ca un angajat. Am cunoscut în ultima perioadă mulți antreprenori care, dintr-un motiv sau altul, au ajuns din postura de angajați, în postura de mici angajatori – marea majoritate din păcate rămân la mentalitatea de angajat, iar acest orizont le limitează viziunea și aspirațiile.
Aceasta este o perspectivă pe care o întăresc acum: nu văd nici o dilemă, ci doar alegerea pe care fiecare o face și valoarea pe care fiecare hotarăște să o aducă în sistemul respectiv.
Schimbarea unei culturi manageriale se face în timp și pornind de la fiecare lider în parte, până când toți liderii se lasă inspirați de acest proces. Schimbarea aceasta nu este despre cunostințe, ci despre a face ceea ce simți în adâncul ființei tale că este bine să faci. Școlile de afaceri, MBA-urile cred că sunt ineficiente în zona aceasta, aici intram în sfera dorinței individuale de evoluţie, în zona intuiției și alinierii cu propriile valori, nevoi și aspirații. Școlile de afaceri transferă cunoștințe, nu lucrează şi la dezvoltarea competenţelor participanților de a le pune în practică.
Cred că este momentul aici să vorbesc despre principii sănătoase de a conduce – despre cum poți să conduci într-o manieră în care să respecți drepturile, responsabilitatea și demnitatea celorlalți, inclusiv a ta. Ordinea socială pune liderii într-o poziție de putere, dar atunci când liderul respectă câteva principii simple, care sunt în acord cu ceea ce simte în interior că este bine, își poate folosi puterea într-un mod în care să aducă valoare.
Pentru mine ca profesionist, aceste principii au reprezentat o lecție pe care am învățat-o greu. Mi-am luat angajamentul de a examina comportamentul și valorile și mi-am asumat efortul de a fi responsabilă pentru efectele pe care acțiunile sau cuvintele mele le au asupra mea și asupra altora. Și merg mai departe pe drumul acesta!
Valorile, principiile sunt în strânsă legatură cu propria identitate, ceea ce suntem și ceea ce putem deveni, cum trăim și cum am putea trăi mai bine.
Provocarea pe care o văd pentru lideri este una și mai mare, dată fiind poziția lor de putere în sistemul respectiv: să fie responsabili pentru acțiunile lor în relație cu ei înșiși, cu clienții, angajații, furnizorii, comunitatea dar și alți actori implicați.
Iată câteva întrebări pe care un lider și le poate adresa în momentul în care și-a luat angajamentul ca va avea un comportament responsabil:
– Care sunt valorile și principiile mele cele mai importante?
– Agenda mea actuală reflectă valorile și principiile mele? Cum as putea să fac loc valorilor mele autentice în agendă?
– Ce valori percep colegii mei ca fiind cele mai importante pentru mine?
– Ce ambiții vreau să ating în mandatul meu? În ce fel vreau să ajung acolo?
– Ce vreau să spună colegii mei despre mine ca lider după ce mandatul meu se termină?
– Atunci când sunt acasă cu cei dragi, le pot spune cu mândrie despre ceea ce am facut astăzi? Ce lecții pot învăța cei dragi mie din activitatea mea?