Mugur Patrascu, iLeo: “Cand devii antreprenor te modifici ca om” (I)
Mugur Patrascu este de cativa ani si profesor asociat la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, iar de curand s-a alaturat comunitatii de specialisti Dalles Go, si sustine un curs de comunicare online.
Am stat de vorba cu Mugur despre devenirea sa ca antreprenor si despre cum te metamorfozeaza aceasta ipostaza, dar si despre piata de digital advertising a ultimilor ani.
Cui se adreseaza cursul de comunicare online pe care il sustii la Dalles Go si care sunt ariile tematice principale?
La cursul meu de la Dalles Go vin oameni care au nevoie de notiuni teoretice si practice legate de lumea digitala. Sunt oameni care au nevoie de aceste lucruri in cadrul pozitiei pe care o au in companii – in marketing, PR sau alte domenii, sau persoane care si-au inceput sau vor sa-si dezvolte o afacere pe cont propriu si au nevoie de aceste notiuni. Practic, acoperim toate ariile legate de ce inseamna a face comunicare pe aceste medii, de la partea de abordare a mediului, strategie si intelegerea consumatorului, pana la partea practica, in care realizam campanii de comunicare pe diverse briefuri sau implementam campanii de Google Ad Words sau Facebook.
Participantii capata o privire actuala a ceea ce inseamna comunicare digitala, plecand de la intelegerea notiunilor pe care le tot auzim in jurul nostru, pana la partea practica, in care rezolvam concret probleme de comunicare, cu mijloacele comunicarii digitale. La final cred ca inteleg mult mai mult din ce aud in jur si, poate cel mai important, pot sa faca mai bine legaturi si sa ajunga sa construiasca campanii pe nevoi si obiective concrete.
Cand s-a facut simtita atractia ta pentru zona de online, digital? Isi are poate radacinile in copilarie, adolescenta..
Are legatura cu adolescenta, cu copilaria in niciun caz. M-am nascut in '75, atunci nu existau calculatoare si internet. Dar tin minte ca in clasa a IX-a ai mei mi-au luat un calculator HC 85, un calculator ce folosea un sistem de programare basic, foarte interesant. Atunci am inceput usor sa inteleg despre ce e vorba. Dar n-as plasa acolo inceputul. La mine partea de online a plecat in alt mod decat la alti oameni care au ajuns in acest domeniu.
Eu am crescut si m-am dezvoltat din zona de advertising. Mai intai, prin 2001 m-am angajat in publicitate. Mi-am dorit foarte mult sa intru intr-un mediu care promitea foarte multe, era foarte glamour si ma pasiona.
M-am angajat la D'Arcy, cea mai tare agentie la momentul acela. Am fost expus la lucruri la cel mai inalt nivel si a inceput sa creasca pasiunea mea pentru publicitate. Comunicare, pana la urma. Am ajuns apoi la Leo Burnett, erau niste grei acolo, Bogdan Naumovici, Razvan Matasel, niste oameni de la care am invatat foarte multe. Si despre cum privesti oamenii, si felul in care privesti strategic un demers de comunicare, cum ai o abordare fata de client, partea de vanzare, impachetare, partea de prezentare. Ala a fost momentul cand am crescut foarte mult. Incepea sa se dezvolte si online-ul atunci. Am inceput oarecum independent partea de online, pentru ca in 2003 mi-am infiintat o firma si am inceput sa fac site-uri.
In 2006, trei ani mai tarziu, ai pus pe picioare iLeo. Ai simtit amplitudinea digitalului?
La sfarsitul anului m-am hotarat sa ma dedic zonei digitale. Era clar ca nu mai e cale de intoarcere in digital, asa simteam eu. Asa ca impreuna cu Stefan Iordache am infiintat iLeo, care a plecat dintr-o zona de comunicare – acesta era backgroundul meu, pe comunicare si advertising, aplicat in online. Acest mediu nou trebuia descoperit si experimentat.
Foarte multi dintre cei care aveau agentii la acel moment aveau o specializare digitala si au inceput sa invete comunicare. Eu stiam comunicare, incepusem sa invat mai mult online.
De atunci, iLeo e o poveste care a mers numai ascendent. Am inceput cu doi oameni si un catel si astazi suntem cam 30. Am fost trei ani la rand cea mai mare agentie de comunicare digitala din Romania. Am luat nenumarate premii, am dezvoltat tot felul de produse, facem peste 30 de campanii pe an. Lucrurile au mers crescator dar pe trendurile pietei, deoarece asta e o zona in care nu iti permiti sa te opresti din a experimenta.
Cum a fost pentru tine din perspectiva de antreprenor? Faptul ca ai inceput sa porti cu tine responsabilitatea unui business, a unei echipe?
Eu sunt antreprenor pe mai multe produse. iLeo e principalul, dar am dezvoltat si platformele orasulm.eu, 4inmasina.ro; sunt mai multe zone pe care le-am crescut. Eu nu sunt un antreprenor educat, sunt cumva parte a sistemului care vorbeste despre niste reguli de antreprenoriat.
Parerea mea e ca lucrurile pot sa functioneze destul de mult intuitiv, sa se bazeze pe fler, pe zona ta de expertiza, experienta de viata… Sunt self educated in zona asta. Functionez mult ca antreprenor pe increderea pe care o am fata de idee sau produs. Odata cu asta, imi canalizez si eforturile ca sa pot sa fac sa se intample ce imi doresc. Lucrurile sunt diferite din perspectiva intrarii pe o piata, lansarii unui produs, aducerea lui la maturitate, restabilirea zonei financiare dupa ce ai investit, sa ajungi la break-even si sa mai scoti si bani. Mai ales in perioada asta de lipsa de predictabilitate economica. Noi am intrat prin zona asta de euforie economica, falsa, evident, iar online-ul a trecut si el prin asta, dupa care a urmat o cadere, in 2009, 2010. Cadere de interes, de bugete, si asa mai departe. S-a intrat in criza, cand lucrurile se intampla greu, si din perspectiva atragerii de parteneri in povestea asta.
Care este acum nivelul tau de implicare in companie?
Foarte mult in zona de creatie, pe campanii si clienti foarte importanti, in zona de strategie de business, relatii cu clientii. Imi place foarte mult sa am o relatie cu oamenii. Sa simt pulsul companiei. Sunt preocupat si de dezvoltarea oamenilor aici, pe directia pe care si-au ales-o. E o zona esentiala ce trebuie atinsa de un manager: sa stea in legatura cu echipa si sa reuseasca sa gaseasca valoarea din om.
Ce crezi ca trebuie sa insufle un manager echipei?
In ansamblu, trebuie sa insufle echipei o directie. Oamenii sa inteleaga ca lucrurile sunt clare, stim incotro mergem, stim care sunt lucrurile pe care ne bazam, avantajele noastre competitive. Oamenii trebuie sa stie care sunt pasii urmatori, sa isi inchipuie o finalizare pentru ce fac astazi. Sa stie ce plan construim.
Cum a fost pentru tine cand lucrurile au inceput sa se miste intr-o directie buna: primul client important, primul buget semnificativ. Iti amintesti aceste milestone-uri?
In businessul asta primii trei ani au fost asa de intensi, lucrurile aveau o cadenta incredibil de rapida. S-a muncit foarte mult, cu o echipa destul de mica, inca nu ne permiteam foarte multi oameni. Evident, cand cineva iti acorda increderea pentru ceva, ca urmare a muncii tale, este energia de care ai nevoie ca sa continui. Sunt momente in care iti justifici noptile si efortul.
Merita in cele din urma, nu?
Cu siguranta merita si mereu te intrebi ce ai fi putut face altfel, ca sa fie mai bine.
Ai descoperit pe parcurs ca esti antreprenor, dincolo de un bun specialist in zona ta de expertiza? Cum a fost?
Nu m-am gandit foarte mult la asta. Nu m-am autoevaluat, intrebandu-ma: oare sunt bun la asta? Nu, m-am gandit asa: mi-ar placea sa fac asta? Hai sa incep. Lucrurile s-au intamplat natural si au fost momente in viata cand a trebuit, bineinteles, sa iau niste decizii. Sa ma indepartez de anumite zone, sa stabilesc niste limite…
Antreprenoriat inseamna mult sa iesi din zona de confort, sa incepi sa iti periezi si personalitatea, si felul in care tratezi cu oamenii, cu familia… toate astea. Este o asceza personala, daca exageram putin cuvintele. Ai un drum personal in care tu devii putin altfel. Te modifici ca om, constientizezi care este mediul in care traiesti si incepi sa te adaptezi cumva din mers. Eu nu am ales mediul antreprenorial pentru ca eram intr-un fel, ci mi-a placut si apoi m-am modificat eu ca sa ma adaptez.
Ce a trebuit sa modifici la tine?
Am invatat sa fiu mai tolerant. Apoi mi-am dat seama ca nu sunt cel mai destept. Plecam destul de increzator in mine, in felul in care vad lucrurile. Dar nu. A merge impreuna cu cineva la drum inseamna acea chimie care iti permite sa iei ce e mai bun din echipa, din om.
Apoi, ceva foarte important in antreprenoriat este ca nu iti mai permiti scuze. S-a intamplat pentru ca aia si aia. Neimportant. E important doar daca nu mai repeti pe viitor greseala asta. Iti adaugi o experienta, care sa iti permita sa te descurci mai usor intr-o situatie similara.
Sunt multe lucruri care s-au modificat. Apoi, legat de decizie: oamenii asteapta de la cei care au o viziune si decizie foarte clara. Asteapta sa ii conduci pe un drum foarte sigur. Nu e loc de marje de eroare, stanga, dreapta. Pentru ca ei traiesc cu visul tau si felul in care iti vinzi visul mai departe le alimenteaza lor energia de zi cu zi. Felul in care te bucuri de realizarile lor este iarasi fundamental pentru energia oamenilor. La fel cum si tu, antreprenorul, ca om care merge pe o directie, te alimentezi cu succesele lor. Te alimentezi cu felul in care ei iti adopta visul.