Marius Meleşteu şi al patrulea val din industria cafelei
De peste şase ani lucrează cu pasiune în industria cafelei, dar, până să lucreze în domeniu, a trecut prin companii precum Stimorol, Unilever sau Zapp în care a ocupat poziţii de top. La bază, Marius Meleşteu este inginer proiectant. El se află într-o continuă dezvoltare profesională, urăşte rutina şi îi place să inoveze. De numele lui se leagă conceptul unic al cafenelei Manufaktura by Doncafe. Marius Meleşteu, General Manager Strauss pentru Europa Centrală şi de Est, şi antreprenorul Octavian Muntean au pus bazele proiectului în care s-a investit un milion de euro încă din 2015. Este cea mai mare investiţie pe metru pătrat din Mega Mall, unde se află singura cafenea Manufaktura, dar nu şi ultima. Totul a pornit de la o nevoie. „Este foarte greu să bei o cafea bună. Noi avem o cafenea foarte bună la fabrică. Dar, când eşti în orice oraş din ţară şi din afară, e foarte greu să găseşti o cafea bună. Piaţa se împarte între cafea bună şi proastă. Cafeaua proastă este pretutindeni, ea ţine atât de modul de preparare, cât şi de produs în sine”, spune Meleşteu, care are în plan să extindă businessul şi în alte malluri.
Strauss este cel mai mare producător de cafea din România şi vinde 1,8 miliarde de ceşti de cafea pe an pe toate canalele. Din acest motiv a decis să facă ceva care să îi diferenţieze de competitori şi să le ofere oamenilor alt tip de cafea. În fabrică cafeaua este prăjită proaspăt, după patru zile este transportată în cafenea şi este servită într-un termen de până la 18 zile.
Conceptul cafenelei este bazat pe un trafic foarte mare, pentru că altfel investiţia nu ar avea sens, iar clienţii care îi trec pragul sunt în mare parte din generaţia Millennials, care apreciază un lucru bine făcut, sunt însetaţi de cunoaştere şi vor să se autoeduce.
Majoritatea nu ştie mare lucru despre cafea, crede Meleşteu, de aceea conceptul are şi o parte de educare a publicului iubitor de cafea. În cafenea poţi să afli, de exemplu, că, în afară de Brazilia, există şi alte ţări producătoare de cafea, cum este Vietnamul, cel mai mare producător de cafea robustă din lume. Brazilia este producătoare de cafea arabică, cultivată la altitudini puţin mai mari, este mai aromată, are o aciditate mai mare, iar buchetul este mult mai bogat. Cafeaua robustă este mai simplă, se cultivă la altitudini mai joase. Cele două tipuri de cafele sunt produse care se tranzacţionează pe două burse.
Cafeneaua oferă tipuri de cafele din mai multe surse, arabica din Brazilia, Columbia, Guatemala şi Kenia, dar şi cafea de origine pură dintr-o singură regiune din Brazilia. Aşa cum vinul provine din regiunea Bordeaux. Cafeaua dintr-o singură regiune are caracteristici mai bune, constante, este pregătită cu atenţie, iar preţul ei este mai mare.
„Mulţi înţeleg că o cafea proaspătă este cea râşnită pe loc, deşi poate avea o vechime de un an de zile. Toată lumea ştie doar că există cafea tare sau mai puţin tare, mai aromată, mai acidică. Prepararea ei este un alt secret. Prăjirea cafelei are diverse niveluri de prăjire, de la very light la dark roasting. Dacă este foarte veche, o cafea îşi pierde din calităţi, se oxidează. Când de fapt, prospeţimea adevărată înseamnă prăjirea. Suntem experţi în prăjire de orice tip, putem s-o garantăm”, mai spune el.
Pentru a păstra calitatea cafelei servite, conceptul Manufaktura are nevoie de un specialist bun în prăjirea cafelei, aşa că Alexandru Niculae, campionul mondial de roasting, lucrează îndeaproape acolo. Cafeneaua nu folosește maşini automate, ci manuale. Barista reglează măcinătoarele în fiecare zi pe fiecare origine, se fac teste.
În interiorul cafenelei, chiar în mijloc, există o maşinărie care prepară cafeaua, dezvoltată la Cluj de inginerii români de la Strauss. În patru cilindri se află cafea din cele patru origini – Guatemala, Costa Rica, Kenia şi Etiopia şi, în funcţie de modul de preparare, fiecare client îşi poate comanda o cafea fie boabe, fie macinată, pentru a o savura acolo sau acasă.
Maşinăria este prevăzută cu un ecran digital cu touchscreen prin care clientul îşi poate comanda şi personaliza până la un anumit punct cafeaua pentru acasă. Eticheta poate fi personalizată cu un mesaj sau un simbol. Întregul concept integrează experienţa în local, iar toate cele patru origini pot fi servite în toate modurile de preparare preferate. Arhitectul Florin Tomescu este responsabil pentru designul întregului concept, inclusiv cel al maşinii de cafea.
Doncafe Fresh online
În opinia lui Marius Meleşteu, în industria românească a cafelei există trei valuri. Primul a însemnat comercializarea unei cafele de marcă, fără a avea idee despre conţinut sau despre preparare. Apoi a apărut al doilea val, cu magazine de tip Starbucks care au oferit experienţă, adică se ofereau diverse moduri de preparare, iar clientul putea să cumpere cafea şi pentru acasă, dar fără a pune accent prea mare pe produs. Al treilea val este cafeaua artizanală, un val care a pornit în Marea Britanie, Australia şi SUA şi înseamnă prepararea cafelei din specialităţi. „Aceştia din urmă îi ajută pe consumatori să înţeleagă ce înseamnă, de fapt, cafeaua. Noi suntem al patrulea val. Iar proiectul acesta este într-o continuă dezvoltare. Mai are încă un modul la care lucrăm în prezent care se numeşte online. Doncafe Fresh va fi disponibil online până la finele anului şi va aduce aceleaşi experienţe ca şi în cafenea”, spune el.
Angajaţii trebuie motivaţi financiar
Marius Meleşteu consideră că oamenii sunt cea mai importantă resursă a unui business. Apoi urmează performanţa şi inovaţia. „Trebuie să ştii ce să le oferi angajaţilor, să fii conectat cu ei, să faci ceea ce le ceri lor să facă. Angajaţii trebuie să fie trataţi cu seriozitate. Multe organizaţii din industrie oferă salarii cu bani puţini pe cartea de muncă, iar restul de bani îi primesc prin tips-uri. Trebuie să-i motivezi în mod onest financiar şi apoi să-i implici.”
Angajaţii din cafenea au fost recrutaţi printr-o agenţie, iar Strauss s-a implicat în special în recrutarea unui barista. Unii dintre cei recrutaţi aveau cunoştinţe despre cafea, iar cei care nu aveau erau deschişi spre a învăţa. Deschiderea şi pasiunea arătate la interviu au fost criterii importante în recrutare.
Compania inovează şi se dezvoltă încontinuu. „Avem maşini de vending pe care noi le-am inventat şi sunt unice. Îi lăsăm pe oameni să creeze, nu suntem o barieră pentru ei. Ei ştiu că pot să şi rişte şi să şi greşească. Dacă pierdem nişte bani, nu este o tragedie, pentru că partea financiară a companiei este extrem de solidă, nu punem nimic în risc. În acest fel oamenii creează şi au grijă de ceea ce creează. Oamenii se plictisesc dacă îi ţii în rutină. Contează mediul şi evitarea rutinei”, spune el.
Lider informal-ferm
Leadershipul nu se face după reţetă, ci vine din experienţă, crede Meleşteu. „În tot felul de companii de consultanţă foarte mulţi care nu au condus în viaţa lor un om, vorbesc despre leadership. Îşi iau informaţiile despre motivare din cărţi. Aşadar, leadershipul ţine de abilitatea fiecăruia, trebuie să-ţi doreşti să fii lider, şi nu şef sau conducător de organizaţii. După spusele angajaţilor eu sunt cel mai bun lider pe care l-au avut vreodată. Ca lider sunt informal-ferm”, adaugă el zâmbind.
Când este în Bucureşti, Marius Meleşteu îşi începe ziua la ora 5, la sala de sport de la fabrică. Alteori se trezeşte la 6:30–7:00, îşi duce fiica la şcoală, apoi ajunge la birou unde îşi petrece cel puţin jumătate de oră savurând cafeaua cu colegii. Ziua lui se încheie la orele 22–23:00, fie după întâlniri de business, fie cu prietenii.
Marius Meleşteu este născut în Piteşti. În 1991 a absolvit Facultatea Ingineria şi Managementul Sistemelor Tehnologice din Bucureşti. Primul său job a fost de inginer proiectant, timp de 2–3 ani la o fabrică de electrozi siderurgici din Titu, o localitate la 50 de km de Bucureşti.
„Nu munceam aproape deloc. Era după Revoluție, nu ştiam ce să proiectez. Făceam naveta din București, plecam din gară la ora 6:00, cu trenuri îngheţate şi murdare. Am decis să-mi iau concediu fără plată vreo două săptămâni şi am plecat în Italia cu un prieten, să câştig bani. În drum, am ajuns în Belgrad, într-o piaţă, unde am vândut pantofi şi bocanci. Apoi am ajuns până în Veneţia, căci până acolo ne-au ţinut banii. Din Veneţia până în Pisa, destinaţia noastră, am făcut autostopul cu vreo şapte maşini”, își amintește el.
Drumurile către Italia deveniseră o obişnuinţă, pleca câte o lună–două şi lucra ca zidar sau curier. Aşa a ajuns să câştige 1.000 de dolari lunar, în timp ce în România salariul lui era în jur de 30 de dolari pe lună. Acolo a învăţat muncească cu adevărat, recunoaşte el. Tot în Italia a lucrat, în 1993, ca agent publicitar într-o firmă care tipărea pliante şi cărţi de vizită. Un an mai târziu, s-a angajat pentru doi ani în agenţia de publicitate Ogilvy. Apoi a ajuns la Stimorol, producătorul de gumă de mestecat, la Unilever, pentru şapte ani, unde a fost, pe rând, brand manager, sales marketing manager şi country manager pe Serbia. Un an a fost director de marketing la Zapp, apoi a lucrat cinci ani în Heineken, iar din 2010 lucrează pentru Strauss România.
În fiecare zi se gândeşte cum ar fi să pornească propria afacere, însă cariera lui se află într-un ritm ascendent care nu şi-a atins apogeul. Aşa că ideea unei afaceri antreprenoriale rămâne la nivel de gând. Organizaţia în care se află acum are un puternic spirit antreprenorial şi îi oferă libertatea să inoveze şi să se dezvolte încontinuu, exact elementele de care el are nevoie pentru a creşte profesional.
Acest material a fost publicat în numărul 228 al Revistei CARIERE, din iunie 2016
Marius Meleșteu este nominalizat la categoria „Management General”. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei CARIERE 2016, care se va desfășura pe 14 decembrie, la Hotel Radisson. Nominalizații pot fi votați pe gala-cariere.ro