Mai presus de competenta
In 2011, Karl-Theodor zu Guttenberg, unul dintre cei mai populari oameni politici din Germania, a demisionat din functia de ministru al apararii din cauza unor acuzatii de plagiat referitoare la teza sa de doctorat. In presa a fost numit si “ministrul cut-and-paste” sau Baronul de Googleberg.
Scott Thompson a fost numit CEO la Yahoo la inceputul lui 2012. Cateva luni mai tarziu a renuntat la functie dupa ce s-a descoperit ca in cv-ul sau pretindea ca detine doua diplome, una in informatica si una in economie, adevarul fiind ca o detinea doar pe cea din urma.
Booz Allen Hamilton Inc este una dintre cele mai vechi companii de consultanta din lume functionand din 1914 in Statele Unite. In luna iunie, 2013 compania il concediaza pe Eduard Snowden pentru incalcarea grava a codului etic si a politicii companiei prin difuzarea unui numar mare de documente confidentiale. Nu-i de mirare.
Exemplele ar putea continua dar in acelasi timp ele arata ca intr-o parte a lumii valorile conteaza si nu doar pentru angajatii de rand ci incepand de sus.
Valorile sunt acele credinte puternice care iti determina comportamentul. Spre exemplu, Nelson Mandela credea in egalitatea dintre semeni, Mahatma Gandhi in non-violenta, Pelle in frumusetea jocului de fotbal, Tony Hsieh de la Zappos crede in cultura fericirii etc.
Pentru o companie valorile sunt importante pentru mai multe motive. Unul dintre ele ar fi ca ii ajuta pe angajati sa aiba o imagine mai clara despre ce au de imbunatatit din punctul de vedere al calitatilor personale. Daca intr-o companie prin prietenie se intelege sa fii atent la nevoile colegilor atunci, inainte de a cobora pentru a-ti cumpara ceva de la colt, intrebi si colegii din jur daca nu doresc si ei ceva pentru ca si ei fac acelasi lucru pentru tine.
Valorile ii pot ajuta pe oameni sa prioritizeze mai bine. Atunci cand ai multe treburi de facut te poti intreba care dintre ele sunt cele care iti justifica cel mai bine prezenta in acel loc, la acel timp.
Valorile te ajuta sa iei decizii atunci cand procedurile sau regulamentele nu-ti spun ce trebuie facut. Sa presupunem ca nicaieri in regulamentul de ordine interioara nu este mentionat ce trebuie sa faci atunci cand un coleg il barfeste pe altul. Credinta ca dialogul deschis este mai etic decat vorbitul pe la spate te poate ajuta sa ii dai un sfat bun acelui coleg despre cum sa-si rezolve problemele si sa descurajezi politicos acel comportament.
Fiindca mai sus am pomenit cunoscuta companie Zappos, angajarea la ei implica doua interviuri, unul care testeaza potrivirea cu functia iar celalalt potrivirea cu compania. In acelasi timp, de la bun inceput, angajatii stiu ca ar putea fi concediati pentru incompetenta dar si pentru incalcarea valorilor companiei.
Cred cu tarie ca in companiile din Romania, in special in zona antreprenoriala, este necesara trecerea la nivelul urmator, la coborarea valorilor de pe perete, acolo unde sunt, si traducerea lor pe limba fiecarui membru al organizatiei. In unele companii lucrurile se intampla deja, in altele subiectul a devenit o prioritate dar in multe, multe altele inca este liniste. Mai devreme sau mai tarziu linistea se va tulbura si ar putea fi deja tarziu.
Ciprian Teleman este Senior Consultant, TMI Romania.