Lean Management – sushi pentru competitivitate
Îmi amintesc un banc: un reporter încearcă să afle cum muncește japonezul și cum muncește românul. Japonezul răspunde că muncește 8 ore: o oră pentru el, o oră pentru împărat și 6 ore pentru Japonia. La care românul răspunde că în cazul lui: o oră muncește pentru el, împărat nu are, iar pentru Japonia de ce să muncească?
Această glumă ascunde o realitate: diferența de competitivitate dintre organizații derivă foarte mult din felul în care muncesc oamenii. Iar acesta, se poate schimba în timp mai îndelungat. Totuși, implementarea unor principii de lucru de genul celor cuprinse în sintagma Lean Management poate obține, pe lângă quick-wins de productivitate / competitivitate, și rezultate mai profunde, la nivelul mentalității oamenilor în raport cu munca, pe termen mediu și lung.
Lean Management este filosofia ZEN aplicată productivității și competitivității. Credeați că acestea se obțin doar prin investiții masive, prin resurse ieftine, prin metodologii complicate? Nu. Productivitatea și competitivitatea se pot obține prin lucruri atât de simple, atât de „la îndemâna noastră“, că nici nu le vedem. La fel ca și suplețea trupului, suplețea unui act de management se obține cel mai ușor în mod natural.
Dacă, în spatele conceptului de Lean Management, așteptați niște tehnici la fel de complicate ca ideogramele japoneze, vă înșelați. Jidoka, Shojinka, Soikufu, Seijunka, Kaizen, Kanban – sunt tehnici sau principii genial de simple, care împreună concură la obținerea supleții organizaționale.
Ce e fundamental la aceste tehnici? Să le aplici diferențiat, în funcție de specificul organizației. Le-am aplicat la liderul mondial al producției de telefoane mobile în fabricile din Finlanda și Ungaria, la companii de utilități, la compania de servicii a celei mai mari bănci din România și din regiune; întotdeauna abordările sunt diferite și, tocmai în asta constă arta consultantului, de a co-crea împreună cu clientul soluțiile corecte, pornind de la concepte teoretice, filtrate prin experiențe precedente.
De ce depinde succesul? Am aflat acest răspuns lucrând împreună cu clienții: de exemplu, când i-am învățat pe cei din industria electronică să-și măsoare singuri timpii cu valoare adaugată și timpii care nu reprezintă valoare adaugată și i-am lasat să-și implice muncitorii de pe linii în crearea de soluții, am reuşit să creștem outputul cu aproximativ 11%.
Eu cred că un exercițiu de Lean Management e util oricărei organizații din România. Aduce efecte imediate asupra productivității și competitivității dar și impact subtil pe termen lung. Nu trebuie să vă mire atunci când, după o vreme, angajații vă vor cere miso și sushi în pauza de masă la cantina fabricii. Și vor veni cu beţigașele de acasă.