Leadership antreprenorial în vremuri turbulente
Un lider trebuie să conducă prin propriul exemplu – este un sfat pe care îl dau oricărui antreprenor. Principiul este simplu: nu poţi cere cuiva să facă ceva ce tu nu eşti dispus să faci. Este important ca un lider să fie perceput ca făcând parte din echipă. Să fie respectat atât pentru ceea ce este, cât şi pentru ceea ce vrea să facă, să construiască prin afacerea sa. Respectul şi admiraţia sunt două aspecte fundamentale atunci când vrei să ai alături de tine o echipă pe care te poţi baza. Abilitatea persuasivă de a le arăta ce şi cum să facă, prin propriul exemplu, face mai mult decât sute de ore de training cu cei mai buni specialişti.
Al doilea principiu foarte important, în viziunea mea, la un lider în vremurile actuale, este capacitatea de a-şi articula în mod coerent viziunea, de a transmite într-un mod viu şi plin de pasiune viziunea viitorului. Se spune că, atunci când un om visează la ceva, este doar un vis, dar, când mai mulţi oameni visează la acelaşi lucru, visul se transformă încet- încet în realitate. Capacitatea de a comunica foarte clar, abilitatea de a te conecta emoţional cu cei cu care faci echipă sunt vitale pentru ca ei să creadă în acelaşi lucru ca şi tine, să creadă în ţelul proiectului şi să vrea să-l urmeze.
Al treilea principiu pe care un lider ar trebui să-l transmită celor din echipă este încrederea în succes, chiar şi în cele mai provocatoare momente. Să fie capabil să le arate colegilor săi că, indiferent de împrejurări, nu va ceda lupta pentru realizarea visului comun, a viziunii împărtăşite. Astăzi, mai mult ca niciodată, anduranţa devine o valoare extrem de importantă pentru un lider.
Vremurile provocatoare, mediul social, economic şi politic instabil, contextul competiţiei globale creează fel şi fel de provocări inopinate pentru care nu ai cum să te pregăteşti. Fără o abordare flexibilă şi fără capacitatea de adaptare rapidă la noile condiţii, fără inovare şi creativitate constantă este greu de imaginat succesul oricărei afaceri, astăzi. Cu cât eşti mai la început de drum şi într-un mediu puternic competitiv, cu atât aceste valori şi principii trebuie să se manifeste mai puternic la tine şi echipa ta. Trebuie să acceptăm cu toţii că schimbarea devine o constanţă în viaţa noastră.
Capacitatea unui lider de a dezvolta spiritul de echipă pe principii şi valori comune este un demers necesar pentru orice echipă care doreşte să-şi atingă obiectivele. Aici intervine abilitatea liderului de a comunica în mod empatic atât la nivel de individ, cât şi la nivel de grup sau echipă. Pentru a putea înţelege dinamica şi potenţialul unui grup trebuie să cunoşti fiecare individ, să înţelegi plusurile şi minusurile pe care le are fiecare, să înţelegi conflictele care apar între indivizi, mecanismele de aliere şi de scindare ce pot să apară în diverse momente din viaţa unei echipe. În mecanismele de recrutare, selecţie, formare şi dezvoltare ale echipei trebuie să ţii cont de aceste aspecte şi, ca un dirijor, să ştii să-ţi coordonezi în mod eficient echipa. Provocările apar atunci când pierzi un om şi trebuie să regrupezi sau să reaşezi echipa pentru a face faţă cu succes perioadei până când vine un înlocuitor.
Dacă este să privim în exterior, cred că liderul unei afaceri trebuie să pună în prim-plan clientul, să fie permanent preocupat de atingerea excelenţei în relaţia cu el. Aş vrea să subliniez faptul că excelenţă nu înseamnă perfecţiune. Perfecţiunea este un demers ideal, imposibil de atins, pentru că îşi schimbă definiţia în timp, pe măsură ce ne apropiem de ea, pe când excelenţă înseamnă progres continuu, bazat pe valori, principii, aşteptări manifestate de către clienţi. Progres creat cu scopul de a fi permanent peste aceste aşteptări şi prin care permanent să-ţi surprinzi în mod pozitiv clienţii.
Competiţia din ce în ce mai puternică în orice domeniu, accesul la orice informaţie printr- un simplu click, viteza de evoluţie a tehnologiei îi fac pe clienţi, pe bună dreptate, să fie din ce în ce mai pretenţioşi cu privire la calitatea serviciilor şi produsele pe care le consumă. Este un proces continuu. Trebuie să o accepţi ca atare şi să te adaptezi în mod inovativ. Viteza ta de adaptare la noile cerinţe din partea clienţilor şi creativitatea pe care o vei investi în diferenţierea faţă de competiţie vor fi, practic, ingredientele succesului tău în satisfacerea clienţilor.
Sunt principii care se reflectă chiar în succesul proiectului Business Days. Am pornit la drum cu o mână de oameni, am rămas cu o săptămână înainte de primul eveniment doar doi. Credinţa în viziunea noastră ne-a determinat să trecem peste acele momente foarte dificile şi să realizăm cu succes prima ediţie. Prin puterea exemplului: că se poate!, am reuşit să strângem în jurul nostru echipa de care aveam nevoie. Nu a fost un proces uşor şi nici scurt, dar, în timp, am reuşit să atragem în jurul nostru oameni care cred în aceleaşi valori şi principii ca şi noi. Avem oameni care visează la acelaşi lucru ca şi noi: să avem şi în România un mediu antreprenorial competitiv şi sănătos.
Laszlo Pacso este fondatorul proiectului Business Days
Articol preluat din Revista Cariere de decembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici