Încă un accident de tramvai. Cum ar putea HR-ul să schimbe lucrurile?
Aceste accidente au un impact semnificativ financiar pentru regiile autonome de transport care trebuie să suporte atât pagubele materiale, cât şi plata zilelor de spitalizare ale victimelor accidentelor de tramvai. Pe lângă impactul financiar, putem vorbi de un impact reputaţional al aceloraşi regii autonome de transport care în urma mediatizării excesive a acestor accidente rămân cu o imagine conturată negativ în ochii publicului.
Mai mult decât atât, România se află pe locul trei în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte rata accidentelor fatale în trafic, o rată dublă faţă de media europeană, potrivit datelor Eurostat.
O greşeală umană
În spatele acestor accidente, în majoritatea situaţiilor se află o greşeală umană. În vara anului trecut, după accidentul produs pe linia tramvaiului 41, în Rahova, Regia Autonome de Transport Bucureşti (RATB) a emis un comunicat în care arătă următoarele: „În concluzie, conducătorul tramvaiului cu numărul 204 din linia 41 a dat o comanda greşită, deoarece în loc să oprească tramvaiul cu 5 m înainte de patina de acţionare, a depăşit-o cu peste 5 m.”
Cum ar putea HR-ul să schimbe lucrurile?
Printr-un proces de selecţie riguros şi eficient. Selecţia conducătorilor auto este un proces extrem de important pentru că poate salva vieţi, poate reduce costurile pentru companie prin scăderea numărului de accidente şi poate proteja imaginea angajatorului.
De peste 60 de ani, compania internaţională Schuhfried, din 2011 în România prin HART Consulting, oferă clienţilor săi teste psihologice de calitate, utile în selecţie, o parte dintre acestea fiind dedicate selecţiei conducătorilor auto.
Unele persoane sunt în mod natural înclinate să respecte regulile şi procedurile, se pot concentra mai mult în condiţii de monotonie, au o viteză de reacţie mai bună, ceea ce are un impact în distanţa de frânare, au o atenţie distributivă mai bună, ceea ce îi ajută să vadă mereu pericolele din trafic. De asemenea, există scale pe baza cărora putem prezice predispoziția unei persoane de a-și asuma riscuri în trafic.
Toate aceste dimensiuni psihologice, cu impact în siguranţa în trafic, se pot evalua în 30-60 minute, aducând încredere sporită în procesul de selecţie a conducătorilor auto sau vatmanilor. Această evaluare este eficientă în a ajuta organizaţiile să scadă numărul de accidente/incidente relaţionate condusului, salvând vieţi şi bani, păstrând o reputaţie bună.
Iuliana Mânză este PR Coordinator HART Consulting