Femeile ocupă scena lumii timid, dar în rolurile principale
În recesiune, cele mai lovite domenii au fost zonele preponderent ocupate şi conduse de bărbaţi: construcţiile, finanţele, producţia. Pe de altă parte, cele mai căutate abilităţi manageriale în zilele noastre sunt comunicarea, atenţia la detalii, socializarea, atribute specific feminine. Aşa se explică de ce, din cei peste 8 milioane de şomeri din SUA, în 2010, cei mai mulţi erau bărbaţi. O schimbare totală de perspectivă a avut loc şi în China, unde femeile deţin acum peste 40% din afacerile private, iar maşina pe care şi-o doreşte orice chinezoaică antreprenor este un Ferrari roşu.
Şi România se încadrează în acest trend, după cum se poate observa atât la nivel economic, cât şi politic. Există femei ministru, secretar de stat, voci puternice în societatea civilă, dar şi manageri în bănci, în domeniul petrolului, al IT-ului, zone considerate până în urmă cu câţiva ani specific masculine.
O doză de neîncredere
Totuşi, deşi ne aflăm în faţa unei schimbări de proporţii, iar mişcările feministe au pledat mereu pentru egalitate totală între sexe, doamnele nu se pot dezice total de ceea ce sunt. „Femeile sunt mai neîncrezătoare în forţele proprii, autodubitative, autocritice, mai puţin agresive şi dominante (statistic vorbind), ceea ce intră în contradicţie cu modelul masculin de leadership – extensiv agreat, care presupune siguranţă de sine în context social, o stimă de sine ridicată, carismă“, explică Mădălina Bălan, Managing Partner HART Human Resource Consulting, referindu-se la studiul realizat anul trecut de HART cu instrumente de evaluare de vârf de la HOGAN Assessment.
Analiza, desfăşurată pe un eşantion de 380 de manageri din companii multinaţionale din diverse industrii, despre diferenţele semnificative de conducere între liderii femei şi liderii bărbaţi, a relevat că doamnele şi domnii au stiluri diferite de management. „Putem explica, în baza studiului realizat, diferenţele din punct de vedere al personalităţii. Cine suntem, comportamentele şi valorile noastre determină însă maniera în care conducem. Reputatul psiholog american şi specialist în studiul leadershipului de peste 30 de ani, prof. Robert Hogan, spunea că «leadershipul este abilitatea de a forma şi menţine echipe înalt performante». Personalitatea noastră afectează pozitiv sau frânează această abilitate“, spune Mădălina Bălan.
Tocmai pentru că femeile sunt aşa cum sunt, luna martie le este dedicată în multe ţări din lume, iar ziua de 8 martie este deopotrivă Ziua Internaţională a Femeii şi Ziua Internaţională a Mamei.
Sheryl Sandberg, COO al Facebook, spunea într-un discurs la TED că doamnele ar trebui să ia mai des cuvântul, să urce pe scenă de fiecare dată când au o idee, nu doar dacă li se pune microfonul în mână. Chiar dacă puterea, forţa nu sunt caracteristici ale feminităţii, doamnele ar trebui să îşi impună punctul de vedere cu încredere, deoarece acum este momentul lor, când societatea postindustrială le-a redescoperit nu doar ca mame, ci şi ca lideri.
Femeile-lideri şi bărbaţii-lideri, diferenţe şi asemănări
Femeile-lideri apar (nu numai în România) mai neliniştite, mai puţin sigure pe forţele proprii, mai anxioase (îşi fac mai multe griji) decât bărbaţii-lideri. Sunt mai temperamentale, mai pretenţioase cu sine şi cu ceilalţi, mai greu de mulţumit, autocritice. Acest aspect are însă şi implicaţii pozitive: sunt mai deschise la feedback constructiv, mai dornice să pună în aplicare sugestiile de dezvoltare.
Femeile-lideri au scoruri mai mari la dimensiunea „tradiţie“, ceea ce înseamnă principii etice foarte puternice, respect pentru autoritate, dar şi preferinţa pentru conservatorism, pentru roluri jucate într-o manieră tradiţională, valorizarea echilibrului între viaţă personală, de familie şi carieră.
Bărbaţii au un stil de conducere mai agresiv, dominant, sunt încrezători în forţele proprii, în timp ce femeile sunt mai dornice de colaborare, mai deschise către a acomoda şi opiniile altora atunci când conduc.
Bărbaţii se concentrează mai mult pe vederea din avion, pe aspecte strategice, în timp ce femeile au o extraordinar de bună abilitate de a implementa strategia.
Din punctul de vedere al valorilor, se remarcă iarăşi câteva diferenţe: femeile sunt mai altruiste, se concentrează pe a face bine, pe a genera şi implementa proiecte cu caracter social. Bărbaţii sunt mai motivaţi de aspecte ce ţin de profit, costuri, aspecte economice în general. În condiţii de stress şi presiune, femeile tind mai mult să se retragă din context social şi să fie mai precaute în ceea ce priveşte luarea unor decizii, pe când bărbaţii reacţionează cu aroganţă şi mai multă agresivitate în aceste momente, putând intimida echipele din subordine.
Şi femeile, şi bărbaţii lideri din România se pliază pe profilul managerului de succes pe plan internaţional (studiu global realizat longitudinal de HOGAN Assessment Systems), au interese de statut în egală măsură ridicate şi doresc să producă un impact, o diferenţă în mediul în care lucrează.
Mădălina Bălan, Managing Partner HART Human Resource Consulting
„Toţi colegii mei economişti sunt foarte buni la cifre. Eu adaug sare şi piper.“
Ana Cernat, Director Executiv Divizia Companii Mici şi PFA din cadrul Bancpost, lucrează în domeniul financiar-bancar din 2000. Este absolventă de filologie, are o viaţă de familie împlinită şi un copil de 6 ani, dar în acelaşi timp este o femeie-lider care a condus echipe de mari dimensiuni în cadrul băncii, cu rezultate pe plus.
Sunteţi absolventă de filologie. Cum aţi ajuns să lucraţi în domeniul bancar?
Sunt absolventă de „Comunicare – limbi moderne aplicate“, ceea ce mi-a dat o perspectivă de business asupra comunicării. Am susţinut lucrarea de diplomă în limba franceză, subiectul fiind o analiză a investiţiilor străine directe în România. Ulterior am absolvit şi cursurile MBA Româno-Canadian.
Domeniul umanist al limbilor străine poate fi considerat mai adecvat pentru o femeie decât lumea dură a băncilor. Ce probleme aţi întâmpinat în traseul dvs. profesional?
Aşa pare la prima vedere, dar în realitate retail banking-ul este dominat de femei: suntem mai orientate spre detalii, suntem mai atente, înţelegem importanţa lucrurilor mici şi empatizăm mai bine cu clientul. Bărbaţilor le plac corporaţiile şi dealurile mari.
La momentul terminării facultăţii m-am considerat un pic defavorizată faţă de colegii mei care au terminat studii economice. Ei erau acceptaţi mai uşor în zona de business, în timp ce eu eram invitată la interviuri pentru traducător şi asistentă. Nu m-am lăsat, am crezut în visul meu de a deveni bancher, şi acum pot să spun că orientarea spre zona de comunicare, limbi străine m-a ajutat enorm. Toţi colegii mei economişti sunt foarte buni la cifre. Eu adaug sare şi piper cifrelor.
Aţi gestionat situaţii de criză în Bancpost, aţi realizat noi strategii de poziţionare a băncii. Credeţi că există diferenţe de management între femei şi bărbaţi?
Margaret Thatcher spunea că dacă vrei ca anumite lucruri să fie spuse, roagă un bărbat; dacă vrei ca lucrurile să se întâmple, roagă o femeie. Nu favorizez stereotipurile, dar cred că abilitatea de a asculta, abilitatea de a face lucruri, de a acţiona rapid sunt mai bine dezvoltate la femei. Ne înţelegem mai bine angajaţii şi echipa şi avem mai multă răbdare să facem oamenii să performeze. La vârsta mea, mă consider un bancher cu oarecare experienţă, având în vedere că am văzut, în cei 11 ani de carieră în management financiar, atât ani de boom, cât şi ani de criză. Aceasta nu înseamnă însă că nu mai am mult de învăţat.
Ce tip de manager sunteţi?
Un manager care îşi implică angajaţii în aproape tot ce face, un manager care îşi ţine promisiunile, în acelaşi timp, un manager care nu dă prea multe şanse celor care doar vorbesc şi nu fac. Criza a creat premisele unui management mai autoritar, dar lucrurile nu s-au simplificat, pentru că ne trebuie mai multe abilităţi şi mai multă răbdare să încurajăm oamenii ca în condiţiile actuale să fie creativi şi să îşi asume riscuri.
M-am adaptat arătând mai multă empatie, toleranţă şi atenţie talentelor şi adevăraţilor performeri din echipa mea şi mai puţină înţelegere şi chiar zero toleranţă celor care doreau „free ride“ pe banii acţionarului. Răsplata mea a fost performanţă şi loialitate din partea celor care contează cu adevărat, şi asta s-a văzut şi în cifre.
Cum arată echipa condusă de dvs.?
În Bancpost conduc a doua echipă mare (peste 60 de angajaţi) din carieră. Prima a fost în aceeaşi bancă, echipa de credite ipotecare. Am preluat în 2007 o echipă disfuncţională, care era în derivă, într-un business care nu performa. La plecarea mea, portofoliul devenise cel mai mare din bancă, în ciuda crizei. În 2011 am reconstruit echipa diviziei Companii mici şi PFA, iar roadele muncii mele se văd deja. Am 60 de oameni în subordine, dintre care 4 sunt manageri cu multă experienţă, pilonii businessului. În multe privinţe sunt mai competenţi decât mine tehnic.
Cât timp alocaţi serviciului?
Sunt perioade în care lucrez mai mult de 10 ore pe zi. Încerc să compensez însă prin alte perioade în care sunt mai repede acasă sau prin weekenduri şi vacanţe dedicate în întregime familiei.
În România încă nu a existat un ministru de finanţe femeie. Directorul FMI este însă o doamnă. Credeţi că societatea românească mai are de recuperat în privinţa prejudecăţilor de gen?
Cu siguranţă, da. Iar exemplele sunt concludente în sectorul privat: cele mai mari companii din România sunt conduse de femei, nu întâmplător, cred eu. Este nevoie de noi în bătălia masculină pentru orgolii, imagine şi funcţii.
Care credeţi că este secretul femeii-lider?
Să abordezi pe oricine fără prejudecăţi, să ai răbdare să îi asculţi punctul de vedere, să îl oferi pe al tău argumentat, iar apoi să decizi repede şi să treci la acţiune. Să arăţi empatie celor din jur, sensibilitate faţă de micile drame, dar să judeci raţional. Să fii atentă la resurse – pentru că şi în cea mai bogată companie sau gospodărie acestea se termină la un moment dat, iar femeile ştiu asta mai bine decât bărbaţii! Să pui esenţa şi etica mai presus de imagine, deşi suntem intens bombardate de advertiseri care ne spun ce înălţime trebuie să aibă tocurile ca să „reuşim“. Cred că un zâmbet sincer ajută întotdeauna.
Există o tendinţă de masculinizare a celor care lucrează în zona de business. Cum consideraţi că v-a schimbat domeniul în care lucraţi?
De telefoane, mijloace de comunicare şi limbaj nu putem scăpa. Mie însă nu îmi plac costumele, prefer rochiile, fustele şi coafurile neelaborate. Costume îmbrac pentru sesiuni-foto şi la întâlniri importante. Femeia-lider de azi, aşa cum o văd eu, nu se defineşte prin costumul Prada sau pantofii Louboutin. Se distinge prin atitudine, chiar dacă poartă blugi şi tricou şi stă la o bere cu angajaţii.
Doamnele renunţă de multe ori la viaţa profesională şi se retrag în viaţa de familie. Cum aţi împăcat aceste zone?
Viaţa mea profesională a cunoscut apogeul când am realizat că am nevoie de viaţă personală. Nu cred în managerii sau liderii care „renunţă“ la viaţa personală în favoarea carierei.
Care este cea mai importantă susţinere profesională din umbră pentru o doamnă?
Partenerul meu, care m-a învăţat cât de important este să ai o viaţă personală fericită pentru a te simţi împlinită, şi băieţelul meu de 6 ani, care încă mai face training cu mine pentru a şti cum să mă port la serviciu.
• În 1996 a absolvit Facultatea de Litere din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca, iar în 2004 programul de MBA Româno-Canadian.
• În 2007 s-a angajat la Bancpost pe poziţia de Director Direcţia de Credite Ipotecare, unde a implementat strategia Băncii de dezvoltare şi asigurare a calităţii portofoliului pentru creditele pentru persoane fizice garantate cu ipotecă, dar nu numai.
• Din aprilie 2011 este Director Executiv Divizia Companii Mici şi PFA din cadrul Bancpost, unde se ocupă de implementarea strategiei Băncii de dezvoltare şi asigurare a calităţii portofoliului
pentru segmentul companii mici şi PFA.
„O feministă moderată“ în managementul unei companii pentru doamne
Încă de la începutul carierei sale, Raluca Kişescu, Director de Marketing Avon România şi Moldova, a fost pusă faţă în faţă cu provocări nenumărate. A fost implicată în deschiderea de pieţe noi, precum Moldova, Serbia şi Bosnia, dar şi în lansarea unor proiecte ambiţioase pentru România anilor 2000. Pentru Raluca Kişescu o femeie-lider trebuie să rămână femeie, dar reţeta rămâne secretă.
Sunteţi într-o poziţie de management. Care a fost traseul dvs. profesional?
Aş răspunde amuzată că este un traseu clasic, și anume o evoluție etapă cu etapă. Am început ca asistent de marketing, am continuat pe un post de coordonator de marketing într-un proiect regional de deschidere de piețe noi în zona Balcanilor, apoi am fost managerul Departamentului de marketing planning, iar din 2005 director de marketing. În ultimii șase ani am preluat și departamente conexe marketingului, respectiv cel de suport vânzări și cel de online.
Ce dificultăţi aţi întâmpinat în acest drum din cauza faptului că sunteţi femeie?
Mi s-a spus că am ochi frumoşi mai des decât că am o minte analitică. Ceea ce este adevărat, sunt mai degrabă creativă decât analitică. Sincer, Avon este o companie care nu discriminează din niciun punct de vedere.
Ce v-a determinat să vă angajaţi imediat după terminarea facultăţii la Avon, o companie care înfrumuseţează femeile?
Anunțul de recrutare a fost cheia. Pe vremea aceea joburile bune erau promovate în câteva publicații. Acest anunț a fost singurul care avea o poză cu o fată frumoasă în dreptul cerințelor postului. La vremea respectivă era ceva inedit. Ulterior, experiența unui interviu de grup, dar și modul în care compania s-a prezentat la interviu m-au făcut să-mi doresc acest mediu mai mult decât produsele pentru care aș fi lucrat.
Prima dvs. sarcină a fost să le scrieţi contracandidaţilor dvs. care au fost respinşi la interviu. Pare o sarcină dură. Cum aţi făcut acest lucru?
Dură? Nici gând. A fost amuzant. Nu neg că sentimentul de satisfacție personală a fost mare, în schimb în scrisoarea prin care le mulțumeam pentru participare le propuneam o soluție alternativă, aceea de Reprezentant. Așa că nu era atât de dur verdictul. Am păstrat mult timp discheta cu baza de date a celor 250 de contracandidați care erau nu neapărat mai puțin potriviți ca mine, ci mai puțin convingători și norocoși.
Aţi avut de rezolvat vreodată probleme prea complicate pentru o doamnă? Care?
A fost o perioadă de început, cu licențe de import care nu erau neapărat complicate pentru unul din genuri, erau birocratice și plictisitoare pentru oricine, dar am găsit întotdeauna partea amuzantă atunci când îmi scăpa elementul de atractivitate. A, și călătoriile prin țările din fosta Iugoslavie și Republica Moldova, acum zece ani, când sentimentul de securitate personală nu era prea mare, mai ales în cazul unei fete de 25 de ani. La granița cu Bosnia a fost destul de greu să-i conving de intențiile mele ca reprezentant Avon.
Lucraţi preponderent cu femei. Ce diferenţe sunt între a conduce echipe de femei şi echipe de bărbaţi?
Sincer, eu nu văd diferențe. E adevărat că ponderea femeilor este mai mare, dar s-a schimbat mult față de acum 5-10 ani, în sensul că a crescut numărul bărbaților din mai toate departamentele. Nu sexul contează, ci plăcerea și curiozitatea cu care un om lucrează. Am citit recent un interviu cu Amos Oz, care spunea că omul frumos este cel curios. Omul curios este cel care generează idei, îi place să creeze, să meargă mai departe. Să tot conduci așa oameni.
Fac doamnele mai bine business în companii dedicate femeilor, le înţeleg mai bine nevoile? Sau s-ar descurca la fel de bine şi în domenii tehnice?
La modul general răspunsul este da, în schimb cred că ține de fiecare în parte să exceleze într-un domeniu sau altul. Eu am în echipă filologi care au condus sau conduc echipe de planning și analize sau economiști care sunt manageri de relații publice. Tatăl meu, profesor universitar, m-a învățat un lucru de care țin cont: în ranița oricui poate să zacă bagheta de mareșal.
În ţările din vestul Europei, unde femeile s-au impus ca lideri de mai mult timp, s-a remarcat un proces de masculinizare a acestora, de la comportament la îmbrăcăminte. Ce schimbări aţi observat în zona în care lucraţi?
Mi se pare mai degrabă o rigiditate în ceea ce înseamnă comportamentul și îmbrăcămintea, nu doar la femei, ci și la bărbați. Arătăm toți ca niște pinguini. M-am inclus și eu aici, ca să nu par arogantă, dar eu mă bucur de libertatea de a mă comporta și îmbrăca precum un păun. Nu cred că prestanța și capacitatea sunt date doar de cămăși albe şi deux-pièces-uri.
Cercetările arată că femeile gândesc mai emoţional decât bărbaţii – care sunt mai tehnici. Cum vă organizaţi timpul, cum planificaţi toate sarcinile pe care le aveţi?
Nativ nu sunt cea mai organizată ființă de pe Pământ. Am un Management Process anual și un To do list săptămânal, sincronizate cu lotus notes (aplicație de e-mail) și blackberry. Și am învățat de la mentorul meu că pentru a avea siguranța că se întâmplă, trebuie să-ți planifici și timpul liber.
Femeile se retrag de multe ori din viaţa publică pentru a-şi întemeia o familie şi lasă poziţiile de conducere pentru bărbaţi. Aţi făcut vreun sacrificiu din acest punct de vedere?
Cred că este vorba de alegeri care pot părea sacrificii dacă ești obligată să le faci. Dacă sunt alegerile tale, atunci înseamnă că sunt decizii. Sunt o feministă moderată, cred că responsabilitățile și așteptările societății în privința femeilor sunt mai mari de când cu emanciparea și asexualizarea, dar în același timp au apărut bone, bunici, doamne la curățenie. Este obositor fizic și psihic, asta o pot confirma toate femeile mame, soții, iubite, fiice, manageri, surori, prietene, nașe sau ce or mai fi.
Cât timp alocaţi locului de muncă?
Nu stau nopțile, dacă aceasta este întrebarea, în schimb mintea îmi este activă în subconștient pentru orice ar putea fi o idee, o noutate, ceva ce s-ar potrivi acolo sau dincolo la locul de muncă.
Care credeţi că este secretul femeii-lider?
Să fie femeie.
Ce credeţi că se ascunde în spatele unei femei-lider?
E ca reţeta Coca Cola, nimeni nu vrea să o dezvăluie.
Aveţi un model de lider? Care este acesta?
Angela Crețu, General Manager Avon Rusia și Europa de Est, Monica Iavorschi, General Manager Arctic și Hristo Manov, mentorul meu. Modelul meu înseamnă polivalență, determinare și neîncadrarea în tipare, care duce la mai mult curaj și la mai puțină politică. Persoane cu atitudine.
• În 1999 când a fost acceptată pentru poziţia de Asistent de Marketing. Era a doua persoană din departament.
• În 2004 a preluat conducerea Departamentului de marketing comercial, divizia care se ocupă de tot ceea ce înseamnă implementarea planurilor de marketing, promoţii, lansări sau evenimente.
• În 2010 a preluat şi Departamentul de suport vânzări şi divizia de online, coordonând în prezent o echipă de 27 de oameni.
• În cei 8 ani de când coordonează tot ce ce înseamnă activarea de brand pentru Avon şi-a pus amprenta pe multe dintre cele mai îndrăzneţe proiecte din România, multe în zona de advertising neconvenţional.
„Femeile-lider au un mare avantaj faţă de bărbaţi: au intuiţie.“
Georgiana Oltenescu lucrează de peste 10 ani în marketing, iar de 8 ani conduce Departamentul de Publicitate al Băncii Comerciale Române. Coordonează o echipă formată din doamne şi domni, combinaţia ideală de creativitate şi raţionalitate.
Aţi absolvit Academia de Studii Economice, o facultate căutată deopotrivă de fete şi băieţi. Care credeţi că sunt domeniile predilecte pentru femei? Cum aţi ales dvs.?
Cred că nu există domenii predilecte pentru femei, cred că există deopotrivă fete cărora le place să urmeze o facultate pentru băieţi şi invers. Depinde foarte mult de structura fiecăruia, dar şi de îndrumarea familiei. Eu am ales până am cules: am început cu Medicina, am trecut prin Drept, Sociologie şi am ales după îndemnul „ţara vrea contabili mulţi“. Din fericire, am găsit acea nişă care mă ajută să fac ceea ce-mi place. A fost noroc în final.
Care a fost traseul dvs. profesional?
Lucrez din perioada facultăţii. Eram studentă în primul an la Academia de Studii Economice şi m-am angajat pe o poziţie part time la ING Nederlanden. Lucram într-o echipă formată numai din studenţi care introduceau în sistem datele de pe cererile de asigurare. Deşi programul era între 18.00 şi 21.00, terminam la 22.00, aşa că ajungeam acasă destul de târziu. După doi ani, m-am alăturat Departamentului de Marketing pe o poziţie de junior. Am petrecut acolo trei ani şi jumătate, ocupând poziţii de Regional Marketing Coordinator şi Junior Brand Manager. A fost o perioadă extraordinară, am fost parte a unei echipe tinere şi foarte bine pregătită. Am învăţat foarte multe lucruri care au contribuit la formarea mea profesională. Din 2004 conduc Departamentul de Publicitate al Băncii Comerciale Române.
Ce dificultăţi aţi întâmpinat în acest timp din cauza faptului că sunteţi femeie?
Nu cred că m-a împiedicat sau ajutat în vreun fel până acum. Cred că trebuie să munceşti de două ori mai mult decât un bărbat când vrei să ajungi într-o poziţie de top management, de CEO al unei companii, de exemplu.
Lucraţi de peste opt ani în cadrul Băncii Comerciale Române. Sunt femeile mai fidele atunci când vine vorba de un loc de muncă?
Nu cred că sunt mai fidele, cred că depinde doar de ceea ce îţi oferă respectivul loc de muncă. La mine a existat o provocare continuă: de a schimba lucruri, de a crea o echipă şi de a creşte alături de ea, de a aduce rezultate imediate dincolo de limitele inerente oricărei organizaţii foarte mari.
Se spune că reclamele sunt făcute pentru doamne. În ce măsură v-a ajutat faptul că sunteţi femeie în conceperea strategiilor la care aţi lucrat?
În domeniul în care lucrez convingi mai greu printr-o comunicare emoţională, ca cea adresată doamnelor. Aşa că îmbinăm permanent elementele raţionale, de produs, cu cele emoţionale, de brand, astfel încât să avem succes.
Care este secretul femeii-lider?
Femeile-lider au un mare avantaj faţă de bărbaţi: au intuiţie, iar asta le ajută mult, atât în situaţii de criză, cât şi în munca de zi de zi.
Bani, carduri, tranzacţii. Zona financiară este natural mai proprie bărbaţilor. Cum reuşiţi să vă adresaţi lor prin campaniile propuse?
Cercetările arată că deciziile de cumpărare într-o familie sunt luate preponderent de femei. Aceasta nu înseamnă însă că nu trebuie să ne adresăm şi bărbaţilor. În general, targetul unei campanii pe zona bancară este împărţit: 50% femei, 50% bărbaţi. Dacă la doamne ajungem printr-o comunicare emoţională, pe bărbaţi îi atingem comunicând raţional, bazându-ne pe avantaje clare de produs sau pe beneficii imediate.
Care sunt lucrurile care nu se văd, dar care vă ajută şi v-au ajutat profesional?
Cred că mă ajută mult faptul că am curaj să fiu eu, să-mi arăt sentimentele, trăirile şi, implicit, să le cer şi celor din jur să fie la fel.
Cercetările spun că doamnele au o mai mare atenţie la detalii. Cât de important este acest lucru când te afli într-o poziţie de management?
Detaliile fac diferenţa în orice întreprindem, trebuie doar să le acordăm atenţia meritată. Ca lider este important să te bazezi pe atenţia echipei la detalii şi să vii doar ca să faci diferenţa între „foarte bine“ şi „excelent“, nivel la care tindem cu toţii, indiferent de proiect.
Poate fi o femeie un bun conducător de echipă sau este tipul de lider-solitar?
Cred ca liderul nu poate fi solitar. Fără echipă nu poţi fi conducător, iar cei care afirmă că ei fac totul sunt doar buni specialişti, însă nu vor fi niciodată lideri adevăraţi. De asemenea, cred că te naşti cu leadershipul, nu cred că se poate „învăţa“. Se poate însă „educa“. În cazul acesta ai nevoie de mult timp şi, în plus, trebuie să ai norocul de a întâlni oamenii potriviţi, oameni frumoşi care să te formeze pe parcursul carierei.
Cum arată echipa pe care o conduceţi?
Echipa din care fac parte este combinaţia perfectă între Yin şi Yang. Mă bucur când văd în fiecare zi cum se îmbină şi completează fericit creativitatea feminină cu pragmatismul masculin. Este o echipă construită aşa cum ne-am dorit, unde cunoştinţele şi dedicarea tuturor se completează cu multă veselie.
Cât de tare se masculinizează o doamnă care ajunge într-o lume a bărbaţilor sau cum schimbă ea această zonă pe care cu câteva zeci de ani înainte era scris Strict Interzis?
Am depăşit momentul acesta acum mulţi ani, este o lume a celor buni, femei şi bărbaţi. Succesul înseamnă să munceşti foarte mult şi să ai noroc, norocul de a întâlni oameni care să aibă multă încredere în tine, dar şi oameni de la care să ai ce învăţa!
Ca femeie, cum aţi reuşit să păstraţi echilibrul între viaţa profesională şi cea de familie?
De când s-a născut fetiţa mea îmi este uneori dificil să rămân în echilibru. Însă cred că trebuie să ai nişte reguli foarte clare de organizare a timpului, astfel încât să acorzi suficientă atenţie profesiei, dar şi să fi alături de familie când şi cât are nevoie de tine. În fond, de aici primim cele mai mari bucurii, curajul de a spera şi de a merge mai departe.
• În 2002 a absolvit Academia de Studii Economice din Bucureşti, iar în 2004 un masterat în Comunicare şi Relaţii Publice în cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative
„David Ogilvy“.
• Lucrează de peste 10 ani în marketing şi are experienţă în două domenii importante: telecomunicaţii şi banking.
• Din 2001 până în 2003 a fost angajată ca Brand Communication Manager în compania Telemobil, acumulând experienţă în campanii de ATL şi BTL.
• Din 2004 conduce Departamentul de Publicitate al Băncii Comerciale Române, ocupându-se, printre altele, şi de rebrandingul BCR după preluarea băncii de către Erste.
Femei care au schimbat lumea
Revista Time a realizat anul trecut un top al celor mai puternice femei, care au avut o influenţă majoră asupra lumii. Ele au reuşit să marcheze în diverse feluri modul în care omenirea se raportează la femei. Vă prezentăm câteva doamne de succes.
Angela Merkel (1954 – )
O altă personalitate politică ce a influenţat lumea, Angela Merkel este primul cancelar german femeie. De profesie fizician, a intrat în politică în anul 1989, după căderea Zidului Berlinului. Aleasă în 2005, Merkel a demonstrat că deţine capacitatea de a crea o coaliţie parlamentară ce avea să afirme întreaga Germanie pe scena politică mondială.
Eleanor Roosevelt (1884-1962)
Una dintre cele mai influente femei ale secolului trecut, Eleanor Roosevelt, soţia preşedintelui american Franklin D. Roosevelt, a schimbat radical rolul de Primă Doamnă în istorie. A fost considerată consilier neoficial al preşedintelui, militând pentru drepturile omului, drepturile femeilor şi ale minorităţilor. A contribuit la formarea Organizaţiei Naţiunilor Unite.
Margaret Thatcher (1925 – )
Prim-ministru al Regatului Unit al Marii Britanii timp de 18 ani, cunoscută ca „Doamna de Fier”, Margaret Thatcher deţine recordul în ceea ce priveşte cel mai lung mandat de prim-ministru al secolului trecut. De-a lungul celor 11 ani ai carierei sale a reuşit să adopte măsuri ca scăderea taxelor şi impozitelor, a pledat pentru privatizarea companiilor de stat, reducând astfel cu mult datoria externă a Marii Britanii.
Indira Gandhi (1917-1984)
Fiica prim-ministrului Indiei, Indira Gandhi a condus India cu o mână de fier; sub conducerea sa a fost creat un nou stat, Bangladesh. A fost asasinată în 1984.
Regina Maria a României (1875-1838)
Supranumită de popor „Mama răniţilor“, „Regina-soldat“, pentru atitudinea ei bravă din timpul Primului Război Mondial, când, alături de doamnele de la curte, a lucrat direct pe front în spitale de campanie şi a coordonat activitatea unei fundaţii de caritate. Dilema politică a României în perioada dintre 1914 şi 1916 a fost dacă să participe în Primul Război Mondial alături de aliaţi sau alături de germani, şi ţara rămăsese într-o poziţie de neutralitate timp de doi ani, nu în ultimul rând datorită prim-ministrului I.C. Brătianu. Alături de acesta, Regina Maria a avut o influenţă deosebită în a determina pe regele Ferdinand (după 1914) să intre în război de partea Antantei în 1916.
Egalitatea în fostele state comuniste
Femeile din ţările din fostul bloc comunist au mai uşor acces la funcţii de top şi datorită mentalităţii din zonă, şi anume că femeile trebuie să fie egale cu bărbaţii, arată datele unui raport realizat de compania Mercer, parte a Marsh & McLennan Companies.
Astfel, potrivit analizei, proporţia executivilor de top femei este 29% la nivel european, faţă de 71% bărbaţi. „Cariera unei femei are de suferit şi din cauza maternităţii, care în unele cazuri este văzută de către unii angajatori ca o prioritizare a obligaţiilor aferente îngrijirii copilului, în dauna celor de serviciu“, spune Sophie Black, Principal în cadrul diviziei specializate în remuneraţia executivilor din cadrul Mercer.
Conform raportului, statele din fostul bloc comunist domină topul femeilor manager. Lituania şi Bulgaria sunt fruntaşe, cu 44%, respectiv 43% din poziţiile de conducere ocupate de femei. Mai mult, primele nouă ţări din acest top, printre care şi România, sunt state foste comuniste.
„Egalitatea este moştenirea vechiului regim din Europa de Est, care încuraja participarea în mod egal a femeilor în societate”, detaliază Sophie Black.
Datele arată şi cât de important este impactul factorilor culturali, mai ales în cazul Arabiei Saudite, care nu are nicio femeie în funcţie de conducere. Qatar este pe al doilea loc din acest punct de vedere, cu doar 7% din aceste posturi ocupate de femei. Urmează Egiptul cu 16%. Prezenţa Olandei pe următorul loc, cu 19%, indică şi alte motive. „Cifra din dreptul Olandei sugerează că este foarte conservatoare în a aborda egalitatea şanselor în câmpul muncii”, explică Sophie Black.