Educația din România, ca ”shaorma cu de toate”
Ca de fiecare dată de vina este ”sistemul subfinanțat” sau ”societatea civilă” pentru că nu se implică. E ca în bancul ăla când un grup de… cercetători britanici închid într-un buncăr antiatomic, la 100m sub pământ, un chinez, un german și un român. Fiecare primește două bile de oțel, scopul experimentului fiind de a vedea ce vor face respectivii cu bilele într-o lună. După cele 30 de zile, chinezul ținea în aer cele două bile cu puterea minții. Germanul săpase niște șanțuri în podea pentru a transforma cele două bile, cu ajutorul pantelor, într-un perpetuum mobile. Românul stătea în mijlocul camerei și dormea. ”Unde-s bilele?”, au întrebat cercetătorii. ”Păi una s-a pierdut și una s-a stricat”.
De dinozaurii care predau ca pe vremea când ”socialismul științific” era la mare preț nu zice nimeni nimic? Pentru faptul că ceea ce se cere de la elevi astăzi este în continuare să memoreze ca papagalii definiții și formule, nu se revoltă nimeni? Dar de cei 10 ani în care se studiază religia ortodoxă? De faptul că elevii nu sunt interesați de educație și pentru asta sunt responsabili, nu facem vorbire?
Și ca să fim bine înțeleși și să nu fiu acuzat că mă dau vreun neprihănit, la română la BAC am copiat de-am rupt. Mi-aduc aminte că era ceva despre satul românesc din ”Ion” și ”Rascoala” plus un text din ”Luceafarul”. Niște subiecte extraordinar de incitante, care de-a lungul vieții mi-au folosit extraordinar de mult! Și ca să fim la fel de bine înțeleși, vreau să știți că eu consider cititul extrem de important. Citesc mult, îmi bat copiii la cap să citească și recomand cărți tuturor celor cu care intru în contact. Vorbesc și scriu corect românește. Cu toate astea, nu mai știu ce sunt propozițiile subordonate și de câte tipuri sunt. Nu mai știu definiția complementului de agent sau care sunt adverbele predicative dacă nu caut pe Wikipedia (așa cum am făcut-o acum!). La matematică și la fizică, în schimb, am luat 10 pentru că mă pregăteam pentru facultate. Am mâncat pe pâine Gheba, Niță și Năstăsescu sau Țiteica. Cu toate astea, credeți că astăzi mai știu pe dinafară formula integralei curbilinii de suprafață sau care sunt principiile termodinamicii?
Modul în care ne educăm copiii și adolescenții astăzi este anacronic. Sistemul de educație din România este ca shaorma cu de toate. Așa cum shaorma crește colesterolul rău și ne obturează arterele, așa și educația românească distruge spiritul și capacitatea de a visa pe care o au copiii.
Fata mea Anca are cea mai anti-matematică minte pe care am întâlnit-o până acum. Nu am să uit niciodată un exercițiu din clasa I. Era ceva de genul: dacă 5 + 0 = 5 atunci 9 + 0 = ?. „Ia zi-mi, tată” i-am zis. Anca a stat puțin și s-a gândit, ceea ce deja m-a îngrijorat, și mi-a spus: „Tată, răspunsul este 7”. Am rămas prost! Pentru câteva secunde nu am știut ce să spun. Eu sunt inginer de automatică și calculatoare, iar mintea mea nu poate să conceapă un astfel de răspuns. Mi-a fost frică să o întreb cum s-a gândit, așa că am luat niște creioane și am ajutat-o să găsească răspunsul corect.
În schimb, Anca este neobosită atunci când poate să deseneze sau să danseze. Am observat asta după ce am dus-o la balet – ca să facă și ea un sport și să pună puțină carne pe ea! Atât de mult îi place la balet încât exersează prin casă și prin curte, se machiază așa cum a văzut că fac fetele mai mari și m-a pus să-i pun radio în dormitor. A avut spectacol acum câteva săptămâni și era pe scenă ca peștele în apă, chiar dacă era pentru prima oară în fața câtorva sute de oameni pe care nu-i cunoștea. Nu știu dacă Anca va deveni balerină, dar știu cu certitudine că nu va deveni inginer sau economist.
În școală sunt puțini cei care știu ce vor să facă în viață și se pregătesc pentru asta de la bun început. De obicei sunt cei ”aleși”, cei care își descoperă talentul devreme și se întâlnesc cu oportunitatea. Sunt cei care sunt dispuși să pună la bătaie cele 10.000 de ore de muncă de care vorbea Gladwell în ”Outliers”. Noi, ceilalți, vrem să ne facem profesori, pompieri, politiști, actori, șoferi de camion, doctori, astronauți, etc. Nu am auzit niciun copil să spună că vrea să se facă web designer, Java developer sau brand manager. Cu toate că mulți dintre ei probabil așa își vor câștiga existența. Într-un „Did you Know” de pe Youtube, unul din slide-uri spunea că astăzi trebuie să ne educăm copiii pentru niște joburi care nu există și în care vor trebui să rezolve niște probleme pe care nu le avem încă.
În noiembrie anul trecut, înainte de îngheț, am întors pământul cu cazmaua pe cei 30m² pe care fac agricultură de vreo 4 ani încoace. După asta, am împrăștiat cei 5 saci cu mraniță pe care i-am cărat de la Valea Doftanei. Peste iarnă, pământul îngheață, degeră și se mărunțește mai ușor atunci când în martie încep să-l iau la sapă. Chestia asta cu sapa mă cocoșează și de fiecare dată mă gândesc la cum vedeam câte o mamaie cu sapa pe umăr trecând în viteza a 4-a pe lângă mine când mă plimbam pe cărări de munte. Dar să revin. Peste pământul mărunțit, torn alți 5 saci de mraniță. De data asta puțin mai umedă, ca să intre în pământ și să se transforme în minerale relativ repede. La jumătatea lui aprilie plantez răsadurile de roșii, castraveți, ardei, vinete și verdeață. Urmează 3 luni de udat, legat, copilit, cărnit și îndepărtare a frunzelor uscate. După care, așa cum s-a întâmplat în fiecare an, fac niște salate de stă pisica-n coad.
V-am spus toate astea pentru similitudinile cu sistemul de educație al viitorului, așa cum mi l-am închipuit atunci când l-am ascultat pe Sir Ken Robinson vorbind la un TED de prin 2010.
Cred că trebuie să renunțăm la modul „industrial” în care este gândită astăzi educația. Adică liniar și standardizat. Modelul liniei de producție din cadrul revoluției industriale nu mai funcționează astăzi in educație. O vedem cu ochii noștri de doi ani de când copiatul de pe vremea mea a fost eliminat ca posibilitate de a trece BAC-ul.
Nu cred că toți elevii trebuie să meargă la facultate. Nici măcar să-și ia BAC-ul. De asemenea, nu cred că a te pricepe la matematică sau a avea talent la limbi străine este mai bine decât a te pricepe la dans, pictură sau muzică. Și nu, nu subscriu părerii Președintelui nostru „incult” că școala trebuie să scoată ospătari, tinichigii și zugravi în loc de filozofi. Școala nu trebuie să scoată nimic. Școala trebuie să fie un cadru care să lase elevii să înflorească și să crească în conformitate cu ceea ce sunt, ceea ce le place să facă și ceea ce vor să devină și în ritmul lor, în timp ce le asigură ”mineralele” de care au nevoie. Cred că ceea ce trebuie să construim este un sistem de educație ”agrar”.
Sună destul de avangardist să ne imaginăm un sistem de educație personalizat, dar să știți că deja se întâmplă. Ricardo Semler, CEO-ul de la SEMCO, una dintre cele mai futuriste și democratice organizații din lume, de care sunt sigur că au auzit destul de puțini, a inventat în 2003 un institut. Se cheamă Institut Lumiar și are un concept potrivit căruia elevii și părinții își aleg materiile și gradul de complexitate pe care doresc să-l acopere în studiu. Deci, se poate!