Dacă profesia ta nu presupune gândire abstractă, va dispărea
„Magazinul de uleiuri de motor va ști exact când este nevoie să schimb uleiul, datorită semnalului emis de senzorii de la mașină; medicul nu va mai fi nevoit să îmi măsoare pulsul sau să îmi ia tensiunea când mă prezint la cabinetul său, pentru că aceste informații îi vor fi fost transmise direct de pe dispozitivul meu portabil anterior vizitei.”
Ne vom pierde o parte din abilități când tehnologia va lucra pentru noi? Probabil, dar vom funcționa cu mai puține aproximări. „Abilitățile pe care ni le vom forma vor fi capacitatea de a ne concentra pe informația cea mai relevantă, de a ști unde să căutăm după lucruri precise, în condițiile în care suntem covârșiţi de date.”
Când mașinile vor comunica între ele, vor exista mai puține joburi subcalificate, mai puțin repetitive și mai puțin plictisitoare și mai multe care vor necesita creativitate, imaginație, gândire strategică și fantezie. „Unele joburi din domeniile conexe celui legislativ dispar deja. Cele care presupuneau documentare și o analiză simplă, fiind deja înlocuite de algoritmi, simple articole tehnice sunt deja scrise de un software, iar analiza simplă de business va fi înlocuită de un soft.”
Și, deși dronele sunt folosite din ce în ce mai mult în domeniul militar, Obodovski crede că ele nu vor înlocui avioanele pilotate de oameni, cel puțin nu în zborurile civile. În cele din urmă, cele mai multe avioane vor fi conduse de un pilot automat, la fel ca și autovehiculele terestre. Totuși, mașinile nu ne vor înlocui în următorii 20 de ani; noi, oamenii, vom mai avea de lucru, pentru că, nu-i așa, cineva trebuie să le spună mașinilor ce să facă.
Cum vor influența mașinile, profesiile viitorului?
„Dacă profesia ta nu presupune creativitate, imaginație, gândire abstractă – competențe la care noi suntem mai buni decât mașinile –, mai devreme sau mai târziu, ea va dispărea. Vor rămâne cercetătorii, inginerii, medicii cu specializări înalte, chirurgii, oamenii de afaceri, artiștii etc.”
E posibil ca inteligența tăcută să fie atât de silențioasă, încât nici să nu ne dăm seama de implicațiile ei? Oamenii încep să devină tot mai conștienți de intruziunea în spațiul nostru privat, iar companiile care pun valoare pe încrederea clienților acordă importanță protecției și confidențialității datelor. „O problemă ar fi că foarte rar consumatorii își citesc cu atenție contractele de utilizare – acestea ar trebui să fie simplificate într-o asemenea măsură, încât beneficiarii să înțeleagă repede și foarte clar cine va avea acces la datele lor, la ce tip de date, ce vor face cu ele și mai ales dacă pot revoca oricând dreptul de a fi folosite.”
În opinia lui Obodovski, în majoritatea incidentelor cibernetice, cauza nu a fost o vulnerabilitate de software, ci mai degrabă faptul că utilizatorii nu și-au protejat destul de bine datele. De pildă, au folosit aceeași parolă pentru toate conturile de internet. „Pe de altă parte, parolele ajung să fie prea complicate și oamenii nu le pot memora. Cred că parolele actuale vor dispărea, în favoarea autentificării biometrice sau recunoașterii ADN”.
Supraîncărcați de date – suntem pe cale să pierdem controlul?
Da, aceasta ar fi o imagine terifiantă a viitorului și suntem destul de aproape de ea. „Îmi amintește de filmul lui Spielberg, Minority Report, în care personajul principal este bombardat de mesaje în timp ce se plimbă printr-un mall – și sper ca lucrurile să nu se întâmple așa. Eu îmi reprezint un viitor în care tehnologia va fi acolo pentru noi, în fundal, ca să ne arate ce avem nevoie, când avem nevoie. De pildă, să nu mai fim nevoiți să consultăm calendarul dacă ceasul nostru inteligent ne avertizează că a sosit timpul să plecăm la o întâlnire sau cum să evităm blocajele din trafic. Să nu fie necesar să verificăm permanent uleiul de motor, dacă dealerul nostru va ști exact când trebuie schimbat. Ar fi momentul acela în care tehnologia devine intuitivă și discretă, nezgomotoasă, aproape tăcută și ne-ar face viețile mai ușoare, exact ca în filmul Her. Deși nu o vezi, e acolo. Acesta este viitorul în care aș vrea să trăiesc, pe care cred și sper că noi toți îl putem face posibil.”
Nimeni nu poate garanta că un dispozitiv conectat la internet nu va fi folosit în alte scop decât cel pentru care a fost destinat. Chiar dacă este dovedit că pericolul interceptării comunicațiilor există, eforturile de securitate sunt și ele în creștere. Până la urmă totul se rezumă la încredere. În cine vor avea încredere consumatorii? Ce vor face companiile viitorului pentru a păstra încrederea clienților lor?
Daniel Obodovski , Consultant Strategic. Este co-autorul cărții Silent Intelligence: Internet of things. Are o experiență de aproape 20 de ani în sectoarele de înaltă tehnologie wireless. El a lucrat cu oameni de top din industrie pentru a realiza viziunea internetului obiectelor. Cel mai recent a fost Director de Business Development la Qualcomm, unde a lansat, împreună cu echipa sa, mai multe dispozitive mobile (M2M – machine-to-machine). A urmat studiile superioare ale Universității Carolina de Sud și pe cele ale Universității din Viena de Economie și Administrarea afacerilor. De asemenea, deține un master urmat la Universitatea de Stat din Moscova, Lomonosov.