Cum se intră într-un proces de coaching?
În primul rând, coach-ul trebuie să afle și să înțeleagă mai multe lucruri despre:
- Motivul pentru care clientul vrea să intre în procesul de coaching;
- Obiectivul pe care și-l propune acesta;
- Dacă acest obiectiv poate fi rezolvat cu ajutorul coaching-ului.
De ce e important ca aceste aspecte să fie clarificate de la bun început? Clientul trebuie să știe cu ce lucrează, de fapt, coaching-ul și că acesta nu e un alt fel de terapie; coaching-ul poate îmbunătăți sau educa anumite abilități, însă răspunsul se află deja la client, iar el trebuie să fie conștient de acest lucru.
În plus, nu toate obiectivele țin de sfera coaching-ului. Dacă cineva vine în ședința de contractare și spune că își dorește ca ceilalți să îl perceapă diferit, coaching-ul nu este soluția la problemele sale. Nu poți lucra la modul în care cineva e perceput, ci la abilitățile și comportamentele care să ajute persoana respectivă să fie percepută așa cum își dorește. Toate acestea sunt nuanțe care sunt foarte importante ori de câte ori contractăm în coaching.
De asemenea, este necesar să se stabilească de la bun început care e durata alocată procesului de coaching și care este cadrul etic al relației care se stabilește între „coach” și „coachee”. Clientul trebuie să fie informat despre cum poate anula contractul, care sunt datele de logistică ale ședințelor, care sunt aspectele legate de confidențialitate. Clientul are libertatea de a părăsi oricând procesul, la fel cum coach-ul are libertatea de a ieși din proces dacă simte că nu își poate ajuta clientul și că acesta nu se îndreaptă în direcția dorită.
Angajamentele celor două părți trebuie expuse foarte clar. Trebuie știut faptul că un coach își ia angajamentul doar pentru proces și relație, nu și pentru rezultate. De ce? Pentru că universul rezultatelor obținute se împarte la doi, iar de el sunt responsabili atât coach-ul, dar și mai important – clientul. Acesta trebuie să fie hotărât să lucreze pentru ceea ce vrea și să facă ceea ce coach-ul îi recomandă.
În cadrul coaching-ului prin intermediul unei organizații, regulile sunt, în mare măsură, aceleași. Ce se întâmplă diferit este că, spre deosebire de coaching-ul individual, unde clientul își alege coach-ul și, de cele mai multe ori, el știe foarte bine pentru ce intră în proces, ce este coaching-ul și cum poate să îl ajute, în coaching-ul organizațional mai apare un actor – reprezentantul conducerii. Acesta este cel care decide că membrii organizației au nevoie de coaching și alături de care obiectivul de coaching trebuie agreat. De asemenea, pot exista ședințe de calibrare care au loc periodic pentru a-l ține la curent pe reprezentantul organizației despre cum evoluează procesul și ce progrese au avut loc.
Spuneam la început că există cazuri în care coach-ul își alege, la rândul lui, clientul. De ce? Pentru că poate observa că oamenii sunt lipsiți de motivație sau că pur și simplu nu există acea chimie profesională necesară pentru dezvoltarea unui parteneriat de calitate pentru ambele părți.
Așadar, ce ar trebui să știm cu exactitate după o primă întâlnire de contractare? Aș spune că: ce este și cu ce lucrează coaching-ul (dacă nu știm deja), un cadru foarte clar pentru întregul proces și o serie de noțiuni de bază legate de etică și logistică.
Lilia Dicu este daring executive coach. Lilia lucrează cu top manageri îndrăzneți, care conduc organizațiile prin procese critice de schimbare. Lilia Dicu deține numeroase cetificări în coaching, cele mai importante fiind acreditarea din partea prestigioasei scoli de coaching Newfield Network și certificarea ca Professional Certified Coach acordată de Federația Internațională de Coaching [ICF] – organizația numarul 1 din lume care reglementează profesia de coach la nivel internațional.