Cum să scrieţi bine un text – zece sfaturi de la David Ogilvy
Există mulţi jurnalişti respectabili care ne învaţă cum să scriem articole în genul celebrelor “Frank Sinatra Has a Cold”, scris de Gay Talese în 1965. Sau “Into the Wild”, scris de Jon Krakauer în 1993. Sunt doar două exemple de jurnalism scris exact aşa cum sunt scrise poveştile de ficţiune. Nuvelele sau romanele. Doar că nu sunt texte de ficţiune. Ele respectă realitatea aşa cum autorul a înţeles-o, conform informaţiilor pe care le-a adunat cu trudă. Sunt texte la care un jurnalist lucrează câteva luni, cel puţin. În orice caz, cei mai mulţi dintre sfătuitori ne spun că nu trebuie să uităm niciodată obiectivul principal al textului nostru: acela ca cititorul să înţeleagă ce scriem. Întotdeauna trebuie să folosim fraze cât se poate de clare, să eliminăm cuvinte complicate şi să fim concişi. Cam asta este esenţial şi în scrisul de business, după cum ne învaţă legendarul om de publicitate, David Ogilvy, potrivit siteului brainpickings.org. Iată 10 reguli de aur:
1. Citiţi cartea despre scris a lui Roman-Raphaelson. Citiţi-o de trei ori.
2. Scrieţi exact aşa cum vorbiţi, natural.
3. Folosiţi cuvinte scurte, fraze scurte şi paragrafe scurte.
4. Nu folosiţi niciodată jargon, nici cuvinte complicate.
5. Nu scrieţi niciodată mai mult de două pagini, indiferent de subiect.
6. Verificaţi citatele.
7. Nu trimiteţi scrisoarea sau memoriul în ziua în care l-aţi scris. Citiţi-l cu voce tare a doua zi de dimineaţă – şi apoi editaţi-l.
8. Dacă este ceva important, chemaţi un coleg să vă ajute să-l faceţi mai bine.
9. Înainte să-l trimiteţi, asiguraţi-vă că textul este limpede ca cristalul şi destinatarul îl va înţelege exact.
10. Dacă vreţi acţiune, nu scrieţi. Mergeţi direct la cititor şi spuneţi-i ce vreţi.