Cum să muncești inteligent și fără griji
– Cât de mult muncesc? Foarte mult și tot degeaba…
– Unde muncesc? Nu-mi este foarte bine unde lucrez, dar nu am ce să fac…
– De ce muncesc? Ce altă opțiune am?
– Pentru ce muncesc? Pentru bani…
Concluzia? Muncești pentru bani, dar nu-ți place unde lucrezi, aparent crezi că nu ai alte opțiuni și de multe ori ai impresia că munca ta este în zadar…
Cu siguranță te străduiești în fiecare zi să ai rezultate bune și asta contează mult. Desigur că lucrezi pentru bani, dar nu trebuie să ai în vizor doar acest obiectiv, mai ales că atunci când ai un echilibru (exemplu: Pe lângă bani, gândește-te la ce poți învăța sau cum să ajuți câțiva colegi să aibă rezultate foarte bune etc.) tonusul tău psihologic va respira mult mai bine. Pe scurt, te vei simți în formă și vei trata cu profesionalism fiecare aspect important de la locul de muncă, nu doar unul dintre ele. Chiar dacă salariul nu este cel dorit, încearcă să-ți organizezi cât mai bine finanțele, astfel încât să ai un echilibru în activitățile tale socio-profesionale și cu siguranță, în timp, îți vei îndeplini și obiectivele materiale.
Înainte să tot discuți cu apropiații tăi despre faptul că nu îți este foarte bine unde lucrezi cugetează asupra lucrurilor care-ți oferă această impresie, ulterior notează-le. Poate ai posibilitatea să îmbunătățești relația cu colegul, șeful, supervizorul tău; poate activitățile pe care le desfășori nu te mai motivează suficient de mult etc. Important este să discuți aceste lucruri cu oamenii alături de care lucrezi și către care trebuie să raportezi activitățile tale. Comunică.
Să știi că incertitudinea cauzează panică și implicit neliniște, nu certitudinea. Certitudinea te ajută să nu mai vezi în ceață anumite lucruri – cel mult nu o să-ți placă ceea ce vei afla și astfel te vei gândi ce poți face mai departe, însă atunci când lucrezi având în minte doar ipoteze și impresii, desigur că nu prea ești hotărât cu privire la ceea ce vrei să faci mai departe – Fie că vorbim despre îmbunătățirea relației cu managementul companiei, degrevarea de anumite responsabilități sau despre eliminarea rutinei din viața ta profesională, pregătirea profesională continuă etc.
Poți munci inteligent și fără griji dacă te îndrepți către informații și nu aștepți de fiecare dată ca acestea să vină la tine. Nu ești un fax sau o imprimantă care acționează doar după ce s-a efectuat o comandă. Spre exemplu, poți anticipa demersul anumitor obiective, activități, proiecte prin analiza riscurilor, oportunităților și sarcinilor acestora. Mai mult, când primești un proiect concret, primul pas poate fi să consulți alte proiecte asemănătoare cu al tău – unele posibil să le poți regăsi chiar în arhiva organizației pentru care lucrezi. Vezi ce s-a întâmplat în trecut. De obicei poți afla astfel care au fost misiunile dificile, cele ușor de îndeplinit, unde au existat anumite blocaje (birocratice, de organizare ș.a.m.d.) și când.
Înainte să începi ziua de lucru este indicat să-ți notezi în agendă care sunt cele mai importante activități pe care trebuie să le desfășori și apoi să urmărești desfășurarea lor. O să observi că în anumite zile nu reușești să îndeplinești tot ceea ce ți-ai propus, dar în anumite zile vei avea succes. Astfel, poți observa cu destul de multă ușurință unde trebuie să lucrezi mai mult și de ce. Poate nu cunoști foarte bine un instrument de lucru, poate ai nevoie de ajutor sau de mai multe informații cu privire la o anumită activitate etc. Este indicat să ai date reale pe baza cărora să poți trage o concluzie concretă.
Mai mult, atunci când îți monitorizezi și tu activitatea (nu doar șeful tău) vei putea purta o conversație unde îți poți exprima obiectiv punctul de vedere și nu doar subiectiv (nu am putut, mă străduiesc mai bine data viitoare). De altfel, îți și cunoști valoarea și implicit potențialul profesional – ce pot face și cât de bine, ce nu pot face și de ce, unde trebuie să mă îmbunătățesc și în cât timp.
Astfel de sugestii te pot ajuta să muncești inteligent și fără griji. Desigur că ele reprezintă doar o mică parte din ceea ce poți face pentru a fi mulțumit profesional și totodată social. Încearcă momentan să acționezi cum poți, iar apoi străduiește-te pentru a-ți întrece propriile tale așteptări. Vezi ce rezultate obții sau ce părere o să ai. Lucrează cu tine și după aceea analizează, critică, comentează. Este foarte important.
Mihai Silviu Botezatu este autorul cărții Candidați și Angajatori? Piața muncii are nevoie de voi! Cartea a fost publicată în octombrie 2013 la editura Reproexpres. Colaborează din 2011 cu compania HRS Outsourcing și este specializat pe recrutare de personal, vânzări B2B/B2C, consiliere în cariera profesională, oferind și un puternic suport motivațional candidaților pentru buna integrare a acestora în piața muncii. Motto-ul blogului său, 7 Days of Trust, este astăzi este cea mai importantă zi din viața ta! Adresa de e-mail la care Silviu poate fi contactat: [email protected]