Cum să atragem și să integrăm generația Z de proaspăt absolvenți?
Concurența este acerbă!
Încă de pe băncile facultății, ei ar trebui să fie tot mai mult orientați către internship sau voluntariat. Vor avea astfel avantajul de a acumula experiență într-o perioadă în care angajatorul nu simte costul salariului, însă își poate selecta dintre ei pe viitorii angajați.
Entuziasmul lor, pasiunea vârstei, dorința lor de a învăța și de a dovedi că pot, poate suplini enorm din lipsa de experiență cautată și conform celor spuse de scriitorul englez E.M.Forster „One person with passion is better than forty people merely interested.”
Unele companii deja recurg la această formă de atragere, iar studenții din ultimii ani de facultate fac tot ce pot pentru a crește probabilitatea lor de succes și sunt foarte conștienți de incertitudinea cu care se vor confrunta în viitor, ca atare își măresc șansele participând la diferite stagii de pregătire, lucrând jumătate de normă etc.
În foarte multe țări se întâmplă un fenomen similar. În unele țări sunt și situații când, pe lângă competiția creată de studenții absolvenți în căutare de loc de muncă, se adaugă și fluxul candidaturilor studenților din alte țări, care au studiat limba și cultura țărilor de obicei în plină dezvoltare.
În România, problema atragerii persoanelor cu cele mai bune abilități, potrivire și potențial este reală!
Însă integrarea lor în companii încă din timpul facultății poate face diferența și este o asigurare în plus că sunt atrași cei mai buni, educați pe măsura așteptărilor politicii companiei, astfel încât să rămână fideli!
Deci cum să îi atragem și să îi integram?
– Aflați tot ce se poate despre ei, valorile lor, nevoile lor specifice, și (acolo unde este posibil) să vă adaptați pentru a împlini cerințele lor. Noi știm că nu putem îndeplini toate cerințele pentru toți oamenii, dar sigur putem încerca!
Aceste valori pot fi aflate atât prin discuții directe sau eventual completarea unui formular de valori (Antal utilizează acest instrument prin intermediul Associates Lander din UK). În acest fel se va reuși evidențierea valorilor cheie, astfel încât colaborarea să fie la nivel de "peer" .
– Acționați în jurul locului de muncă; nu creați prea multe reguli ci lucrați în jurul lor
De exemplu, care este rostul să chemați angajații de la 9 am la 18 pm dacă ei lucrează mereu în operațiuni cu colegi din America, Australia sau China?
– Asigurați-vă că aveți un stil puternic, un management clar și deschis!
Oferiți celor care vă raportează direct imaginea de ansamblu și apoi defalcați pe obiective specifice și cu unități de măsurare clare (KPI- indicatorii de performanță sunt un ingredient esențial). Dar nu uitați să oferiți feedback, recompense, recunoaștere, coaching suplimentar dacă este cazul.
De asemenea, este importantă comunicarea! Tinerii își doresc un șef care să poate comunica în mod constant cu ei și să vada în el un model. Și cum spune John Maxwell “ A great leader's courage to fulfill his vision comes from passion, not position.”
– Hrăniți inițiativa, indiferent de nivelul ei!
Tratați pe toata lumea, de la cel mai nou, cel mai tânăr, la cel mai vechi sau cel mai performant ca și cum toți aduc valoare companiei ca un mix! Atunci când colega noastra Jessica are o nouă idee, nouă chiar ne place – de obicei, măcar și pentru că nu am văzut lucrurile cum le-a văzut ea! Exploatați ceea ce tinerii pot aduce companiei dumneavoastră și îmbrățișați asta!
– Reține! Reține! Reține!
Păstrarea angajaților valoroși în companie este, am putea spune, mai importantă decât păstrarea tuturor clienților fericiți!
Mă puteți acuza, însă pot spune că, fără personal decent, nu veți obține nici clienți în primul rând, iar păstrarea oamenilor buni în companie și valorificarea lor atrage și alte persoane bune în echipă.
Alina Ramba
Managing Partner & Team Leader
Antal International Network