Cum recunoşti „a win-win situation“
În România, modul de administrare a afacerilor continuă să se schimbe semnificativ în bine, an de an, iar Ascendis Process Management, prin programele lansate pentru îmbunătăţirea proceselor, e parte a acestui proces. La sfârşitul anului 2008, reacţiile la condiţiile economice dificile au fost în primul rând emoţionale, aducând primul val de concedieri, mai ales în mediul privat. Acest lucru s-a făcut de multe ori, fără o analiză serioasă a cerinţelor pieţei, a clienţilor.
Rezultatul acestui demers a provocat nemulţumiri fireşti în rândul celor concediaţi, cât şi frustrări ale angajaţilor care au fost păstraţi şi au avut mult mai mult de lucru. Au apărut chiar disfuncţionalităţi majore în companiile respective.
A doua fază a fost cea fatalistă, în care, deşi propuneam programe de îmbunătăţire a afacerii, primeam un răspuns resemnat: „La ce bun? Am făcut deja o restructurare, dar nu a dat rezultate!“ Din fericire, atitudinea aceasta de resemnare nu a durat mult şi, începând din 2010, s-a ajuns la o reacţie matură şi la o înţelegere a situaţiei economice. Agenţii economici, indiferent de domeniul de activitate, au început să îşi ia un răgaz să privească în interior, să analizeze procesele interne şi să vadă ce se poate schimba şi îmbunătăţi,măcar pentru supravieţuire.
Ca tendinţă, în prezent se observă o creştere a cererii pe piaţa de training şi certificări Lean Six Sigma în domenii precum farma, servicii financiare, IT, diverse industrii, servicii medicale, practic în majoritatea sectoarelor de activitate.
Înveţi, apoi răspunzi provocărilor
Principalul avantaj pe care îl poţi obţine dacă eşti interesat de astfel de certificări Lean Six Sigma este capacitatea de a schimba în bine modul în care se lucrează în procesele în care eşti implicat. Beneficiile companiilor care formează şi certifică specialişti Lean Six Sigma ajung la milioane de euro în mai puţin de un an.
În al doilea rând, certificarea reprezintă o cale de diferenţiere în cadrul organizaţiei în care activezi, fiind de multe ori o cale de a accede către un post de top, mai ales când certificarea este dublată de rezultate excepţionale în urma aplicării metodologiilor învăţate.
„Pe fondul globalizării, al concurenţei acerbe pe pieţele de desfacere, programele de training şi certificare în domeniul îmbunătăţirii proceselor reprezintă un ajutor unic în drumul de la supravieţuire la performanţă”, spunea Dolf Hannert, preşedintele Lean Six Sigma International Association of Professionals, partenerul din USA al Ascendis.
Beneficiile sunt şi ale tale, şi ale echipei
În momentul în care conducerea unei organizaţii optează pentru proiecte de îmbunătăţire a proceselor şi nu pentru reduceri de costuri şi personal cu orice preţ, aceasta dă dovadă de pragmatism şi de maturitate în afaceri.
Astăzi, o companie nu mai este ceea ce conducerea ei declară că este, ci ceea ce clienţii ei declară că este. De aceea s-a dezvoltat conceptul „From hero to zero”, însemnând că, pe o piaţă cu concurenţa acerbă, dispariţia poate fi aproape instantanee, provocată de un client nemulţumit, dar activ, de exemplu, pe reţelele de socializare.
În consecinţă, simpla tăiere de costuri nu aduce succes în business, exemplele ultimilor ani fiind dureros de elocvente. Sunt zeci de IMM-uri care nu au rezistat competiţiei. În schimb, proiectele de eficientizare îmbinate cu acţiuni de creştere a inovaţiei duc la creşterea competitivităţii organizaţiilor, supuse necondiţionat concurenţei globale.
De exemplu, suntem implicaţi în prezent într-un program complex de îmbunătăţire a proceselor la o companie producătoare de electrocasnice clasa premium, aflată în extindere în România. Programul derulat presupune creşterea competenţelor angajaţilor-cheie prin training şi coaching, dar şi derularea unor proiecte de îmbunătăţire pe tot lanţul valoric al fabricii respective. Rezultatele acestui program, pe lângă beneficiile financiare evidente obţinute de companie, se măsoară şi în performanţa organizaţiei, gradul de implicare al angajaţilor, în productivitatea acestora.
Un guru al calităţii, W. Edwards Deming, care spunea că 85% dintre problemele unei organizaţii nu sunt cauzate de operator, angajat, ci de pro- cesul în sine. De aceea, îmbunătăţind procesele, obţinem şi beneficii „soft”, ce ţin de cultura organizaţională.
Privind către viitor
Având în vedere că piaţa se schimbă rapid, iar clienţii devin tot mai exigenţi dorind produse/servicii tot mai performante la preţuri cât mai mici, programele de certificare Lean Six Sigma vin în întâmpinarea nevoilor de pregătire ale angajatului şi nevoilor de competitivitate ale organizaţiei.
Programele propun o serie de activităţi pentru planificarea, controlul şi îmbunătăţirea performanţei oricărei organizaţii aflate într-un puternic mediu concurenţial. Astfel se asigură o serie de avantaje, precum creşterea productivităţii, îmbunătăţirea calităţii serviciilor, scăderea dramatică a costurilor, flexibilitate faţă de cererea unei pieţe dinamice, instabile.
În anii ce vin, performanţa nu va mai reprezenta doar o opţiune, ci va fi o condiţie de supravieţuire.
Constantin Stan, CEO ASCENDIS Process Management
Articol preluat din Revista Cariere de mai. Pentru detalii legate de abonare, click aici