Cum construim o cultură de sănătate şi siguranţă la locul de muncă?
Concentrarea pe un climat de securitate și sănătate în muncă implică concentrarea pe oameni, nu doar pe sisteme, procese, proceduri.
Şi atunci când vorbim de oameni, din experienţa mea pot spune că trebuie să avem în vedere o evaluare a personalităţii angajaţilor, dar şi o diagnoză a climatului organizaţional. Cum putem face asta şi ce înseamnă mai concret? Soluțiile de diagnoză Safe System de la Hogan ajută organizațiile să evalueze riguros două aspecte:
- Viitorii și actualii angajați (candidați) din punct de vedere al comportamentelor ce pot prezice înclinația de a nu respecta reguli, proceduri, procese, de a își asuma riscuri inutile, de a reacționa impulsiv etc. (comportamente care măresc riscul de a produce incidente sau accidente )
- Climatul organizațional din perspectiva componentei „sănătate și securitate” în muncă, sintetizând percepțiile, opiniile angajaților cu privire la practicile companiei în ceea ce privește acest subiect.
Acest tip de soluții oferă echipei manageriale informații valoroase și sfaturi cu privire la acele aspecte comportamentale care trebuie adresate în echipele operaționale pentru a minimiza riscurile de incidente, accidente, rebuturi etc.
Identificarea la nivel individual a acelor trăsături de personalitate care pot conduce către comportamente riscante la locul de muncă poate fi un pas crucial în procese de selecție în mediul industrial sau în domenii precum: spitale, construcții, transport public și privat etc.
Totodată, această diagnoză individuală aplicată angajaților existenți este de un real folos pentru procese de dezvoltare, contribuind la auto-conștientizare, precum și la oferirea de informații valoroase pentru manageri și supervizori cu privire la managementul echipelor din subordine.
Personalitatea umană este cea care determină comportamentul în viața de zi cu zi și la locul de muncă. Faptul că cineva este dornic să-și asume riscuri, acționează impulsiv, este arogant, ușor de distras etc. sunt elemente ce au un impact negativ asupra performanței în zona de securitate în muncă, care, însă, pot fi prezise. Organizațiile pot investi mai degrabă în această zonă de diagnoză pentru selecție și dezvoltare decât în a achiziționa noi echipamente de protecție. Dacă nu vor fi oamenii potriviți să le poarte, investiția va fi una derizorie.
Mădălina Bălan este Managing Partner HART Consulting.
Mai multe detalii şi studii de caz despre acest subiect puteţi afla participând la Conferinţa „Cultura organizaţională: sănătate şi securitate în muncă”, organizată de HART Consulting și susținută de revista Cariere, din 12 februarie.