Cultura organizațională, avantajul competitiv al unei companii
Studiul, care a interogat peste 150 de organizații și peste 1.500 de angajați, indică un nivel de peste 90% al unei culturi competitive care stimulează câștigul personal și imaginea superiorității.
Cultura organizațională este, în prezent, cel mai important avantaj competitiv al unei companii, în condițiile în care mijloacele de retenție devin depășite și orice angajator își poate permite să își plătească oamenii la același nivel, ca o mare corporație.
Studiul Human Synergistics evidențiază ca rezultate ale culturii defensive comportamentul convențional (80%), subordonat (75%), de opoziție (85%) și competitiv (90%). Acestea sunt, de regulă, incompatibile cu calitatea serviciilor. De ce? Ele sunt orientate către respectarea regulilor înainte de rezolvarea problemelor, către lipsa de asumare a deciziilor proprii în favoarea urmării necondiționate a ordinelor superiorilor, către lupta împotriva colegilor din echipă sau din alte echipe pentru afirmarea individuală, adeseori în dauna reușitei colective și a servirii clienților.
Cercetarea Națională despre Cultura Organizațiilor a interogat manageri și angajați din companii private (45%), listate la bursă (41%), precum și din afaceri de familie și instituții publice, companii multinaționale (68%) și românești (32%), de la organizații mici, sub 100 de angajați, până la companii cu peste 5.000 de angajați.
Conceptul de cultură organizațională se referă la tot ceea ce înseamnă standarde colective de gândire, atitudini, valori, convingeri și obiceiuri existente într-o organizație. Se pot distinge unele elemente vizibile precum comportamentele și limbajul comun, dar preponderente sunt componentele mai puțin vizibile precum standarde pentru ce înseamnă a munci bine și a te comporta corect etc. Pentru a ajunge de la definiție la realitate, luna aceasta am abordat tema culturii organizaționale, atât în cadrul unor companii care au fuzionat de curând, cât și în multinaționale care trebuie să împace mai multe sisteme de gândire și mentalități.