Conflicte la serviciu? Fii tu cel diferit de ceilalţi şi vezi ce se întâmplă
De ce este important să eviți conflictele?
Un conflict te seacă de energie, te face să te simți incomod, de cele mai multe ori iei totul personal, nu profesional, te dezechilibrează, te fac să îți pierzi controlul și este posibil ca deciziile pe care le iei în timpul conflictului să le regreți mai târziu.
În timpul unui conflict există o mare descărcare de energie negativă. Simți repulsie față de persoana cu care te cerți și față de situație, poate chiar față de jobul tău. Simptomele unei astfel de situații sunt clare: pulsul accelerat, tremurul vocii și al corpului, ridicarea vocii, țipetele, creșterea tensiunii, nervozitate mare… îți vine să spargi ceva, să sari la bătaie, depinde cât de intens este conflictul.
Comunicarea eficientă este, de obicei, cea care te scoate din conflict și din starea de nervozitate creată.
Înțelege mecanismul psihologic al celui care face scandal
Să înțelegi comportamentul unei astfel de persoane și să înțelegi de ce reacționează așa, te va ajuta să te detașezi și să ocolești conflictele nedorite. Există persoane care sunt mai mereu puse pe ceartă, irascibile, nervoase și mereu nemulțumite. Astfel de persoane au mereu impresia că de vină pentru stările lor sunt ceilalți. De aceea se leagă de fel de fel de lucruri mărunte și crează discuții.
Cum recunoști această persoană? Simplu. Caută nod în papură din orice, este irascibilă, nimic nu o mulțumește, are tendința să țipe pentru că nu are răbdare să asculte cu adevărat ce spune celălalt, vede numai părțile negative ale situației, jignește ușor și vrea să îl rănească pe celălalt crezând că asta îl va face să se simtă mai bine. Rezultatul este exact invers.
Ce se întâmplă în interiorul acestor oameni? Sunt, în interiorul lor, nesiguri și vulnerabili. Din anumite motive, pe care doar ei le știu, indiferent că le conștientizează sau nu, sunt niște oameni dezechilibrați. Se vede că există un „acel ceva” care le lipsește și asta îi face să se apere mereu prin iscarea unui conflict. Nu își dau seama că problema este la ei și, deci, și rezolvarea este tot la ei.
Cum împiedici conflictele?
1.Prin comunicare
Discută despre ceea ce simți înainte de a fi cu adevărat supărat. Orice s-ar întâmpla, o problemă majoră poate fi rezolvată înainte de a degenera. Asta cu condiția să te adresezi imediat partenerului de discuție și să îi spui unde anume a greșit sau ce te deranjează. Majoritatea problemelor cu care te poți confrunta în viața de zi cu zi la job pot fi rezolvate prin comunicare, cu condiția ca partenerul de discuție să înțeșeagă ce vrei să îi explici și ce simți în legătură cu motivul conflictului.
2. Prin atitudine
Învață să te stăpânești. Supărarea și mânia te pot duce la gesturi extreme. E important de aceea să te cunoști cât mai bine și să înveți să fii stăpân pe propriile reacții. Chiar dacă nu te simți stăpân pe situație, joacă rolul ca și cum ai fi. Atitudinea potrivită te scoate din multe conflicte. Ieși cu demnitatea neșifonată şi câștigi și respectul celuilalt/celorlalți, dacă nu-l aveai deja. Nu trebuie să îți fie frică de recțiile celuilalt. Tu păstrează-ți echilibrul, calmul și autocontrolul. Cu atitudine și încredere în tine îți susții punctul de vedere.
3. Prin anticipare
Poți evita conflictele anticipând comportamentul celuilalt. Folosește-te de experiența pe care ai acumulat-o în timp și învață să depistezi simptomele unor situații conflictuale și să aplanezi din timp escaladarea evenimentelor.
4.Prin respect
În evitarea situațiilor conflictuale respectul joacă un rol foarte important. Chiar dacă partenerul de discuție este foarte nervos, fii sigur că va fi foarte atent și sensibil la lipsa de respect pe care i-o arăți și conflictul va lua amploare. Dacă nu ești tratat cu respect de către celălalt, nu răspunde cu aceeași monedă pentru că tot efortul de a aplana conflictul se duce pe apa sâmbetei.
5.Prin înțelepciune
În momentul în care ajungi la o maturitate afectivă și spirituală destul de mare îți dai seama că pentru puține lucruri merită să te enervezi. De fapt, pentru niciunul. Chiar dacă celălalt țipă și este nervos, lasă de la tine, fii blând, vorbește-i frumos, folosește un ton normal, plăcut și prietenos. Oferă-i calm, echilibru, liniște, fericire… tot ce îți dorești și ție.
Nu folosi aceeași metodă de abordare ca persoana cu care te cerți. Reacționează diferit și vei avea rezultate eficiente și constructive. Fii recunoscător acelor „lucruri” care nu îți plac din viața ta pentru că ele te învață să apreciezi și să cauți opusul lor.
De reținut, un aspect foarte important de altfel, este faptul că dacă situația tinde să scape de sub control fiindcă toată lumea se enervează, luați o pauză de câteva minute pentru a vă putea calma. Amintește-ți că vă veți întâlni și mâine și că oricând situația se poate schimba.
Și nu în ultimul rând este de dorit să-i tratezi pe colegii sau pe șefii tăi ca pe niște colaboratori, sprijinindu-i în toate eforturile lor legate de rezolvarea problemelor de serviciu.