Comunicarea – o armă la îndemâna oricui!
Comunicăm în orice împrejurare, însă, niciodată întâmplător. Fiecare act de comunicare este iniţiat cu un scop precis: vrem să atragem atenţia, să ne impunem punctul de vedere, să direcţionăm discuţia sau privirea către ceva anume… Pe toate le facem aproape instinctiv, însă, întotdeauna pentru atingerea unui obiectiv.
Cum comunicăm, însă, poate face diferenţa între a-ţi propune şi a reuşi atingerea obiectivului.
Rostul comunicării tale este rezultatul pe care îl obţii. Responsabilitatea în comunicare îţi aparţine, spune acelaşi Anthony Robbins.
Studiul comunicării îţi oferă instrumente care ar trebui să facă parte din „Trusa de prim ajutor” a fiecărui comunicator.
Nu te îndemn să te apuci de studiu ci să începi să observi felul în care oamenii comunică, cei alături de care eşti, cei alături de care vrei să fii!
Astfel, comunicarea verbală este doar un aspect al actului de comunicare, important însă nu definitoriu!
După modelul dezvoltat de Dr. A. Mehrabian, în anii ‘70, comunicarea verbală reprezintă un procent de doar 7% din comunicare, la care se adaugă 38% comunicare paraverbală şi 55% comunicare nonverbală.
Acordăm o atenţie deosebită cuvintelor: le alegem pe cele mai expresive sau puternice pentru a potenţa impactul pe care îl transmit! Însă, rolul de amplificare, de diminuare ori de nuanţare a acestora ţine de paraverbal şi nonverbal.
Cei 38% se traduc prin tonul, ritmul sau inflexiunile vocii, prin abilitatea de a atribui sens cuvintelor prin felul în care sunt rostite.
55% înseamnă felul în care corpul nostru comunică despre şi pentru noi, iar, folosite responsabil, congruent cu cei 7%, conferă actului de comunicare autenticitate, credibilitate, putere de convingere… reuşită!
Ce este comunicarea nonverbală?
Este reflectarea exterioară a trăirilor interioare!
Este ansamblul de manifestări care denotă emoţii, stări, atutidini.
Faţa este cea mai expresivă parte a corpului, din acest motiv zâmbetul şi contactul vizual joacă un rol important în stabilirea raportului de încredere şi simpatie între oameni.
Mâinile sunt cele mai spontane şi prin urmare, mişcările acestora, gesturile, au puterea de a înlocui, regla, ilustra sau adapta discursul verbal.
Picioarele sunt cele mai sincere şi redau starea de confort sau disconfort din timpul interacţiunii.
Fizionomia reflectă atitudinea pe care o avem vis-à-vis de persoana sau subiectul ce face obiectul comunicării.
Proxemica sau distanţa dintre interlocutori este un barometru al relaţiei dintre ei şi sugerează natura acesteia.
Vestimentaţia este esenţială în formarea primei impresii. Corpul este un afişaj al stării noastre interioare şi al tipului de personalitate.
Atunci când comunicăm, fiecare element, verbal sau nonverbal, contribuie la reuşita procesului!
Cunoaşterea şi folosirea adecvată a indiciilor nonverbale constituie atuuri care generează relaţii pozitive, empatie, putere de convingere, încredere în sine.
Mimi Necula
Trainer comunicare verbală şi nonverbală