Coaching sau management? Știi când să faci un pas în afară?
Mi-am propus în acest articol să aduc o perspectivă proaspătă despre management – jucandu-mă cu “a fi înauntru” și “a fi în afara” procesului managerial, sublinind impactul pe care coachingul îl aduce la dezvoltarea acestui proces. Deci voi aborda câteva idei observate în practica mea de coach, în antrenamentele cu managerii – mai specific, ce se schimbă atunci când managerul adoptă o poziție de coaching pentru echipa lui. O nouă perspectivă asupra unei vechi povești.
Într-o lume de business din ce în ce mai complexă și cu informații din ce în ce mai multe, din punctul meu de vedere, nu cred că avem nevoie de un nou mod de a face management sau de o nouă teorie a managementului, ci cred că avem nevoie de practica managementului.
Vă propun un exercițiu: imaginați-vă că sunteți înotător și aveți obiectivul de a câștiga următorul concurs de înot. Vă antrenați în fiecare zi în piscină. Atâta vreme cât sunteți în piscină, aveți doar perspectiva voastră din interior; nu aveți nicio perspectivă din afară: despre cum se mișcă brațele și picioarele tale în apă, care este dinamica ta pe o lungime de bazin (poate începi în forță și obosești pe la mjloc…) sau despre cum înoată alții.
Provocarea pe care am vazut-o la managerii cu care am lucrat era practicarea unui proces managerial simplu, având o viziune atât dinăuntrul procesului, cât și din afara acestuia.
Eu nu văd managementul separat de coaching – coachingul contribuie la dezvoltarea managementului, la lărgirea perspectivei de acțiune, la scoaterea managerului din când în când, în afară pentru a vedea imaginea de ansamblu și relațiile care există între diverse părți ale întregului.
Când managerii pe care i-am antrenat au învățat să se dea din când în când un pas în spate, să iasă în afara procesului, perspectivele căpătate au avut un impact mare în evoluția lor ca manageri, dar și în evoluția echipei conduse și a obiectivelor asumate.
O perspectivă obținută din afară, de exemplu, este legată de învățare. Uneori, oamenii trebuie lăsați să facă greșeli pentru a învăța din ele. Putem să îi învățam, putem să le dăm sfaturi sau să îi supraveghem, însă experiența este cel mai bun învățator. Un manager bun se va da un pas în spate înainte să sară ori de câte ori un angajat întâmpină dificultăți. Vorbesc aici despre o competență simplă și subtilă, totodată, de a fi prezent pe proces și pentru echipă, fiind în același timp detașat și putând observa și impactul acțiunilor sale și a decide cum este cel mai util.
Să știi când să lași un angajat să facă o greșeală și să știi când să intervii este o competență foarte fină, de echilibru. Este o antrenare a limitelor: limita între oportunitatea de învățare, dezvoltare și posibilul impact grav asupra angajatului, asupra echipei sau asupra companiei. Pe măsură ce tu ca manager ești din ce în ce mai încrezător în procesul pe care îl faci și în competența cu care îl susții, cu atât mai mult îi vei lăsa pe cooechipierii tăi să ia propriile decizii. Postura de coach a managerului este mai degrabă de creare a unui spațiu de lucru de încredere, în care participantul să își asume singur responsabilitatea pentru acțiune. Cu cât managerul este mai încrezător în proces și în competențele sale cu atât mai puțin va interveni în spațiul de colaborare dintre el și angajați.
O altă perspectivă din afară este despre supraresponsabilizare – subresponsabilizare. Să le spui angajaților tăi ce să facă, când să facă, cum să facă, chiar dacă munciți împreună de ceva vreme, este mai degrabă o modalitate de a fi mai responsabil pentru acțiune (ca manager) decât sunt angajații. Conștientizarea și schimbarea acestor tipare de acțiune este în sfera de acțiune a coachingului și este valoarea adaugată pe care o aduce procesului managerial.
Începutul unei noi echipe, unui nou proiect, unui nou mandat etc. este un bun moment de a fi înăuntrul procesului ca manager. La polul opus, etapa de maturitate a unei echipe sau a unui proiect (sau poate chiar sfârșitul) este un bun moment pentru a fi în afara procesului.
Din perspectiva mea, a fi “înăuntru” și a fi “în afară” sunt cele 2 extreme ale unui proces de management sănătos și sustenabil – conștientizarea momentului în care ai nevoie să te dai un pas în spate sau în care trebuie să fii prezent, fiind un efect al antrenamentului.
A avea o postură de coach în activitatea managerială este un angajament permanent de a fi prezent pentru echipă, a merge împreună pe același drum, în aceeași direcție, cu un ritm sustenabil și având mereu în vedere destinația finală. Însă acest angajament are permanent nevoie de un observator, pentru că uneori managerul merge împreună pe același drum către obiectiv cu echipa, însă se poate ca el/ea să fie cel care “poartă echipa în spate” sau, uneori, calea oamenilor săi (ei putând să meargă pe drum cu o viteză mult mai mare, însă managerul nu înțelege ce se întâmplă sau nu poate controla și astfel stă în calea lor).
Managerii sunt co-creatori ai procesului de evoluție organizațională. Și ei și angajații au liber arbitru și pot face alegeri. Prin urmare, succesul echipei/organizației se bazează pe alegerile făcute de manageri și de angajați – care, la rândul lor, depind în totalitate de nivelul de conștiință de sine al celor implicați.
Vorbind despre conștiința de sine, nu mă refer la “sper că părul meu arată bine”, ci, mai degrabă, la calitatea de a fi, în același timp, atât un participant în proces, cât și un observator al procesului. Specialiștii în fizică cuantică ne spun că actul de a observa schimbă realitatea. Atunci când se dau un pas în spate, ies în afara procesului pe care îl fac zi de zi, managerii dezvoltă competența de a observa dinamica echipei, de a se observa pe ei înșiși în relație cu aceasta; adica de a dezvolta un mod conștient de a conduce.
În mod paradoxal, acest nivel de conștiință cooperantă înseamnă exprimarea maxima pentru individ și beneficiul maxim pentru întreg (organizație).
Rodica Obancea este Coaching Partner HART Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.
Pentru mai multe detalii despre HART Consulting click aici.