Cine te târăște prin viață…
„Cine pe cine plimbă prin parc: stăpânul pe câine sau câinele pe stăpân?”
Bărbatul este stăpânul câinelui. El îl deţine, îl hrăneşte, îl îngrijeşte, îl plimbă, îl ceartă, … Dar, pe de altă parte, câinele îl scoate pe el afară din casă dimineaţa, îl târăşte după el prin parc, îl împiedică să plece în concediu, îi umple maşina de păr şi îi roade pantofii… Deci, cine este stăpânul cui?
Exact la fel ca în situaţia de mai sus, există în viaţa noastră nişte „elemente” pe care credem că le stăpânim dar care ne „târăsc” prin viaţă, aşa cum vor ele, fără ca măcar noi să ne dăm seama. Aceste elemente se numesc plăceri. Sunt ale noastre, le hrănim, le satisfacem şi credem că le stăpânim …
La baza motivaţiei noastre cotidiene stau trei categorii majore de catalizatori: nevoi, dorinţe şi plăceri.
Nevoile sunt cele de bază, fără de care nu putem trăi (aer, apă, hrană, somn, mers la toaletă, etc.).
Dorinţele sunt cele care, odată îndeplinite, ne fac viaţa mai bună: siguranţă, diversitate, creştere, relaţionare, importanţă şi generozitate. Ne simţim mai confortabil când suntem în siguranţă, ne dorim să alungăm plictiseala, ne dorim să acumulăm mai mult, ne dorim să avem oameni în jurul nostru, ne dorim să contăm pentru cei din jur şi ne dorim să fim de ajutor celorlaţi. Dar nici una dintre acestea nu ne face fericiţi. Dacă împlinirea dorinţelor ne-ar face fericiţi, ar însemna că ne-am extazia la vederea oricărei insecte noi (diversitate) sau că nu ar exista miliardari nefericiţi (creştere). Dar nu este aşa! Pentru fericire, avem nevoie să îndeplinim nivelul superior dorinţelor, şi anume plăcerile.
Plăcerile sunt cele care, odată satisfăcute, ne aduc valuri de serotonină, oxitocină, dopamină şi cine mai ştie ce alţi „hormoni ai fericirii”!
Indiferent de forma sub care încercăm să le satisfacem, plăcerile noastre se încadrează în trei categorii majore: (1) Ne place să fim Atrăgători!, (2) Ne place să fim Influenţi şi (3) Ne place să fim Norocoşi.
1. Ne place enorm să fim Atrăgători!
De la freză, haine, machiaj, pensări şi bijuterii, până la operaţii plastice, sport excesiv şi făcutul pe deştepţii, facem totul pentru a fi atrăgători. Iar când ne iese, suntem fericiţi! Secretăm „hormonii fericirii” de câte ori vedem că exercităm atracţie asupra cuiva, până şi asupra unui bebeluş sau a unui bărbat(femeie) urât(ă) … Iar pentru a fi atrăgători, ne încălcăm nevoile şi dorinţele. Ba chiar ne-am pune şi viaţa în pericol!
Observă cât timp, câtă energie şi câţi bani cheltuieşti numai pentru a arăta bine! Adună toate minutele petrecute la oglină, la shopping, la frizerie şi pentru îmbrăcat! Acum compară cu timpul pe care îl petreci efectiv în folosul persoanei iubite!
2. Ne place enorm să fim Influenţi!
De la indicaţii date celor din jur, ridicatul vocii, bârfă, manipulare, şantaj, furie şi agresiune, până la meserii în care alţii depind de noi (ex. miliţian), funcţii de conducere în firmă sau funcţii politice, place să vedem că avem influenţă asupra celor din jur. De la copilul care a reuşit să îşi convingă mama, prin plâns, să îi cumpere îngheţată, până la preşedintele care a câştigat alegerile, toţi secretă valuri de „hormoni ai fericirii” când văd că au influenţă. Iar pentru a fi Influenţi suntem gata să facem „orice”, chiar şi să ne certăm sau batem copiii când „nu ne ascultă”!
Observă cât de tare îţi place să ai dreptate într-o discuţie! Eşti gata să foloseşi orice „argumente”, inclusiv ironia, jignirea sau ameninţarea! Eşti gată să îţi rişti cariera sau prieteniile pentru „a avea dreptate”!
3. Ne place să fim Norocoşi!
Şi nu vă gândiţi la semantica superstiţioasă a norocului, ci la aspectul „matematic”. Ne place ca beneficiul obţinut să fie mai mare decât efortul depus. De la aruncarea unei hârtii la coş fără a mai face efortul de a ne duce până acolo, până la visul moştenirii unei mari sume de bani sau industria jocurilor de noroc, suntem fericiţi când suntem norocoşi. Ne-ar place să avem pătrăţele pe burtă dar fără să facem sport. Ne-ar place să câştigăm bani mulţi dar fără să îi muncim din greu. Ne-ar place să fumăm şi să bem dar fără să ne îmbolnăvim. Ne-ar place să conducem cu viteză foarte mare dar fără să avem accident sau să plătim amendă. Suntem atât de „morţi” după Noroc încât devenim orbi la orice argument de natură logică (ex. Caritas).
Observă de câte ori ai sperat să îţi mărească salariul dar fără să faci ceva concret în această directie! Observă cât de bine te simţi când câştigi la un joc pe calculator!
Ei bine, Atracţia, Influenţa şi Norocul sunt „câinii” noştri, care ne „târăsc” prin viaţă. Ei ne determină să ne punem sănătatea şi siguranţa în pericol! Ei ne întunecă logica! Din cauza lor cheltuim mai mulţi bani pe ţigări decât pe cultură. Din cauza lor ne certăm cu şeful chiar dacă ne punem cariera în pericol. Din cauza lor ne lăsăm copiii de izbelişte în favoarea unei funcţii importante. Şi tot din cauza lor îi trădăm uneori pe cei care ne iubesc!
De câte ori ai sacrificat în viaţă ceva important doar pentru a-ţi satisface o plăcere?
Ce ar trebui să facă bărbatul din parc pentru a nu mai fi târât de câine?
Să îl dreseze! Corect? Ce ar trebui să facem noi pentru a nu mai fi „târâţi” prin viaţă de plăceri? Exact! Să ne „dresăm” plăcerile! Să fim conştienţi de ele şi să avem disciplina de a le satisface doar până la un nivel la care să nu ne distrugă viaţa şi să îi chinuie pe cei care ne iubesc!
Dacă vrei să fii cu adevărat influent, influenţează-te pe tine!
_______________________________________________________________
Bogdan COMĂNESCU
Director General Accelera®
– 22 de ani de experienţă naţională şi internaţională în Vânzări, Marketing, Managementul Vânzărilor şi Dezvoltare Comercială
– 1990 – 2005 Agent de Vânzări, AM, Director de Vânzări, Director de Marketing şi Vânzări în companii naţionale şi internaţionale
– 2005 – 2012 Director General Academy Accor Services România
– Proiecte de dezvoltare comercială în India, Bulgaria, Cehia, Moldova, Ungaria, Polonia, Germania, Austria, Franţa şi Maroc
– Autor a peste 30 de articole de publicate în reviste de specialitate şi co-autor al cărţii: MAXIM – Psihologia Motivării Forţei de Vânzări
– Fondator al CNDV România