Cele mai eficiente tehnici de automotivare
O motivatie intrinseca ce se manifesta la varsta copilariei este dorinta de a cunoaste, ne amintim cu totii conversatiile interminabile in care fiecare propozitie a unui copil incepe cu un 'de ce'! Se pare ca in timp aceasta motivatie se atenueaza, iar pentru unii dintre noi, ajunsi la terminarea liceului, chiar dispare de tot: 'am aflat destule, nu trebuie sa mai fiu curios, nu trebuie sa mai invat!'
Unul dintre cele mai importante aspecte ale motivarii intrinseci este aceea ca este GRATIS! Si, pentru ca este la indemana tuturor, ar trebui folosita mai des, mai ales de catre manageri si parinti. Poate tine, cateodata, si numai de cateva cuvinte: 'te rog' si 'multumesc'.
Ce ar putea face un manager pentru a folosi motivarea intrinseca?
- Sa laude sincer! Daca laudele nu ar fi folosite doar in ocazii foarte speciale, ar avea mult mai mult efect. Cand ceva merge bine sau s-a rezolvat bine, sarbatoriti!
- Dati-le celorlalti 'ownership' asupra propriului job! Motivatia intrinseca vine din interiorul fiecaruia, dintr-un sentiment al implinirii, din sentimentul ca este stapan pe ceea ce face. Lasati-le mai mult frau liber in gestionarea propriului job, aratati-le mai multa incredere celor din echipa voastra si veti avea o echipa motivata!
- Aratati-le ca sunt importanti si ca fiecare dintre ei conteaza in geografia echipei, a departamentului, a companiei! Constientizarea ca EL este important il tine motivat! Iar apropos de acest lucru, cum ar fi sa schimbati in vocabularul vostru sintagma auzita la tot pasul 'nimeni nu este de neinlocuit' – care seamana a amenintare, cu 'esti foarte important pentru noi'…
- Lasati frau liber creativitatii si curiozitatii! Dati-le voie sa greseasca – o singura data aceeasi greseala, evident:) – lasati-i sa caute, sa fie curiosi, sa vina cu idei. Inovatiile in business se datoreaza in primul rand cantitatii, si mai apoi calitatii!
- Dati-le posibilitatea sa ia decizii si sa rezolve singuri eventualele probleme care ar aparea din cauza unor decizii gresite. In razboi cei care aduc vestile proaste sunt felicitati, chiar decorati, deoarece neascunzand adevarul se poate interveni asupra cursului evenimentelor si actiona din timp, nu cand s-a transformat intr-o catastrofa! Cum ar fi, daca nu chiar sa felicitati, macar sa promovati greselile, in sensul crearii unui portal 'Asa nu! Am incercat noi si nu functioneaza!'
- Faceti din locul de munca unul cat se poate de distractiv, evident, fara a uita de profesionalism si obiective! In toate programele de coaching de echipa, atunci cand ajungem la rolurile pe care fiecare dintre ei le are in acea echipa, am grija ca unul dintre ele sa fie acela de 'fun'. Avem nevoie de distractie la serviciu pentru a ne mentine motivati!
- Daca este posibil, imbinati job-ul cu hobby-urile. Veti avea si angajati motivati si lucruri facute din pasiune. Am folosit acest gen de motivare ori de cate ori a fost posibil, de exemplu, atunci cand stiam ca cineva are talent la desen si este creativ i-am dat de multe ori de facut anumite logo-uri, idei de campanii etc. si de fiecare data ambele parti au fost multumite:)
Cred cu tarie ca orice gen de motivare extrinseca are de fapt in spate o motivatie, mult mai mare, intrinseca. Si cum in sport se spune ca 'A champion needs a motivation above and beyond winning', la fel si in business, ar trebui ca fiecare dintre noi sa gaseasca motivatia specifica omului, nu job title-lui…
Dana Burghel este Owner, Executive și Team Coach la Oblio Learning