Ce tip de angajați vor companiile să atragă?
Există câteva aspecte care cred că merită discutate cu privire la angajaţii cu un grad ridicat de angajabilitate. În primul rând, sunt vânaţi constant de concurenţă. În al doilea rând, au o dorinţă permanentă de a evolua. Potrivit unui studiu realizat de Harvard Business Review pe un eşantion format din peste 1.200 de tineri angajaţi cu aspiraţii profesionale înalte, trei sferturi dintre participanţi îşi trimit CV-ul către alte companii şi firme de recrutare şi participă la cel puţin un interviu în fiecare an. Aproximativ 95% dintre respondenţii la sondaj îşi actualizează CV-ul şi caută constant informaţii despre potenţialii angajatori de pe piaţă.
Pornind de la aceste informaţii, putem identifica mai multe scenarii în ceea ce priveşte atragerea şi retenţia angajaţilor cu grad ridicat de angajabilitate
Scenariul 1: îi păzim şi încercăm să îi blocăm în companie o perioadă cât mai lungă de timp, apelând la tot felul de clauze şi înţelegeri între părţi.
Din punctul meu de vedere, nu este cel mai inspirat scenariu. Fiecare angajat este liber să ia deciziile potrivite pentru el, inclusiv, schimbarea locului de muncă. Să nu uităm că aceşti angajaţi îşi ştiu valoarea pe piaţă şi sunt dornici să îşi păstreze acest nivel. În plus, sentimentul de îngrădire a libertăţii nu este motivant şi poate fi chiar unul din motivele ce duc la schimbare.
Scenariul 2: îi facem să îşi dorească să rămână în companie şi îi valorificăm la maximum.
Mulţi angajaţi pleacă dintr-o organizaţie când simt că nu mai pot evolua din punct de vedere profesional. Au atins un prag şi ştiu că nu pot merge mai departe. Chiar şi într-ocompanie mică, care nu permite o promovare pe verticală, promovarea poate avea loc şi pe orizontală schimbând departamentul sau diverse atribuţii ale postului. Nu uitaţi că aceşti angajaţi sunt deschişi să înveţe şi să îşi diversifice aria de activităţi, deci le puteţi valorifica potenţialul într-o manieră cât mai variată.
Ce pot face companiile
Nu putem sta pasivi şi găsi scuze de fiecare dată când concurenţa vânează cei mai străluciţi candidaţi sau când un nou competitor intră pe piaţă şi are o campanie puternică de employer branding la care se adaugă pachete salariale atractive. Câteva măsuri simple pot fi:
- Construirea unui plan de carieră pe termen lung pentru fiecare angajat;
- Măsurarea gradului de satisfacţie a angajaţilor ;
- Discuţiile individuale reprezintă o sursă importantă de informaţie privind implicarea angajaţilor şi oferă indicii privind acele lucruri care nu funcţionează corespunzator în organizaţie;
- Implicarea angajaților valoroși în stabilirea strategiilor de retenție etc.
Din punctul meu de vedere, angajatorii ar trebui să îşi dorească în organizaţii un număr cât mai mare de oameni cu un grad ridicat de angajabilitate şi să vadă beneficiile acestui lucru, posibilitatea de a face diferenţa pe piaţă şi de a se desprinde de concurenţă prin valoare adăugată livrată.
Ionuț Balintoni este Managing Partner în cadrul companiei de executive search Qualia.