Ce (te) face un profesionist?
Societatea în care trăim avansează pe zi ce trece, iar nevoile noastre devin din ce în ce mai complexe și mai rafinate. Nu mai suntem în acea societate în care acceptăm orice fel de serviciu prestart doar pentru că nu avem de unde alege, acum oferta este largă, dar și nevoia specifică. Acum, din ce în ce mai mult este nevoie de profesioniști și de profesionalism. De la servicii medicale, la servicii financiare, de înfrumusețare, de management… profesioniștii sunt cei care se diferențiază pe piață, prin calitatea muncii/expertizei lor. Dar fiecare domeniu are profesioniștii și diletanții lui, este ca o lege nescrisă a ocupării fiecărui domeniu de activitate, iar fiecare dintre noi poate alege unde dorește să se pozitioneze pe scara calității muncii sale.
Îmi place foarte mult etimologia, așa că o să ne uităm prima dată la sensul cuvântului „profesionist”, așa cum este definit de dicționar. DEX spune că este o persoană care lucrează într-un anumit domeniu de activitate pe baza unei pregătiri corespunzătoare, iar profesionalismul este definit ca fiind o conștiință profesională. Webster (dicționarul) vorbește despre persoana caracterizată de respectarea unor standarde tehnice și etice și care manifestă un comportament curtenitor, conștiincios și, în general, potrivit mediului de afaceri.
Conștient sau nu, suntem atrași de anumite domenii – unii merg direct către ele, alții merg pe căi ocolite. Însă, fiecare dintre noi își alege un domeniu în care va activa, mai devreme sau mai târziu. La început ne căutam pe noi înșine în activitatea noastra, dar atunci când devenim profesioniști, începem să contribuim la evoluția domeniului respectiv. Sunt câțiva pași pe care îi parcurgem în evoluția către profesionalism:
– Intrarea în domeniu care aduce cu sine întrebarea “Mă potrivesc cu domeniul?”
– Dacă raspunsul este unul favorabil și ne dăm seama că ne potrivim în acel domeniu, începem să ne căutam locul potrivit în perimetrul vast al domeniului respectiv, iar când ne găsim locul potrivit începem să simțim sentimente de apartenență, de încredere în noi înșine și în competențele noastre
– Asumându-ne din ce în ce mai multe provocări în domeniul ales, complexitatea începe să crească (sau începem noi să fim conștienți de ea), dar și competența noastră să se rafineze, să devină expertiză. Este un bun moment de a începe să contribuim la evoluția domeniului noastru, deoarece contribuția va aduce și sensul. Activitatea noastră căpătând sens.
– Pentru unui evoluția se oprește aici. Dar pentru cei care își asumă provocari noi, mai mari, mai riscante, putem ajunge să fim o autoritate în domeniu (noi depindem de alții și alții depind de noi), avem o practică sustenabilă, putem vorbi chiar de leadership în domeniul nostru de activitate (leadership în sensul în care avem o viziune despre cum putem schimba acest domeniu și viziunea noastră îi inspiră și pe alții).
– Continuând să ne asumăm provocări, să luăm decizii cu un grad mare de risc, vom ajunge într-o zonă de angajament față de domeniu: suntem în punctul în care știm că acesta este drumul nostru și ne asumăm responsabilitatea de a merge frumos pe el sau de a lăsa ceva în urma; și abia aici încep să vină satisfacțiile, investiția noastră începe să fie recompensată de alții care ne recunosc contribuția.
– Continuând pe drumul acesta, asumandu-ne în constant provocări și contribuind, putem ajunge de la lideri informali în zona noastră de expertiză la a fi lideri formali – cei care au o viziune, o împărtășesc cu alții și îi inspiră pe aceștia să mearga către acea viziune într-un mod formal, ieșind în față și asumându-și conducerea.
În sport este foarte simplu să spui cine este profesionist și cine nu. Competențele profesionale sunt foarte ușor de măsurat. Competițiile sunt standardizate astfel încât toți să concureze în aceleași condiții. Toți concurenții au aceleași linii de start și de finish, ca toți să fie de acord cine a ieșit primul. Standardizarea permite comparații între sportivi de-a lungul timpului.
Deci, când vorbim despre profesioniști vorbim despre performanță măsurabilă.
Acest lucru este posibil și în lumea de afaceri. În industria de retail, de exemplu, am întâlnit foarte frecvent comparații între magazine sau între managerii care conduc cele mai profitabile magazine. Fac periodic analize ale vânzărilor, bazate pe vânzarile pe oră sau pe persoană – pentru a ridica standardul de performanță managerială.
- Care sunt indicatorii din domeniul tău după care îți poți da seama dacă ești profesionist sau amator?
- Ce ar trebui să vadă cei din jurul tău la tine pentru a spune că lucrează cu un profesionist?
Sunt și situații când poate este foarte greu să măsori performanța unui profesionist. De exemplu, în proiecte care durează luni sau chiar ani până sunt finalizate și în care multe persoane contribuie. Profesionalismul în management poate fi la fel de dificil de evaluat, dacă nu setăm indicatori de performanță. Însă activitatea managerială și provocările ei sunt foarte complexe și, de multe ori, specifice unei anumite industrii sau companii anume și frecvent face dificilă munca de evaluare a profesionalismului unui manager, însă nu imposibilă. Lordul Kelvin spunea: “Dacă nu poți să măsori, nu poți să îmbunătățești”.
Profesionalismul cere timp, iar noi ne revedem cu o continuare a acestui articol saptamana viitoare.
Rodica Obancea este Coaching Partner HART Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.
Pentru mai multe detalii despre HART Consulting click aici.