Ce înseamnă să ai minte de lider
Ceea ce diferențiază un lider este însă capacitatea de a lua decizii importante în condiții de stres maxim. De aici rezultă o altă problemă. Cum îți dezvolți setul necesar de skilluri care să te ajută să iei hotărâri bune în situații extreme?
Câteva răspunsuri găsim la Ricky Kujawa, fondatorul unei organizații de trainign în leadership. El ne conturează o hartă a atributelor pe care le are în vedere atunci când un lider este pus în situații-limită.
Anticipează
Anticiparea e importantă din simplu motiv că astfel poți să eviți majoritatea problemelor. Sigur, întotdeauna vei avea o doză de neprevăzut, dar riscul scade dacă anticipezi corect evenimentele care vor veni. Trebuie să examinezi cu atenție trendurile din mediul tău. Trebuie să vezi în avans posibilele scenarii pe termen scurt, mediu și lung. Cu cât ești mai pregătit să faci față unor scenarii teoretice, cu atât vei fi mai pregătit atunci când scenariul se va dovedi real. Implică-ți echipa pe cât posibil în aceste jocuri de anticipare. Lucrează la elaborarea unor scenarii cât mai diverse și îmbunătățește-ți constant rezultatele.
Deleagă
Delegarea îmbunătățește performanțele echipei pentru că îmbunănățește capacitatea celor din jurul tău de a-ți duce mai departe munca. De asemenea, reduce riscul ca problemele să rămână nerezolvate dacă tu, în calitate de lider, nu ești prezent. În același timp, îți lasă și ție șansa să vezi lucrurile în ansamblu în timpul unei crize. Afli de la fața locului cum se descurcă echipa ta și, în special, cei pe care i-ai delegat să rezolve probleme în condiții de stres. Pe lângă aceste lucruri, delegarea îi ajută și pe ceilalţi să se dezvolte profesional. Le încurajează creativitatea și dă coeziune întregii echipe.
Învață
Fără să înveți din scenariile pe care le anticipezi, nu ai cum să te pregătești efectiv pentru situațiile de criză. Fără să înveți, nu te poți perfecționa. Și cum se spune că repetiția este mama învățăturii, nu ai altceva de făcut decât să repeți, trăgând învățămintele de rigoare. NU folosi cuvântul „greșeală”. Asta denotă mai degrabă o înfrângere decât o formă de învățare. Este de recomandat nici să nu abuzezi de cuvântul „training” pentru că asta dă percepția unui structuri formale.
Reacționează încrezător
Cum te văd ceilalți că reacționezi în momente stresante este un bun indicator despre propriile lor reacții. Dacă echipa va vedea că ai slăbiciuni, se va dovedi la rândul ei neîncrezătoare. Fă în aşa fel încât echipa să vadă în tine un om încrezător, care știe ce face. De modul în care tu știi să te comporți, dar mai ales să te afișezi va depinde și răspunsul echipei pe care o păstorești.
Nu în cele din urmă, importantă este și atitudinea pe care o construiești și o insufli echipei în momentele de criză. Managementul situaților de criză poate deveni o problemă ușor de rezolvat dacă atitudinea este una constructivă. Dacă atitudinea generală este una negativă, dominată de panică și incapacitate de adpatare, atunci și răspunul în fața crizelor va fi unul slab.