Care sunt cele mai bune metode de a lauda un angajat?
Companiile investesc mult efort pentru a face studii salariale sau de satisfactie a angajatilor, sesiuni de team-building, planificari, sesiuni de definire a culturii organizationale. Si pe buna dreptate, deoarece pachetul salarial, climatul, cultura si valorile organizatiei au un impact major asupra angajatilor.
Dar de multe ori ignoram una dintre cele mai eficiente si mai usor de implementat metode de crestere a eficientei organizationale: recunoasterea meritelor. Oamenii reactioneaza imediat si intr-o maniera foarte pozitiva atunci cand cei din jur le arata ca munca lor nu e doar apreciata, ci genereaza rezultate palpabile ale caror efecte sunt resimtite la nivelul intregii organizatii. Putine lucruri aduc mai multa satisfactie decat sentimentul de a fi util, de a ajuta – e insasi esenta umanitatii.
Indiferent de nivelul la care se afla, un angajat are intotdeauna nevoie sa stie ca munca sa are sens si ca eforturile lui ajuta la atingerea obiectivelor organizationale. Insa nu intotdeauna relatia cauzala dintre munca depusa si rezultatele organizatiei este evidenta, dimpotriva. Efectul pozitiv pe care il poate avea o intalnire anuala de planificare se poate diminua rapid in rutina zilnica. Cum putem sa-l mentinem viu pe parcursul intregului an? Oferind incredere, recunoastere si apreciere.
Poate pare o viziune idealista, insa e ceva simplu, usor de implementat si foarte sanatos pentru climatul organizational. De multe ori un simplu multumesc spus la momentul potrivit face mai mult decat politica companiei de a plati cu 5% mai mult decat media pietei. Insa pentru a fi viabila, recunoasterea meritelor trebuie sa devina parte a culturii organizationale – iar asta se intampla doar printr-un efort sustinut si prin sprijin din partea liderilor organizatiei, si nu doar la nivel declarativ, ci prin insusirea comportamentelor si atitudinii adecvate.
Metodele prin care un angajator isi poate lauda angajatii sunt multiple. Putem incepe cu un “BRAVO!” spus in birou, pe hol sau in lift si putem merge mai departe catre recunoasterea publica, in fata colegilor sau a echipei si oferirea unei diplome de merit, a unui trofeu sau a titlului de “Angajatul lunii”. Inscrierea intr-un program de training sau o deplasare intr-o alta filiala/locatie a companiei pentru o perioada de timp poate reprezenta de asemenea o metoda de recunoastere a meritelor. Planul de cariera si promisiunea ca pe baza eforturilor depuse si a rezultatelor obtinute un angajat poate avea acces la o pozitie superioara sau in cadrul grupului/ in afara tarii reprezinta pentru unii angajati o lauda si o recunoastere a meritelor.
Ionut Balintoni este managing partner la Qualia