Când te îndrăgosteşti de sistem, îţi pierzi abilitatea de a creşte
Habar n-am dacă avea dreptate. Ceea ce știu sigur e că “Triburi”, ca toate cărțile lui Godin, e o meditație ușurică asupra naturii leadership-ului și ce înseamnă să conduci un grup de oameni către un obiectiv comun. Și se citește mult mai repede ca “Idiotul”. De când îl știu eu, Godin propovăduieşte că fiecare dintre noi e om de marketing. Explozia de canale media și creşterea influenţei individului în cadrul organizaţiei au creat o lume în care oricine poate schimba lucrurile care nu-i plac.
Dar ce este marketing-ul în viziunea lui Godin? „Acțiunea de a spune povești despre lucrurile pe care le facem – povești care vând și se propagă.” Marketing-ul alege președinți, adună bani pentru orfani și decide dacă un CEO va rămâne sau va pleca. Și cel mai important: influențează piețele. Până acum, marketing-ul era despre publicitate, dar publicitatea a devenit scumpă.
Așa că, astăzi, marketing-ul este despre triburi! Un trib este un grup de oameni, conectaţi unul cu celalalt, conduși de un lider în numele unei idei. Pentru a se transforma într-un trib, un grup are nevoie de 2 lucruri: un interes comun şi o cale de a comunica. Într-un trib contează credința – într-o comunitate sau într-o idee, iar fundamentul este respectul reciproc între membrii și admirația față de lider.
Astăzi, comunicare prin internet a schimbat parametrii de coordonare a unui trib. Un exemplu bun e Obama, ce a strâns 50 de milioane de dolari în numai 28 de zile. Internetul este extrem de important, dar rămâne o unealtă, spune Godin. Puterea adevărată o reprezintă oamenii. Leadership-ul trebuie să vină de la un individ care are o pasiune pentru ceva. În noua eră, fiecare poate conduce. Nu ai nevoie de o tastatură, ci de dorinţa puternică de a schimba ceva.
This is an opportunity for you – an opportunity to find or assemble a tribe and lead it. The question isn’t: Is it possible for me to do that? Now, the question is: Will I choose to do it?
Dar cum pornești un trib? Primul pas este să creezi o mișcare – micromovement cum o numește Godin. Pentru asta sunt 5 lucruri de făcut și 6 principii de bază.
Cele 5 lucruri sunt:
1. Publică un manifest – creează și răspândește un manifest – o mantră, un motto, un fel de a te uita la lume. Asta va uni membrii tribului și le va da o structură.
2. Construiește un cadru în care membrii să se poată conecta ușor cu tine – prin e-mail, televiziune sau rețele sociale.
3. Construiește un cadru în care membrii să se poată conecta ușor unii cu alții. Politicienii știu cât de importantă este perioada petrecută de susținătorii lui împreună în timpul unei campanii.
4. Conștientizează că nu banii sunt punctul central al mișcării. Banii sunt importanți pentru a o face să existe. Nu încerca să monetizezi mișcarea, îi vei sabota creșterea naturală.
5. Urmărește progresul – și fă-o public, astfel încât să îi lași pe oameni să contribuie la el.
Iar principiile:
a) Transparența este singura ta opțiune. Oamenii care te urmăresc nu sunt proști și pot mirosi subterfugiu de departe.
b) Mișcarea trebuie să fie mai mare ca tine – autorul unei cărți nu este o mișcare, schimbarea unui obicei în societate este.
c) Mișcarea care crește, prosperă. Un trib se dezvoltă încet, dar sigur. În fiecare zi devine mai bun și mai puternic. Nu renunța la el doar pentru că lucrurile nu se întâmplă așa de repede cum te-ai aștepta.
d) O mișcare se definește mai clar în ochii celorlați atunci când este comparată cu o mișcare opusă sau cu status quo. Nu intra în competiție cu triburi asemănătoare! Alătură-te lor!
e) Exclude outsider-ul: Contează pe cine incluzi în mișcarea ta. Contează la fel de mult pe cine nu incluzi în mișcarea ta. Excluziunea este o unealtă extrem de puternică de loialitate și atenție.
f) Nu încerca să desființezi pe cineva în procesul tău de dezvoltare, nu o să-ți aducă nimic bun.
Citiţi blogul lui Godin! Vă veţi da seama repede de ce e unul din cei mai cunoscuţi autorii de cărţi de self help. Cu stilul său de telemarketing, succes major la mase, şi-a făcut o meserie bănoasă din a încuraja oamenii să ia atitudine, să rupă rândurile, să-şi pună în aplicare cele mai ascunse vise, nu de alta, dar acesta e momentul cel mai bun.
Urmăriţi filmuleţele de pe TED sau Youtube! Sunt dinamice, interesante şi o să vă îmbogăţească perspectivele de marketing. Nu-i citiţi cărţile! Când iese din teritoriul online-ului, Godin încalcă regula care face scrisul bun: spune în cuvinte multe ce ar putea fi spus în cuvinte puţine. Seamănă mai degrabă cu un guru sectant, ce încearcă să vă vândă un teren. Sau cu un tătic ţinând un discurs fiului său înainte să plece în armată.
Are fraze absolut grozave, ca de exemplu: „Prin acțiunile tale, ca lider, atragi exact genul de oameni pe care vrei să-i conduci, iar ei îți vor oferi viziunea globală de care ai nevoie pentru ați transmite mesajul”, urmate de un puhoi de paragrafe ce explică banalul, plictisesc sau enervează. Cu toate astea, mesajul este valoros: în Triburi, Godin ne îndeamnă la inițiativă. Să vedem ceva ignorat de ceilalți și să alegem să acționăm. Când noi provocăm evenimentele la care alții reacționează, alegem să schimbăm bucățica noastră de lume.
Alexandra Banu are 25 de ani și este Marketing & PR Officer în cadrul firmei de training şi consultanţă AchieveGlobal.