Bogdan Comanescu: Managementul „merelor stricate”
„Clown”, „Sindicalist de ocazie” sau „Adolescent” la treizeci şi de ani
Îi recunoşti imediat, chiar dacă nu eşti din compania respectivă, după o serie de comportamente:
1. De obicei (80% din cazuri) vin târziu la serviciu, şedinţe, traininguri sau evenimente.
2. După ce că vin târziu, în maxim 5 minute găsesc un motiv să ia cuvântul. De obicei, prima lor intervenţie este o contrazicere cu cineva (chiar dacă nu a fost de faţă de la începutul discuţiei).
3. Dacă nu reuşesc să ia cuvântul, încep să vorbească cu colegii din stânga şi din dreapta.
4. Orice acţiune propusă, este luată în derâdere sau criticată deşi ei nu au nici o propunere pentru acţiuni mai bune.
5. Orice nouă sarcină este criticată deşi, dacă discuţi cu ei în particular, zic că „nu au nimic împotrivă”
6. Dacă îi rogi să îşi exprime oficial părerea, imediat „bat în retragere”.
7. Dacă le relevi comportamentul distructiv, se enervează şi devin agresivi cu oricine îi critică.
Tacticile „Merelor stricate”
Fiind persoane lipsite de responsabilitate, evident că nu acţionează pe faţă. De obicei apelează la una sau mai multe dintre tacticile de mai jos:
1. Tactica „Glumeam şi eu” – Este tactica Clownului. Orice treabă serioasă este luată în derâdere. Orice coleg care încearcă să facă ceva bun este luat în râs. La orice, el are „o glumă bună în program”. Dacă i se atrage atenţia, face pe victima nevinovată: „Glumeam şi eu! De ce sunteţi aşa serioşi?” deşi el ştie foarte bine că glumele lui au rolul să îi discrediteze pe cei din jur. Tot ei sunt şi cei care fac glume în gura mare în cinema sau la teatru.
2. Tactica „Doar întreb!” – Este tactica Negativistului intelectual. Atunci când vrea să blocheze un proces, se preface că are de pus nişte întrebări. De obicei întrebările lui sunt, în mod evident, destinate distrugerii ideii sau a proiectului. Încep cu „Păi şi dacă …” urmată de o situaţie imposibilă. Dacă ideea nu rezolvă o situaţie imposibilă, trage concluzia că ideea nu este bună.
3. Tactica „Am văzut eu o dată” – Este tactica Martorului fictiv. Atunci când nu îi convine noua sarcină dată de leader sau ideea emisă de un coleg, vine el cu un exemplu (de obicei inventat sau distorsionat) de situaţie specială în care evident că ideea sau proiectul nu ar funcţiona. Face cam acelaşi lucru cu Negativistul intelectual doar că în loc de întrebare foloseşte o mărturie.
4. Tactica „Noi” – Este tactica Sindicalistului de ocazie. Atunci când percepe că ideea sau noua regulă va însemna mai mult efort pentru el, începe să protesteze folosind extresii de genul: „Noi nu credem că …”, „Noi nu suntem de acord cu …”, „Noi nu vrem să …”, ca şi cum ar vorbi în asentimentul întregii echipe. Minunea este că DOAR EL nu este de acord, doar el a înteţeles că …, doar el nu vrea să … Practic vrea să dea senzaţia că vorbeşte în numele tuturor deşi nimeni nu mai este de acord cu el.
5. Tactica „Victimei” – Este tactica Cerşetorului de milă. Atunci când i se cere să se comporte constructiv sau civilizat, imediat se erijează în victimă: „Nu am voie să îmi spun părerea!”, „Am şi eu dreptul la o idee”, „Eşti un tiran!” etc. Mai că îţi dau lacrimile de mila lui.
Şi mai au încă multe alte tactici: Tactica „Asta merge doar în teorie”, Tactica „Alianţei cu alt baron”, Tactica „Vorbitului mult şi fără sens”, Tactica „Schimbării subiectului” sau Tactica „Reînvierii unei probleme mai vechi”. Orice tactică ar folosi, scopul este blocarea proiectului, discreditarea persoanelor sau negarea unei idei, cu scopul unic de a nu munci mai mult sau de a nu lăsa să i se vadă incompetenţa.
Efectul negativ al „Merelor stricate”
Dacă te uiţi pe rezultatele lor profesionale, ceea ce găseşti este o încadrare la nivel mediocru superior. De obicei sunt în ultima parte a treimii superioare. Au cât de cât abilităţi sau cunoştinţe, dar fiindcă nu reuşesc să fie în top prin muncă, încearcă să îi tragă pe ceilalţi în jos.
Dacă îi urmăreşti în timpul muncii, ai să observi că individual îşi fac treaba astfel încât, dacă sunt controlaţi de persoane neavizate, să lase senzaţia că ei sunt disciplinaţi. Mai mult, în cazul în care au necazuri din cauza comportamentului destructiv, să poată spune că ei „doar au glumit” sau că au fost „doar o victimă” a situaţiei.
Cu alte cuvinte, ei – în mod individual – îşi fac tema pentru a-şi acoperi comportamentul. În schimb, acţionează cu tenacitate asupra celor din jurul lor pentru a bloca schimbarea sau progresul echipei. Şi când spunem „cu tenacitate”, ne referim la faptul că o fac nu numai în „plen” (şedinţe, evenimente, traininguri, etc.) ci şi în pauze sau în timpul orelor de muncă. Continuu protestează, discreditează, militează pentru „nesupunere”, ascunde informaţia de colegi sau distorsionează informaţia pe care o face publică.
Efectul: încetinirea activităţii echipei, denaturarea rezultatelor, demotivarea colegilor de echipă şi conflicte care consumă inutil resuresele echipei. Cu alte cuvinte, au acelaşi efect în echipă pe care îl are un măr stricat într-o navetă de mere bune: le strică şi pe cele din jur!
Managementul „Merelor Stricate”
Exact ca în cazul unui măr stricat, în cazul acestor indivizi, cu cât îi laşi mai mult în cadrul echipei cu atât îţi strică mai multe „mere”.
Cum ar trebui să procedeze managerul echipei? Exact ca în cazul merelor stricate: să îl ia cu două degete din „navetă” (echipă) şi să îl scoată de acolo! Cât mai repede, până nu strică şi celelalte mere!
Ştiu că sunt situaţii paradoxale în care Managerul împreună cu HR-ul fac eforturi să „resusciteze” mărul stricat: Coaching, discuţii motivante, trimis la training, etc. Sunt paradoxale din două motive:
1. Este anormal ca un „măr stricat” să primească training , coaching şi atenţie în timp ce un „măr bun”, care îşi face treaba conştiincios, să nu primească nici un pic de atenţie.
2. Este anormal să investeşti într-un „măr stricat” care, imediat ce se va întoarce în cadrul echipei, o ia de la început şi strică şi alte mere.
Pe scurt
Când ai un „măr stricat” în echipă, nu investeşti în el suplimentar ci îl îndepărtezi pentru a proteja „merele bune”. Nu face managementul „mărului stricat”, fă managementul „merelor bune”!
Succes!
________________________________________________
Bogdan COMĂNESCU
Director General Accelera®
– 22 de ani de experienţă naţională şi internaţională în Vânzări, Marketing, Managementul Vânzărilor şi Dezvoltare Comercială
– 1990 – 2005 Agent de Vânzări, AM, Director de Vânzări, Director de Marketing şi Vânzări în companii naţionale şi internaţionale
– 2005 – 2012 Director General Academy Accor Services România
– Proiecte de dezvoltare comercială în India, Bulgaria, Cehia, Moldova, Ungaria, Polonia, Germania, Austria, Franţa şi Maroc
– Autor a peste 30 de articole de publicate în reviste de specialitate şi co-autor al cărţii: MAXIM – Psihologia Motivării Forţei de Vânzări
– Fondator al CNDV România