Bogdan Comanescu: Ce jocuri se joacă prin birouri? – Partea a 2-a
Remember:
În prima parte, aminteam că în birouri sunt o serie de oameni (colegi ai noştri) care cheltuiesc o groază de timp şi energie pentru a-şi exersa puterea de influenţă. În acelaşi timp, există un număr şi mai mare de colegi care se lasă atraşi, fără să îşi dea seama, în aceste jocuri şi îşi macină nervii încercând să rezolve o serie de probleme false.
Aşa cum am spus şi în prima parte: orice asemănare cu oameni sau situaţii reale este pur întâmplătoare!
Ce jucători avem prin companie şi ce jocuri joacă? (continuare)
4. „Prima-Donna” – „Lumea se învârte în jurul meu!”
„Prima-Donna” este salariatul deosebit de talentat şi cu rezultate excepţionale căruia i s-a urcat succesul la cap. Are senzaţia că tot ceea ce se realizeză în departament sau în firmă nici nu ar exista dacă nu ar exista el. Din cauza asta, face ce vrea el şi când vrea el. Are pretenţii ridicate în tot ceea ce priveşte dotările, biroul, maşina etc. Îşi tratează de sus colegii şi şefii.
„Ce joc joacă „Prima-Donna”? – Profită de rezultatele şi succesul reputat pentru a-şi impune voinţa asupra celor din jurul său, chiar şi în arii ale companiei unde nu este treaba lui. Iar dacă se ajunge la conflict, imediat îşi şantajează şefii: „Dacă nu vă convine, plec! Am oferte de la concurenţă!”.
Mulţi şefi marşează la acest tip de şantaj (pe motiv că nu se mai găsesc salariaţi buni) şi îl lasă să facă ce vrea sau îl favorizeză în multe situaţii. Din păcate, asta demotivează restul membrilor echipei ceea ce atrage după sine o puternică scădere a performanţei. Cu alte cuvinte, „Prima-Donna” face mai mult rău unei companii prin prezenţa lui.
5. „Binevoitorul” – „Vai, cum să nu? Bine înţeles! Lasă că mă ocup!”.
„Binevoitorul” este genul de individ care nu refuză nicio sarcină. Orice i se cere, el este gata să facă. Ba chiar se oferă din oficiu să ajute sau să rezolve probleme. La prima vedere, este cel mai de treabă băiat din companie sau din departament!
Ce joc joacă „Binevoitorul”? – „Binevoitorul” este „gaura neagră” a multor proiecte şi sarcini din companie. Se bagă în toate şi nu finalizează mai nimic! Oferindu-se să facă cât mai multe, oamenii îl percep ca fiind de treabă şi vin către ele cu rugăminţi. Asta îi dă putere şi influenţă. Dar de finalizat, nu finalizează mai nimic şi dacă cineva s-ar uita mai cu atenţie, şi-ar da seama că nici nu ar avea cum să facă atâta treabă. Dacă i se cere socoteală, joacă imediat cartea „ofensatului” sau a „victimei” şi adaugă noi promisiuni: „Gata! Rezolv! În x zile este gata!”. Şi astfel, o mulţime de oameni devin dependenţi de el sau au munca blocată de el.
Din păcate, durează destul de mult până când lumea îşi dă seama de jocul lui din cauza faptului că şi ceilalţi sunt gata oricând să profite de pe urma unui „fraier” care să le facă munca!
6. „Zvonerul” – „Am auzit că ne vine un şef nou la …”
„Zvonerul” este acel individ care „le ştie pe toate”, care circulă dintr-un departament în altul sau de la un salariat la altul şi aduce tot felul de veşti. Dacă apare un proiect nou, el ştie ceva ce nu ştie „nimeni” despre acel proiect. Dacă echipa urmează să facă un training, el ştie ceva ce nu ştie „nimeni” despre acel trainer. El „ştie” dacă va fi concediat un coleg, dacă vine un nou şef sau dacă firma are probleme cu banii. Şi majoritatea informaţiilor pe care le „ştie” sunt minciuni, invenţii, presupuneri sau scenarii construite de el pe baza unor informaţii trunchiate.
Ce joc joacă „Zvonerul”? – Îşi construieşte un capital de imagine şi influenţă prin inventarea unor zvonuri sau prin răstălmăcirea unor informaţii trunchiate.
Din păcate, pe fondul faptului că mulţi manageri nu practică o comunicare transparentă în cadrul echipei sau companiei, salariaţii sunt avizi de informaţie. Asta îi crează „Zvonerului” un mediu în care găseşte o groază de „fraieri” să îl creadă şi să marşeze la informaţiile primite de la el.
În numărul viitor: Baronul, Altruistul, Victima de ocazie, Criticul, Compensatorul, Irascibilul, Expertul, Intelectualul, Vorbitorul, Ocupatul şi Omul regelui.
- 22 de ani de experienţă naţională şi internaţională în Vânzări, Marketing, Managementul Vânzărilor şi Dezvoltare Comercială
- 1990 – 2005 Agent de Vânzări, AM, Director de Vânzări, Director de Marketing şi Vânzări în companii naţionale şi internaţionale
- 2005 – 2012 Director General Academy Accor Services România
- Proiecte de dezvoltare comercială în India, Bulgaria, Cehia, Moldova, Ungaria, Polonia, Germania, Austria, Franţa şi Maroc
- Autor a peste 30 de articole de publicate în reviste de specialitate şi co-autor al cărţii: MAXIM – Psihologia Motivării Forţei de Vânzări
- Fondator al CNDV România