Biroul de acasa…
Privind cu cativa ani in urma, la modul in care au evoluat practicile organizationale din tara noastra, acest procent este unul neasteptat de mare. Privind insa in prezent, la ceea ce ne permite tehnologia si cunostiintele actuale de project management, 10% este o cifra mult sub potential.
Am avut de multe ori, in conjuncturi si in grupuri diferite, ocazia de a dezbate care sunt beneficiile si dezavantajele muncii de acasa. La drept vorbind, argumentele pro sunt mult mai evidente decat cele contra.
Sa le luam pe rand, nu neaparat in ordinea importantei:
1) Reduceri de costuri in bani– Intr-un sistem organizat de munca la domiciliu, o companie de dimensiuni mari si chiar medii ar face economii substantiale la plata chiriei, a intretinerii sau a altor cheltuieli fixe.
Este cunoscut deja cazul companiei Renault, care a introdus sistemul respectiv la centrul de cercetare si dezvoltare din Paris. In fiecarezi, prin rotatie, aproximativ 30% din forta de munca (care depaseste binisor cifra de 2.000 de angajati) isi desfasoara activitatea de acasa. Acest sistem este functional deoarece majoritatea specialistilor nu mai au birouri proprii. Ei vin cu lap-top-ul sub brat, telefonul mobil in buzunar si se asaza la unul din sutele de birouri comune din Open space- de unde isi realizeaza activitatile curente.
Acest sistem functional a permis ocuparea unei suprafete mai mici pentru birouri- avand in vedere ca firma are nevoie de min. 30% mai putine birouri in fiecare zi (asta fara sa mai punem la socoteala si angajatii plecati periodic in delegatii- a caror deplasare este o variabila constanta in aceste vremuri aglomerate!)
Evident ca un spatiu mai mic presupune cheltuieli de intretinere mai mici (cheltuieli curente, paza, intretinere – toate acestea se pot calcula intr-un raport direct legat de suprafata birourilor).
2) Reduceri de costuri in timp– Lucrand de acasa nu mai pierzi timpul pe drum. Intr-un oras mai mic, asa cum este spre exemplu Timisoara (unde autorul acestui material isi desfasoara activitatea) timpul mediu pierdut pe drum de acasa la birou apreciez ca este undeva la 50 min/zi dus intors (fara sa mai pun la socoteala timpul pierdut cu cautatul locului de parcare, daca aveti ghinionul sa lucrati in zona centrala).
Intr-un oras de mari dimensiuni- asa cum este Bucurestiul spre exemplu, aceste interval este cu siguranta mai mare. Iar 1,5- 2 ore pierdute pe drum sunt de obicei timpi morti, care nu ajuta nici la calitatea muncii si nici la calitatea vietii celor care se pun in miscare.
Iar in cazul in care unele firme asigura angajatilor un decont pentru transportul spre si de la lucru (situatie evidenta in cazul celor cu masina de serviciu) – asta se va traduce iarasi in economii banesti…
3) Cresterea gradului de motivatie si de randament al angajatilor– Acesta este deja un subiect discutabil, iar opinia mea este doar un punct de vedere personal.
Studiile de profil spun ca angajatii fericiti si relaxati sunt mai productivi,
Atunci cand esti in mediul familiar de acasa, cand nu mai pierzi bani, timp si nervi pe drum in fiecare zi – si cand poti sa folosesti mult mai bine inevitabilii timpi morti rezolvand ceea ce ar trebui sa faci dupa serviciu- cred ca asta ar transforma majoritatea oamenilor obisnuiti in niste angajati ceva mai fericiti!
Privind la munca pe care o desfasor- realizez ca as putea face 90% din activitatea zilnica de acasa. Interviurile cu candidatii le-as putea realiza, cele mai multe, in format de tip videoconferinta pe Skype (o tehnologie in care cred cu convingere- in pofida criticilor care i se aduc inca), discutiile cu clientii le am oricum, in majoritatea lor, pe telefonul mobil. Toate inregistrarile in baza de date si munca de raportare- le fac oricum pe calculator si ma pot folosi de o retea WPN pentru a accesa serverul AIMS si de Email pentru a trimite fisierele si documentele necesare.
In afara zilei de sedinta saptamanala si de suma interactiunilor constante (si creeatoare) cu colegii, activitatea mea profesionala nu ar suferi un recul deosebit datorita schimbarii de cadru.
In aceeasi situatie sunt convins ca se afla si multi din cei care citesc aceste randuri. In customer-care, dezvoltare software, service si mentenanta IT, vanzari prin telefon, diferite activitati administrative si de suport (contabilitate, juridic, activitati specifice ResurselorUmane) tehnologia a facut posibila si fezabila munca de la domiciliu.
In activitati creeatoare (design, marketing, publicitate, consultanta) acest sistem a fost implementat de si mai mult timp. Probabil ca, in timp, activitatea pe modul “remote“ va fi posibila si in segmentele productive (productie, controlul calitatii, logistica si achizitii)..
Desigur ca sunt si argumente valide care vor demonstra ca societatea globala per ansamblu (si economia noastra, nu de mult iesita din perioada de tranzitie, in mod special) inca nu este pregatita pentru aceasta schimbare majora de paradigma. Dar eu cred ca in 15-20 de ani procentul celor care lucreaza de acasa va fi mult-multmai mare!
Iar atunci, conceptul de piata locala a fortei de munca poate deveni usor anacronic. Sunt curios cum se va defini in acel moment piata: Locul unde muncesti, sau locul unde traiesti?
Va deveni anacronic, pentru ca vei putea trai aproape oriunde fara ca nici o granita sa te poata impiedeca sa muncesti unde vrei!
Serban Mrejeriu
Human Resources Consultant
AIMS Executive Search & Consulting