Alexandru Anastasiu, omul care face aerul să vibreze
Anul 2015 a fost unul aniversar, în care s-au împlinit 330 de ani de la naşterea lui Bach, așa că Alexandru Anastasiu a ales să celebreze cei zece ani de carieră solistică ai săi la vibrafon printr-un compact-disc care să cuprindă celebrele creaţii bachiene. „Sunt sigur că atât publicul meloman, dar şi marele public au avut prilejul să facă cunoştinţă, de-a lungul timpului, cu Chaccona sau Passacaglia.
Aceste piese, care frizează perfecţiunea sunt cunoscute publicului mai ales în forma dedicată instrumentelor clasice pentru care au fost scrise: orgă, vioară sau pian, deşi de-a lungul timpului au existat transcripţii şi pentru alte instrumente, gen clarinet sau flaut.” Dar Alexandru a simţit întotdeauna o fascinaţie pentru creaţia lui Bach şi crede, așa cum spunea Max Reger, că „Bach este începutul şi sfârşitul muzicii”. Așa că, după ani de studiu şi de aprofundare a tehnicilor de interpretare la vibrafon, dar şi în urma revelării universului semioticii muzicii lui Bach, pe care a avut ocazia să-l aprofundeze în perioada doctoratului alături de eruditul profesor Dinu Ciocan, Alexandru a îndrăznit să împlinească o provocare ce cu puţini ani în urmă ar fi putut părea o utopie: Bach la vibrafon.
„Am dorit să aduc creațiile bachiene într-o nouă lumină, modernă şi cu un plus de rafinament. Pentru cei care iubesc Bach, sau pur şi simplu, sunt curioşi să asculte cum «sună Bach la vibrafon» îi invit să asculte acest compact-disc.” Dincolo de cronici, reacţia publicului în toate oraşele în care a concertat alături de colegii săi din Trio Grave şi faptul că primul tiraj al CD-ului s-a epuizat în câteva săptămâni, îi dau sentimentul că Bach Vibes a făcut publicul să „vibreze”, la propriu. „Şi sper să îl facă mult timp de-acum încolo.”
Vibrafonul este un instrument relativ tânăr, apărut undeva în jurul anului 1900 și având sorgintea în balafon şi în gongurile gamelane. A fost inventat de către afro-americani şi folosit iniţial în jazz, treptat pătrunzând în aproape toate genurile muzicale. De-a lungul timpului, literatura dedicată vibrafonului a cunoscut o expansiune, numai în ultimii zece ani fiind scrise sute de partituri dedicate acestui instrument, ceea ce dovedeşte că este din ce în ce mai plăcut şi mai dorit de către public.
„Sonoritatea de excepţie, timbrul special, dar şi potenţialul de exprimare rafinat şi versatil l-au adus din postura de instrument integrat în ansamblul cameral în aceea de instrument-solist. Există numeroase concerte care au în prim-plan vibrafonul şi nu poate fi vorba despre a înlocui, în această postură, alte instrumente consacrate. Pur şi simplu, şi-a găsit un loc propriu binemeritat, singular, care deschide o altă perspectivă asupra muzicii orchestrale, şi nu numai.”
Încă din copilărie, Alexandru s-a simțit atras de spectaculozitatea instrumentelor de percuţie. Ceea ce la început era o „joacă” mai târziu s-a transformat într-o adevărată pasiune pentru instrumentele de percuţie armonice, cu taste, dintre care vibrafonul ocupă un loc aparte. „Am descoperit mai întâi vibrafonul şi prin el, diverse genuri muzicale. Fiind versatil, poate fi folosit într-o varietate de genuri, de la jazz la clasic, rock, fusion sau crossover între arte (dans contemporan, film etc.).” Așa se face că, nu de puţine ori, Alexandru Anastasiu a ajuns să cânte live în cadrul unor spectacole de dans sau al unor proiecţii cinematografice.
Are o listă atât de lungă cu muzicienii pe care îi admiră, încât nici măcar nu ne-ar încăpea în spaţiul dedicat acestui articol. Îl menționează, mai întâi de toate, pe Gary Burton, un virtuoz al acestui instrument şi unul dintre cei mai mari vibrafonişti şi jazzmani din toate vremurile și adaugă: „De-a lungul timpului am intrat în contact cu mulţi muzicieni celebri, de la fiecare am avut ceva de învăţat şi le mulţumesc. Dintre aceştia, i-aş aminti pe Peter Sadlo şi Bogdan Băcanu – la ale căror cursuri de măiestrie am participat la Mozarteum –, dar şi Emmanuel Sejourne sau David Friedman. Îmi pare rău că nu pot să-i amintesc pe toţi…”
Credit foto:UCMIR / Mihai Benea
Alexandru a început să cânte jazz în diverse formule, cu maestrul Marius Pop, cu Nicolas Simion, Andrea Pauză şi mulţi alţii. Şi acesta a fost un prim pas. Vibrafonul a ajuns astfel pe scenele de jazz din România. Apoi și-a dorit să-l facă și cunoscut, nu numai în acest gen muzical, ci şi în cel clasic, aşa că în anul 2006 a susţinut primul concert de vibrafon-solo alături de Orchestra de Cameră Radio. Au urmat alte și alte concerte şi iată că vibrafonul a ajuns pe aproape toate scenele filarmonicilor din ţară. Vibrafonul ajungea la inimile cât mai multor oameni!
În 2011 a pus bazele trioului Accord Vibes, un proiect la care ţine foarte mult, formula vibrafon, acordeon şi contrabas fiind unică în România, iar repertoriul ales: valsurile lui Richard Galliano şi tangourile lui Piazzola trezesc întotdeauna reacţii efervescente din partea auditoriului. De altfel, pentru a ajunge cât mai aproape de public, Alexandru a adus vibrafonul în orice gen muzical de calitate, acolo unde a considerat că are ceva de transmis: „Aş aminti proiectul fusion derulat împreună cu Electric Brother sau cel cu Norzeatic şi Kadidja şi iată vibrafonul, pentru publicul tânăr, pe scenele unor importante cluburi din România. Publicul care îndrăgeşte acest instrument a devenit din ce în ce mai numeros şi mai entuziasmat.”
În anul 2012 , din aceeaşi mare dorinţă de a face cunoscut acest instrument, Alexandru a iniţiat şi a organizat, împreună cu Societatea Română de Radiodifuziune, primul Festival Internaţional de Vibrafon din lume, care i-a reunit pe unii dintre cei mai mari vibrafonişti. Doi ani mai târziu, a organizat Festivalul Internaţional de Percuţie şi are şi acum în minte imaginea ultimului concert din acest festival, alături de ansamblu de percuţie din Croaţia: „o sală plină de oameni, în picioare, zâmbind şi aclamând fericiţi minute în şir. Şi vibrafonul cânta…”
„Rolul muzicii este acela de a transmite emoţii și stări, iar pentru a reuşi acest lucru, muzicianul trebuie să transmită totul cu uşurinţă şi graţie, aşa încât publicul să se bucure exclusiv de actul artistic, fără a sesiza «efortul» din spatele lui.”
De-a lungul timpului, au existat mai multe momente importante pentru evoluţia sa profesională, unul dintre acestea a fost şi câştigarea, în 2001, a bursei Yamaha pentru instrumente de percuţie oferite de The Yamaha Music Foundation.
„Fiecare moment a avut însemnătatea lui, comentează Alexandru, am învăţat şi învăţ în permanență. Uneori piedicile m-au stimulat mai mult decât succesul. Am avut întotdeauna modele şi cred, cu toată convingerea, în puterea lucrului bine făcut. Atrage după sine, tot ce e bun.” După un concert care îi solicită la maximum capacitatea de concentrare mentală și fizică, Alexandru întotdeauna va prefera să își „încarce bateriile” în natură, escaladând diverse vârfuri, schiind sau pur şi simplu ascultând simfonia ancestrală a pădurii. Iar atunci când are posibilitatea să își ia vibrafonul cu el, nu cunoaște sentiment mai frumos decât acela de a încerca să cânte sau să compună privind munţii.
Alexandru Anastasiu a început acest an cu dorinţa de a aduce vibrafonul cât mai aproape de public, prin cât mai multe proiecte inedite. Unul dintre acestea va debuta în aprilie, când, alături de sora sa, Ioana Turcu, o flautistă de excepţie şi studentă la marimbă, Irina Rădulescu – una dintre cele mai promiţătoare percuţioniste din tânăra generaţie – vor aborda un repertoriu extrem de atractiv, necunoscut publicului din România. La acestea se adaugă seria concertelor Accord Vibes şi lansarea unui nou compact-disc cu muzica lui Astor Piazzola. Nu în ultimul rând, vor continua turneul Bach Vibes şi va lucra concomitent la un aranjament în premieră a „Variaţiunilor Goldberg” de acelaşi compozitor.
Pentru a afla despre celelalte proiecte şi despre agenda concertelor sale, Alexandru Anastasiu vă invită să accesaţi pagina sa de facebook sau site-ul www.alexandruanastasiu.com. Iar pentru cei care nu au timp să ajungă la concerte, Alexandru propune spre ascultare compact discurile sale: Bach Vibes, Just Musette sau Vibraphone Concertos, pe care vi le poate pune la dispoziție printr-un simplu mesaj pe e-mail.
Acest articol a apărut în numărul 224, al Revistei CARIERE.