Ai calitățile necesare pentru a lucra într-o companiei a cărei cultură organizaţională e bazate pe înaltă perfomanţă şi succes?
Iată un exemplu de ceea ce am numi, în termenii profesorului Robert Hogan, un scor ridicat la scala „Putere” din Profilul de Motivaţii, Valori şi Preferinţe, unul dintre cele mai bune instrumente de predicţie a compatibilităţii între valorile personale şi cultura organizaţională. Profilul de Motivaţii, Valori şi Preferinţe Hogan se referă la valori personale, la factori motivaţionali, sondând ceea ce doreşte o persoană să fie, să devină, reliefând credinţele personale şi aspiraţiile.
Cei care au un astfel de profil sunt persoane motivate de a fi pe locul întâi, de a deschide drumuri pe care alţii doar le visează, de a avea succes şi reuşită socială şi profesională, de a lăsa o urmă memorabilă pe unde trec, de a avea impact şi influenţă asupra celor din jur. Obţinerea performanţei înalte este motorul lor de a merge mai departe, iar succesul lor în proiecte şi situaţii dificile este sursa energiei lor.
Cei care sunt în roluri de conducere sau care îşi doresc să ajungă acolo au o astfel de motivaţie. Îşi doresc să fie auziţi, îşi doresc ca părerea lor să conteze şi să producă impact.
Valorile corporative sunt întotdeauna o chestiune delicată când vine vorba de a fi şi puse în practică, trăite, modelate prin comportamente de către echipele de manageri. Valorile corporative se referă la crezurile şi principiile în care crede compania şi care ar trebui să ghideze comportamentul organizaţional.
Liderii de top sunt artizanii culturii organizaţionale. Valorile lor imprimă cultura şi comportamentele lor sunt cele ce vor crea modele sau anti-modele.
Discutam zilele trecute cu un manager din Rusia, dintr-o mare multinaţională, în cadrul unei sesiuni de feedback de dezvoltare cu privire la profilul său de Motivaţii, Valori şi Preferinte. Îmi povestea care este motorul său, de unde îşi trage energia şi sensul în ceea ce face. În toate joburile sale, fie că au fost în startup-uri, fie că au fost în corporaţii bine închegate au avut ceva comun: nu au fost călduţe, nu au fost uşoare. A fost mereu primul care a creat ceva, care a deschis drumuri nebătătorite de alţii. Defineste ca „foarte competitivă” cultura pe care o creează în jur, în echipa sa. Ţine la performanţă şi oamenii săi cei mai buni îi împărtăsesc acelaşi crez, aceeaşi dorinţă de a fi mereu cu un pas înaintea altora. Eroii organizaţionali sunt pentru el, ca pentru orice lider care valorizează succesul şi reuşita, cei care demonstrează constant şi sunt preocupaţi de performanţă înaltă, de progres în cariera şi în business, cei neobosiţi, nemultumiţi de status quo şi dorinici să îi coordoneze pe ceilalţi, să îi mobilizeze către acţiune şi obiective înalte.
Dacă este dublată de o serie de alte valori, precum preocuparea reală pentru a îi ajuta pe cei din jur, pentru oameni, motivaţia de succes şi competitivitate poate fi la baza creării unei culturi centrate pe performanţe înalte, din care grija faţă de oameni şi dezvoltarea acestora nu lipseşte.
Scorurile înalte pe scala „Putere” din Profilul de Motivaţii, Valori şi Preferinţe Hogan (MVPI) explică faptul că motivaţia derivă din:
- oportunităţi de a ocupa poziţii de conducere;
- oportunităţi de a avea responsabilităţi legate de proiecte vizibile, mari, de impact;
- oportunităţi de progres în carieră;
Mai multe detalii şi studii de caz despre acest subiect puteţi afla participând la Conferinţa HART HR Strategic, organizată de HART Consulting și susținută de revista Cariere, ce are ca temă: „CEOs and organizational culture: what makes it or breaks it?”, din 22 mai 2013.