5 strategii de a interacționa cu persoanele dificile
Chiar dacă nu veţi întâlni toate aceste stări într-o singură persoană, oricare dintre ele, prezente în exces, va produce o tensionare a relaţiilor cu cei din jur. De obicei, persoanele care prezintă astfel de comportamente sunt considerate ca fiind persoane dificile sau persoane cu personalităţi dificile.
Gândindu-mă la experienţa ei şi la faptul că fiecare dintre noi avem cel puţin o persoană dificilă în viaţa noastră, personală sau profesională, mă întreb cât de des aţi stat să vă întrebaţi care sunt motivele pentru care colegul sau şeful ţipă tot timpul şi îţi spune că nu vei fii în stare să îţi atingi deadline-ul? Care sunt motivele pentru care un prieten este tot timpul critic şi negativist cu cei din jur sau care sunt motivele pentru care mama te sună foarte des temându-se că ţi se va întâmpla ceva rău? Nu putem să schimbăm aceste comportamente peste noapte, deşi sunt convins că măcar o dată v-aţi dorit ca acest lucru să fie posibil. Mai important mi se pare să ne gândim ce putem face pentru a înţelege mai bine motivele pentru care apar comportamentele agresive şi cum să nu împrumutăm şi noi aceste comportamente.
Acestea sunt câteva dintre tehnicile care au dat rezultate în relaţia mea cu persoanele dificile:
1. Încercaţi să nu o luaţi personal, însă analizaţi cu atenţie mesajul primit. Din propria-mi experienţă pot spune că cele mai folositoare lecţii mi-au fost oferite de oamenii care mi-aş fi dorit să nu aibă dreptate. Deşi se spune că nu trebuie să iei nimic personal atunci când ai de-a face cu o persoană dificilă, în realitate însă lucrurile sunt un pic mai complicate. În primul rând, nu putem să nu ţinem cont de tot ce spune persoana din faţa noastră doar pentru ca are un ton agresiv şi este lipsită de tact. Chiar şi în astfel de situaţii, persoana din faţa noastră s-ar putea să aibă dreptate. Încercaţi să analizaţi întotdeauna comentariile primite pentru a învăţa din ele.
2. Încercaţi să vă temperaţi reacţiile emoţionale pentru a nu încuraja tocmai acele comportamente care vă displac. Persoanele dificile au tendinţa de a se apropia de cei care reacţionează puternic – fie cei care oferă cu uşurinţă compasiune, fie cei ce se simt insultaţi uşor. Aceste interacţiuni par să le ofere o umbră de speranţă, aceea că nu sunt singuri în contact cu tristeţea şi agresivitatea lor. Atunci când ne lăsăm conduşi de emoţii, le transmitem şi celorlalţi mesajul că se pot folosi de reacţiile noastre. Nu spun să nu reacţionaţi, pentru că suntem totuşi oameni, însă cred că merită să ne antrenăm reacţiile emoţionale pentru a nu încuraja în ceilalţi comportamentele pe care nu le dorim.
3. Rezistaţi tentaţiei de a judeca sau de a presupune. Deseori, este dificil să ne păstrăm calmul în discuţiile cu persoanele pe care le-am etichetat deja ca fiind dificile, agresive etc. Chiar dacă uneori pare dificil, trebuie să nu uităm că într-o bună zi, comportamentul care nu ne place se poate schimba. Reamintiţi-vă, de asemenea, că atunci când aveţi gânduri negative, ele se transmit în exterior prin limbajul nonverbal. Încercaţi astfel să intraţi în conversaţii cu persoanele dificile având atitudinea pe care v-aţi dori să o primiţi din partea lor. Chiar dacă veţi considera că asteptaţi prea mult, nu se ştie niciodată când veţi fi surprinşi.
4. Răspundeţi la întrebarea: ce beneficiu voi obţine din această relaţie? Se întâmplă de multe ori să obţinem beneficii din relaţiile cu persoane dificile. În astfel de momente trebuie să fiţi foarte sinceri cu voi înşivă şi să vă întrebaţi: aţi adoptat cumva rolul de salvator pentru că vă face să vă simţiţi utili şi doriţi? Sau poate mentineţi relaţia pentru că este o persoană influentă şi vă poate oferi informaţii despre colegii voştri? Punându-vă astfel de întrebari, vă ajută să schimbaţi modul în care răspundeţi sau reacţionaţi, ceea ce, în esenţă, este singurul lucru pe care îl puteţi controla. Putem să fim oricât de amabili sau de provocatori şi cu toate astea să nu reuşim să schimbăm modul în care cineva gândeşte, se simte sau acţionează. Tot ce putem controla este modul în care noi gândim şi ne comportăm, iar apoi să încercăm să facem tot ce ne stă în putinţă, fără însă a ne face rău.
5. Încercaţi să acţionaţi în loc să reacţionaţi. Deseori se întâmplă să aşteptăm până când cineva devine nervos sau deprimat pentru a interacţiona cu el. Dacă ştiţi că aveţi de-a face cu o persoană predispusă la emoţii puternice de furie sau depresie, încercaţi să interacţionaţi cu ea şi în momentele în care este calmă pentru a crea emoţii pozitive. O abordare ar putea fi să încercaţi să o complimentaţi pentru ceva ce a făcut. Chiar dacă aveţi de-a face cu şeful vostru, cu siguranţă îi puteţi aminti de un proiect care s-a terminat cu succes şi puteţi discuta despre ce se poate face în proiectul de faţă pentru a avea aceeaşi finalitate.
Aşa cum puteţi observa din tehnicile de mai sus, un element care apare foarte des în interacţiunea cu persoanele dificile este dorinţa noastră de a-i ajuta să se schimbe. Eu cred că cea mai bună metodă pentru a face asta este să începem prin a ne schimba pe noi înşine. Instrumentele pe care le avem mereu la îndemână sunt empatia, compasiunea şi abilitatea de a ne automonitoriza (self-aware). Putem astfel ajuta oamenii cu personalităţi dificile inducându-ne un sentiment de pace şi linişte interioară pe care ei se pot sprijini.
Ovidiu Roşca – Este trainer bemore având experienţă în livrarea de cursuri pe teme de comunicare şi dezvoltare personală şi psiholog cu specializare în aria de psihoterapii cognitiv-comportamentale și de psihoterapii scurte, colaborative, centrate pe resurse și soluții, şi trainer. În prezent lucrează în cadrul companiei bemore la dezvoltarea şi livrarea de programe de training care au ca scop eficientizarea performanţei echipelor.