5 bune practici în îmbunătățirea culturii de siguranță în transport și industrie
Cel mai sigur echipament și cele mai bune proceduri sunt absolut fără valoare în mâinile unui angajat, dacă acesta nu are o personalitate orientată către siguranță. Organizațiile ar trebui să conștientizeze rolul pe care îl au persoanele în producerea de accidente și să formuleze acțiuni specifice pentru a îmbunătăți cultura de siguranță.
Potrivit comunicării IGPR, în perioada 1 ianuarie – 22 noiembrie 2012, au fost înregistrate la nivel naţional 8.377 accidente rutiere grave, soldate cu 1.833 de persoane decedate şi 7.922 de persoane rănite grav.
Hogan Asssessment Sytems a studiat comportamentul de siguranță al angajaților timp de peste 30 de ani, identificând cinci bune practici pentru îmbunătățirea culturii de siguranță:
1. Creșterea gradului de conștientizare pentru a crea o cultură bazată pe siguranță
Organizațiile se pot confrunta cu provocarea de a îi face pe angajați să înțeleagă modul în care personalitatea lor poate avea impact asupra siguranței. Acest lucru este și mai dificil de făcut în industria de transport unde sunt șoferi profesioniști care petrec mult timp în trafic.
Totuși, personalitatea contează. Profilul unui șofer care trebuie să conducă pe timp de zi și care are de făcut multe opriri pentru a livra diverse produse, interacționând cu clienții, este complet diferit de profilul unui șofer care transportă pe timp de noapte o marfă din punctul A în punctul B. Realist, vorbim de două persoane diferite.
2. Implicarea angajaților
Un număr mare de studii au demonstrat că angajații implicați sunt angajați mai siguri. Oamenii care au un nivel mare de angajament în munca pe care o desfășoară sunt preocupați și de siguranță.
În industria transporturilor, unde angajații lucrează de multe ori singuri, unde de multe ori supravegherea nu există, aceștia au la propriu siguranța în mâinile lor. În mod special, aceștia trebuie să înțeleagă rolul pe care comportamentul lor îl poate avea în propria siguranță.
3. Înțelegerea riscurilor meseriei
Este foarte greu de explicat unui șofer care a făcut un lucru de mii de ori că acesta ar putea avea un rezultat diferit într-o fracțiune de secundă. A uita riscurile meseriei poate avea consecințe fatale. Accidentele sunt formate din lanțuri cauzale, unde un eveniment îl determină pe celălalt și tot așa. Din acest motiv, ele pot fi prevenite. A fi conștient în permanență de riscurile din jurul tău este strategia cea mai eficientă pentru a le preveni.
4. Regândirea unor programe de siguranță suplimentare celor tradiționale
De regulă, programele de siguranță sunt orientate către utilizarea echipamentelor și urmarea procedurilor.
Puteți învăța o persoană cel mai sigur mod posibil în care se poate face o sarcină sau o activitate și îi puteți aminti în mod repetat respectiva medodă, dar în cele din urmă depinde de persoană dacă va efectua sarcina sau acțiunea în condiții de siguranță sau nu.
5. Înțelegerea faptului că siguranța are un rol major
În industria transporturilor, un accident nu are impact doar în companie, șofer și mașină. De cele mai multe ori un accident implică și alte autovehicule, alte persoane. Costurile unui accident nu vin doar din pierderile companiei, dar și din daunele pe care compania trebuie să le plătească.
Mai mult, costurile asigurărilor cresc concomitent cu numărul de accidente.
Siguranța în industria transporturilor joacă un rol major în profitabilitatea companiei.
Studiu de caz
Hogan a colaborat cu o companie de transport din SUA, pentru a examina maniera în care personalitatea șoferilor de autobuze este asociată cu siguranța la locul de muncă. Utilizând Raportul Hogan Safety, a fost descoperit că șoferii de autobuze care tind să se enerveze ușor (scoruri mici la scala Temperare) erau mai înclinați să aibă accidente comparativ cu cei calmi și stabili emoțional (scoruri mari la scală Temperare). În plus, persoanele care tind să nu respecte regulile și procedurile companiei (scoruri mici la scala Complianță), care sunt neatente și ușor de distras (scoruri mici la scala Vigilență) și își asumă riscuri inutile (scoruri mici la scala Precauție) erau mai înclinate să încalce regulile din trafic față de șoferii de autobuze care respectă regulile și procedurile (scoruri mari la scala Complianță), care se pot concentra și nu se lasă ușor distrați (scoruri mari la scala Vigilență), și care tind să analizeze consecințele înainte să-și asume riscuri (scoruri mari la scala Precauție).
În general, angajații cu scoruri peste medie au înregistrat cu 31% mai puține accidente și cu 20% mai puține încălcări de reguli comparativ cu șoferii de autobuze cu scoruri de siguranță sub medie.
Cristian Mihai este Product Manager HART Consulting.
Mai multe detalii şi studii de caz despre acest subiect puteţi afla participând la Conferinţa „Cultura organizaţională: sănătate şi securitate în muncă”, organizată de HART Consulting și susținută de revista Cariere, din 12 februarie.