4 comportamente ce încurajează sinceritatea
1. Cere părerea şi ţine cont de ea! Cel mai simplu şi primul comportament cu care ai putea începe să stârneşti sinceritatea este acela de a cere mereu părerea echipei înainte de a lua o decizie importantă pentru voi. În cazul în care o sugestie sau o părere a unui angajat nu a putut fi inclusă, întoarce-te către acesta şi explică-i de ce. Astfel, se va simţi încurajat să comunice şi cu alte ocazii ceea ce gândeşte. Pentru a putea face uşor acest lucru, este important să înţelegi că ideile tale nu sunt cele mai bune, iar faptul că ai o experienţă relevantă nu înseamnă niciodată că le ştii pe toate. Unul dintre citatele mele preferate este: „Succesul din trecut nu are nici cea mai mică legătură cu succesul din viitor”. Uneori echipa noastră ştie mult mai multe decât ştim noi, fie pentru că este mai aproape de client, fie pentru că interacţionează cu oameni de la diferite niveluri din organizaţie.
2. Acceptă-ţi oamenii aşa cum sunt. Acceptă ceea ce comunică şi modul cum transmit! De fiecare dată când un om din echipa ta vine şi-ţi spune ceva, ascultă-l cel puţin la fel de curios ca un copil de 4 ani şi pune-i mai multe întrebări pentru a înţelege exact ce gândeşte şi cum a ajuns la anumite concluzii. Concentrează-te să înţelegi ce-l face să gândească într-un anumit fel înaine de a-l judeca şi a-ţi face o părere. Oricine va simţi asta îşi va dori să fie sincer în continuare cu şeful său, în contrast cu situaţia în care şeful îşi dă ochii peste cap sau pufăie iritat, când tot ceea ce îţi doreşti este să nu-i mai spui niciodată nimic pentru că te simţi neînţeles.
3. Uită de „ţi-am spus eu”! Unul dintre cele mai plăcute sentimente este acela de a avea dreptate. Cu fiecare „ţi-am spus eu” creşte încrederea în noi, iar nevoia noastră de statut este satisfăcută. Ce se întâmplă însă cu omul căruia i-o spui? Exact opusul. El va înţelege că ceea ce gândeşti tu este mai bine şi drept urmare, va evita să mai spună ceea ce gândeşte el în viitor. Cui i-ar plăcea să-i sublinieze cineva constant că se înşeală? Ce poţi face tu ca lider? Poţi spune: „Şi eu aş fi crezut la fel!” sau alte variante personale, ceea ce-i transmite că sunteţi la acelaşi nivel.
4. Oferă-i libertate echipei tale. Nu le controla fiecare pas pentru că, dacă faci asta, vor învăţa să-şi ascundă foarte bine greşelile. Liderii care transmit încredere şi nu îşi verifică angajaţii foarte strict cunosc realitatea din echipa lor mult mai bine decât cei care se cred severi. Un om care simte că ai încredere în el şi a greşit într-o situaţie, vine şi îţi spune asta pentru că se simte dator. Un om pe care-l controlezi foarte des va fi mereu în defensivă, încercând astfel să-ţi ascundă greşelile ca să nu mai găseşti încă una.
Cu cât echipa este mai mare, cu atât contează mai mult şi influenţa grupului în care se află, iar singurul lucru care face diferenţa pe termen lung este comportamentul consecvent al liderului. Nu este uşor să respecţi cele patru puncte de mai sus, dar te vor ajuta cu siguranţă să ai o echipă care spune mai des ceea ce gândeşte, iar asta te-ar putea ajuta să ai rezultate mai bune pe termen lung, descoperind soluţii la care sigur nu te-ai fi gândit de unul singur. Voi ce alte comportamente mai adoptaţi?
Sunt trainer şi totodată antreprenor, cu experienţă în vânzări, management, project-management şi learning & development. Am lucrat 4 ani în Vodafone România ca agent de vânzări, manager de magazine şi team leader-ul echipei de training. Începand cu septembrie 2012 am luat calea antreprenoriatului, punând bazele unui start-up prin care doresc să aduc o contribuţie la dezvoltarea celor din jurul meu. În acelaşi timp sunt preşedintele unui ONG pe care l-am înfiinţat la vârsa de 18 ani – BYP. Acesta îşi propune să reprezinte un punct intermediar între facultate şi primul job, oferindu-le astfel studenţilor, nu doar informaţii noi, ci şi ocazii diverse de a le pune în practică. Obiectivul meu este de a crea o comunitate a oamenilor extraordinari, persoane care se remarcă în orice mediu şi care îşi urmăresc constant visele. Sunt pasionat de training, inter-relaţionare şi leadership de 7 ani şi cred neclintit că printr-un proces constant de dezvoltare poţi ajunge oriunde îţi doreşti.