3D-ul reinventeaza televiziunea
Ne avatarizam
Tehnologiile revolutionare au condus de-a lungul anilor la o evolutie spectaculoasa a televizoarelor. Daca la inceput, acestea nu erau decat simple aparate care redau imagini, acum au ajuns sa se transforme in adevarate centre de divertisment care se pot conecta cu o varietate de alte echipamente audio-video conferind privitorului o experienta mult mai bogata, din literalmente „alta dimensiune”.
Interesul crescut pentru tehnologiile HD (High Definition) si 3D apare chiar din partea consumatorilor. Acestia isi doresc experiente intense de vizionare, mult mai apropiate de realitate. Recentele succese de box-office ale unor filme precum „Avatar” arata ca dorinta de a viziona si acest tip de programe este in crestere.
Deja foarte populara in America, Japonia sau Coreea, televiziunea de inalta definitie este sistemul de emisie TV cu imagine si sunet la rezolutie mai buna fata de sistemele cu definitie-standard. „Formatul de inalta definitie garanteaza ca imaginea de pe ecranul telespectatorilor va fi copia fidela a ceea ce a fost emis de postul TV. Acea imagine realista, plina de culoare, va fi insotita de un sunet pur si de o calitate excelenta, multe programe fiind emise cu sunet Dolby Digital pe 6 canale (5.1)”, explica Laszlo Vantsa, Senior Affiliate Sales Manager pentru Ungaria si Romania, la Discovery Networks Europa Centrala. Asadar, imaginile care palpaie, care sunt distorsionate sau neclare tin de domeniul trecutului.
Vanatoarea dupa 1080p
Principalul avantaj al acestei tehnologii este dat de rezolutie, care este mai mare decat in oricare dintre sistemele TV cu definitie-standard. Ea ofera asa-numitul „standard de aur” al rezolutiei – 1080p (1920×1080). Numai in aceasta situatie putem discuta despre adevaratul full HD – formatul progresiv de inalta definitie. In cazul televizoarelor HD Ready, imaginile sunt proiectate la rezolutie inferioara, de 1280×720. Diferenta de calitate intre imaginile receptionate de cele doua tipuri de televizoare devine evidenta in special in cazul televizoarelor cu ecrane mai mari.
In lume, nivelul de progres al echipamentelor de acest tip difera in functie de factori precum situatia economica, tehnica si legislativa a fiecarei tari in parte. Un lucru e cert: migratia catre televiziunea de inalta definitie este imposibil de evitat din mai multe motive. „In primul rand, asta isi doresc telespectatorii. In al doilea rand, preturile programelor de gen sunt relativ moderate”. Marile evenimente sportive asteptate – cum ar fi Cupa Mondiala de Fotbal din Africa de Sud sau Euro 2012 din Polonia si Ucraina – vor contribui si ele la cresterea interesului pentru acest tip de tehnologie. Pasul a fost facut deja cu Olimpiadele de la Beijing si Vancouver, transmise integral in Full HD, cu echipamente Panasonic. „Companiile din domeniul audio-video si producatorii de televizoare modernizeaza toate echipamentele, astfel incat sa le adapteze la standardele impuse de acest sistem”. Consumatorii cumpara noile modele de televizoare datorita preturilor tot mai competitive. In acelasi timp, operatorii ofera tot mai multe canale de aceasta calitate. De asemenea, „televiziunea de inalta definitie va deveni mai populara datorita competitiei intre operatorii de paid TV (canale cu plata), pentru care posibilitatea de a oferi continut de aceasta calitate devine un factor de impulsionare a succesului”. Pasul catre digitalizare nu va face decat sa creasca interesul catre televiziunea de inalta definitie. Pana in 2012, televiziunile din Romania vor face pasul catre transmisia digitala.
Incheierea emisiei analogice ii va afecta doar pe consumatorii care la ora actuala receptioneaza canalele TV prin antena de camera. Pentru a receptiona semnalul digital, persoanele care nu au televizoare moderne, cu decodoare digitale, trebuie sa isi achizitioneze un set topbox, care are rol de decodor. Consumatorii mai trebuie sa stie ca standardul impus, DVB-T, le va permite sa receptioneze gratuit 14-16 canale TV nationale.
Televiziunea de inalta definitie a aparut pentru prima data in Japonia, in anii ‘80, sub denumirea de MUSE. Insa, din cauza inregistrarii analogice, avea nevoie o latime de banda uriasa pentru transmisie. „De cand compresia si codificarea digitala au devenit foarte raspandite, stocarea si transmisia datelor s-au simplificat”. In 2002, in SUA, compania Discovery a devenit primul broadcaster global care a lansat o retea de inalta definitie cu emisie non-stop – Discovery HD Theater. In 2008, numarul canalelor de acest tip din Europa s-a dublat, ajungand la 130 (potrivit Euroconsult; Screen Digest discuta chiar despre 178 canale). Un an mai tarziu, romanii au putut receptiona canalul Discovery HD Showcase. Intregul continut emis de canal este filmat direct in high definition si nu convertit ulterior. Revenind la raportul Euroconsult, acesta anticipeaza ca, pana in 2013, ar putea fi disponibile pe piata pana la 600 canale. Conform datelor Screen Digest din martie 2009, 4,6 milioane de locuinte din Europa primeau semnal HD TV la data respectiva.
In casele romanilor
Daca televiziunea de inalta definitie ofera consumatorilor o experienta de vizionare fascinanta, cu imagini de o claritate ca de cristal, 3D va aduce telespectatorilor „o experienta mai apropiata de realitate”. Pentru vizionare, consumatorul are nevoie de un televizor de acest tip si ochelari de vizionare 3D. Statisticiile arata ca aproximativ 12% din intreaga populatie are probleme cu „vederea binoculara”, ceea ce face vizionarea de programe de acest gen extrem de dificila.
Conform unui studiu Deloitte, anul acesta vor avea loc mai multe premiere semnificative pentru televiziunea 3D, inclusiv lansarea primelor canale 3D TV in Europa si America de Nord, lansarea mai multor televizoare cu capabilitati 3D sau lansarea unor camere video cu 3D integrat. Discovery Communications a anuntat infiintarea unei companii cu capital mixt, impreuna cu Sony si IMAX, pentru a dezvolta prima retea de televiziune 3D dedicata, cu emisie non-stop din SUA – programata pentru lansare la inceputul lui 2011. In Romania, Pro TV si TVR au promis ca vor emite 3D in anii ce urmeaza. Emitand deja in HD, trecerea la 3D este relativ simpla. Pretul unei camere 3D este de 15.000 de euro. Cat despre televizoarele 3D, acestea sunt asteptate in Romania chiar in aceasta luna, dupa cum promit anumiti producatori, cum ar fi Samsung si Panasonic. Producatorii vor fi urmati de Sony si LG. Pretul unui astfel de televizor este cu aproximativ 300 de euro mai mare decat unul Full HD. Insa, vorbim despre o investitie pe termen lung. Durata de viata a unui TV cu plasma este de 34 de ani.
Unii ar putea interpreta aceste noi descoperiri ca pe niste masuri prin care televiziunea impiedica migrarea telespectatorilor catre Internet. Oficialul retelei Discovery nu considera ca televiziunea si Internetul sunt doua elemente opuse. Dimpotriva, considera ca merg chiar foarte bine impreuna. Fiecare mediu are propriile caracteristici si aduce telespectatorilor anumite beneficii.
Studiile de cercetare derulate in randul utilizatorilor de tehnologie de inalta definitie arata ca HD Theater este postul preferat pe piata din SUA. Pe langa acest post, compania Discovery distribuie la nivel international alte trei canale în acest format – Discovery HD Showcase, Animal Planet HD şi TLC HD. Totodata, compania a lansat primul serviciu international HD simulcast pentru Discovery Channel in Japonia, in octombrie 2008.
Laszlo Vantsa
Senior Affiliate Sales Manager pentru Ungaria & Romania
Discovery Networks Europa Centrala
- Laszlo Vantsa lucreaza pentru Discovery Networks din aprilie 2006. Este responsabil cu distributia posturilor si colaborarea cu partenerii de cablu si satelit, pentru a maximiza vanzarile pe pietele din Ungaria si Romania;
- Anterior, a lucrat ca Manager de Vanzari pentru HBO Europa Centrala si ca Manager de Marketing si Vanzari la Royal Philips Electronics;
- A absolvit Business School of Economics din Budapesta, Ungaria.
Cititi despre unul dintre producatorii care aduc in Romania echipamente 3D pentru consumatorii casnici.