Ruxandra Șerban – am decis să nu fiu ca toți ceilalți
1. Ați studiat în Franţa. Ce facultate ați făcut şi de ce nu aţi rămas acolo să începeţi o afacere?
Am urmat cursurile Facultatii de Economia si Gestiunea Intreprinderii la Polul European de Gestiune din Strasbourg, in cadrul Universitatii Louis Pasteur. In momentul in care am ales sa imi continui studiile in afara – eram deja studenta la SELS – ASE- stiam ca plec doar pentru perioada studiilor. Erau atatia romani care odata ce ajungeau in strainatate se agatau de orice oprtunitate ca sa ramana acolo. Am decis sa nu fiu ca toti ceilalti. Eu le spuneam cu mandrie colegilor mei ca de-abia astept sa termin studiile si sa ma intorc acasa. Erau si inca sunt atatea de construit in Romania. De altfel, lucrarea mea de diploma a avut ca titlu "Cum o intreprindere locala poate face fata noii concurente: hipermarketurile". Deci, in permanenta am fost cu gandul la Romania, la cate lucruri bune se pot face aici in tara cu perseverenta si ambitie. Exodul tinerilor educati, de cariera, ma ingrijora si ma gandeam cu oarecare disperare ca Romania se gaseste intr-o situatie nemaintalnita pana atunci, spoliata de tot ce are de valoare. Si acest aspect a contat mult, simteam ca trebuie sa revin acasa pentru a incepe un business in propria tara.
2. În 2004 cand aţi înfiinţat agenţia, mulţi oameni din jur v-au spus că faceţi o greşeală. De ce?
Primii care au fost reticenti in ceea ce priveste hotararea mea au fost parintii mei, care considerau ca eram rupta de realitate, ca in Romania nu mai functioneaza niciun sistem, ca este haos, ca as putea fi deceptionata sa vad ca cineva cu studii facute “pe genunchi” poate sa ma puna la punct cu badarania specifica unui anumit tip de parveniti semi-cizelati. Imi atrageau atentia asupra adevarului crunt din acei ani si din pacate valabil si astazi: un om educat, de valoare, traieste modest, in timp ce altii care nu stiu sa conjuge un verb ocupa cine stie ce functie de mare notorietate. Prietenii, ca de altfel toti cei cu care ma intalneam, imi puneau mirati intrebarea "si de ce te-ai intors!?" si ma priveau ca pe o ciudatenie… Nu reuseau sa inteleaga, mai ales ca in timpul facultatii, la Strasbourg, am lucrat in cadrul unei agentii de publicitate si eram foarte apreciata iar cunoscutii mei din tara au presupus ca voi si ramane acolo. Dar pentru mine totul se invartea in jurul Romaniei, chiar si sefilor mei de acolo le-am propus sa deschida o filiala aici.
3. Când aţi înfiinţat ERKA, v-aţi gândit la o cultură organizaţională specifică?
Stiu ca ma atragea modelul japonez de organizare, dar era mult prea radical pentru cultura noastra. Acum avem o organizare franco-romano-japoneza. Modul nostru de organizare este mai degraba orizontal, iar parerile colaboratorilor si angajatilor nostri sunt la fel de importante pentru noi. De altfel, chiar si in pattern-ul nostru organizational se transpune sloganul ERKA, Synergy Communication.
4. Ce lecţii importante aţi învăţat de când aţi devenit antreprenor?
Nu as putea spune ca "am devenit" antreprenor brusc, pentru ca nu ar fi adevarat. Eu m-am nascut intr-o familie in care initiativa pentru business a fost mereu prezenta si inca din adolescenta mi-a placut sa cochetez cu tot ce inseamna afaceri, idei de business… Lectia cea mai importanta pe care am invatat-o este ca totul depinde numai si numai de noi. Este foarte important sa ai o viziune proprie si originala si sa stii unde vrei sa ajungi in urmatorii 5 – 10 ani. Nu exista proiect fara "viziune" pe termen cel putin mediu. In functie de obiectivele pe care ni le fixam, vin si rezultatele. Am invatat ca rezultate nu se pot obtine fara munca sustinuta. Am invatat ca trebuie luate decizii dificile “on the spot”, iar acestea sunt momentele care conteaza, luarea deciziilor importante sub presiune… Iar cea mai mare satisfactie este sa vezi ca ai luat hotararea corecta. In timpul scurs de la infiintarea ERKA in 2004 am invatat sa nu spun niciodata "nu se poate".
5. Cum s-a modificat situaţia agenţiei dvs. după anul 2008?
Erka creste si avem perspective foarte frumoase. Suntem increzatori in viitorul apropiat, cu atat mai mult cu cat agentia a castigat doua conturi noi si importante pe timp de recesiune economica. Consider ca atunci cand este greu pentru toata lumea trebuie facute eforturi sustinute si convergente pentru a depasi obstacolele de orice natura.
6. Cand angajați un om nou, care sunt cele mai importante criterii de care țineți cont?
Fiecare angajator transmite membrilor echipei know how-ul companiei, in concordanta cu valorile si convingerile acesteia din urma. Daca omul pe care il avem in fata impartaseste aceleasi valori ca si noi este deja un bun inceput. Pregatirea si studiile sunt extrem de importante, insa noi, la Erka, pretuim la fel de mult calitatile umane precum vointa, deschiderea catre nou, spiritul de echipa, adaptabilitatea, creativitatea si sensibilitatea la nou pe care le consideram sunt esentiale.