Românul care vrea să cucerească Silicon Valley
Tinerii din România cu idei inovative de business nu se mărginesc la piața locală atunci când cred că au produsul potrivit pentru rezolvarea nevoilor oamenilor, fie ei din Statele Unite, Belgia sau România. Țintesc sus, iar dacă domeniul în care activează este IT-ul, ce loc poate fi mai bun pentru start decât Sillicon Valey? Alex Cîrcei nu este la prima încercare în această lume foarte competitivă. În 2010, a lansat Live2c, una dintre primele platforme de e-Commerce Software as a Service din România, prin care targeta afacerile mici și liber-întreprinzătorii pentru a-i ajuta să-și vândă produsele sau serviciile "și" online. Au urmat Storebeez, Lupsale și Copimaj ERP.
„Primele proiecte sunt acum oprite sau suspendate, dar experiența acumulată a fost folosită pentru dezvoltarea Billme. Prin platforma de e-Commerce, ne-am dat seama că este prea costisitor să educi clientul să utilizeze comerțul online, așa că în 2011 am dezvoltat un marketplace, unde clientul să poată crea un magazin online foarte ușor și platforma să îi vândă produsele sau serviciile. Însă, și în acest caz, s-a dovedit complicat pentru adaptare. În 2013, am simplificat mult mai mult procesul printr-o abordare mult mai directă în a le oferi clienților o soluție cu rezultate încă de la început. Așa a pornit Lupsale, ca platformă de email marketing, prin care îți poți conecta clienții din Linkedin, Gmail sau poți importa manual și le poți crea deal-uri la produsele sau serviciile comercializate sau le poți trimite informații despre stoc și alte activitati. Atunci ne-am dat seama că am încercat sa îi convingem pe clienți să adopte o soluție nouă, la o problemă veche”, a declarat Alex Cîrcei pentru Revista Cariere.
Anul trecut, echipa a luat-o de la început pentru a înțelege administrarea unei afaceri și modul cum gândește clientul pentru a descoperi unde există loc pentru inovație. Iar concluzia a fost: zona facturilor online create direct de pe telefonul mobil. „E o piață fără inovații majore în ultima perioadă, dar cu un potențial imens. Billme este un produs ușor de folosit când ești tot timpul în mișcare, care îți permite să trimiți o factură prin rețele sociale ca Whatsapp sau Facebook Messenger, să urmărești dacă clientul a primit factura, de câte ori a deschis-o și din ce locuri. Astfel, prestatorul o să fie plătit mult mai ușor prin credit card, cu o simplă scanare, sau prin Apple Pay, printr-o simplă identificare de amprentă”, explică Alex Cîrcei.
San Francisco, centrul inovației în tehnologie
Față de alți competitori de pe piață, precum Wave, Freshbooks sau Invoice2go, Billme aduce în plus trei componente: cea socială – după finalizarea facturii o poți trimite foarte ușor către clienți prin Whatsapp sau Facebook Messenger, componenta de plata – oricine poate plăti factura prin credit card sau, dacă se află în SUA sau Marea Britanie, prin Apple Pay, cu o simplă scanare de amprentă și componenta de analiză – un sistem complex, prin care se vede când s-a deschis factura, de câte ori, din ce locații și după cât timp s-a plătit. Astfel, se obține un scoring pentru clasificarea cliențiilor finali.
Publicul țintă este format din afacerile mici și liber-întreprinzători care sunt tot timpul în mișcare, cum ar fi instalatorii, designerii, programatorii, terapeuții independenți sau firmele care furnizează servicii la domiciliul clientului.
Billme va fi lansat la 21 septembrie, în San Francisco, la Techcrunch Disrupt, una dintre cele mai importante conferințe de tehnologie din lume. „Am ales Silicon Valley pentru că noi credem că peste 90% din tot ce înseamnă inovație în tehnologie se regăsește pe o rază de 50 km pătrați. Conferința din San Francisco ne va ajuta să validăm cât mai rapid multe dintre ipotezele noastre în ce privește dezvoltarea ulterioară. Am înțeles din 2013 ce înseamnă să pleci direct de la inovatori, de la mindset-ul celor care inovează la nivel global. Vrem să facem din Copimaj, compania prin care este dezvoltat produsul, unul dintre liderii în technologie la nivel global, așa că trebuie să lucrăm cu cei mai buni oameni din lume”, explică antreprenorul.
Produsul va fi disponibil în orice țară vorbitoare de limba engleză, dar pentru a putea fi plătit online pentru început va fi lansat în Australia, Canada, Danemarca, Finlanda, Irlanda, Norvegia, Suedia, Marea Britanie și Statele Unite. Până la sfârșitul anului, ar urma să devină disponibil și în Belgia, Franța, Germania, Luxembourg, Olanda, Spania, Austria și Italia. Funcționalitatea de plată prin Apple Pay va fi disponibilă doar în SUA și Marea Britanie.
Planuri îndrăznețe, așasar, în care România nu este inclusă. Cum îi afectează totuși faptul că sunt din România atunci când pornesc în cucerirea lumii? „Locația nu prea contează în tehnologie în faza incipientă, dar ulterior, dacă vrei să obții o finanțare de tip Venture Capital ar fi bine să fii într-un oraș unde au sediul. Ca dezavantaj pentru orice european, nu doar pentru români putem considera mindset-ul și experiența în inovație technologică”, a mai spus Alex Cîrcei pentru Revista Cariere. Dezvoltarea produsului a costat peste 100.000 de euro, dar banii nu au fost investiți deodată, ci reprezintă valoarea cheltuielilor făcute în ultimii cinci ani, de-a lungul dezvoltării tuturor produselor care au dus la apariția ultimului. Mai departe, compania își propune o creștere organică, care să permită validarea sa și, ulterior, scalarea.