Romanii isi doresc sa devina antreprenori, dar nu stiu cum sa inceapa o afacere
Potrivit sondajului, realizat de realizat pe site-ul ivox.ro, cele mai importante motive pentru care participantii la sondaj ar alege sa lucreze pe cont propriu sunt castigarea independentei economice (26,7%), posibilitatea de a obtine venituri mai mari (21,9%) si libertatea alegerii locului si a programului de lucru (18,3%).
Doar un sfert din cei care isi doresc sa lucreze pe cont propriu considera ca acest lucru se va intampla mai devreme de cinci ani, motivele fiind lipsa unui capital cu care sa inceapa afacerea si conditiile economice neprielnice.
Respondentii conside ra ca factorii necesari inceperii unei afaceri de succes sunt capitalul financiar, existenta unei echipe de profesionisti si a unor mijloace de finantare sigure. Cele mai importante caracteristici ale unui antreprenor de succes sunt, in opinia respondentilor, increderea in sine, perseverenta, profesionalismul si gandirea antreprenoriala.
47,7% dintre participantii la sondaj se gandesc sa inceapa o afacere. 11,8% au facut pasi in aceasta directie, dar au renuntat.
Imaginea antreprenorului roman, asa cum decurge din raspunsurile participantilor la sondaj, este dominata de concentrarea pe propriul lor succes economic (25,4%), care depinde de contactele si relatiile lor personale (21,1%). 19,7% dintre respondenti considera ca antreprenorii exploateaza munca altor indivizi, iar pe de alta parte, 16,4% dintre ei cred ca antreprenorii creeaza locuri de munca.
Caracteristicile antreprenoriale cu care respondentii se identifica in cea mai mare masura sunt curiozitatea si cautarea in permanenta de lucruri noi (41,2%), asumarea responsabilitatii pentru succesul sau insuccesul actiunilor proprii (39,9%), independenta (37,2%) si pastrarea calmului in situatii dificile si adaptarea la noile situatii (28,1%).
O mare parte dintre respondenti considera ca nu detin cunostintele necesare inceperii unei afaceri si ca ar avea nevoie de sprijin sau de consiliere in cazul in care ar dori sa puna bazele uneia. Doar 9,1% din indivizi au afirmat ca educatia le-a oferit in foarte mare masura cunostinte si le-a format competentele necesare pentru a deveni antreprenori, spre deosebire de 22,7% dintre respondenti care considera ca educatia nu le-a oferit deloc sau doar in foarte mica masura cunostinte si competente antreprenoriale. De asemenea foarte putini respondenti au afirmat ca educatia le-a deschis interesul pentru a deveni antreprenori (8%) sau i-a ajutat sa isi dezvolte o atitudine antreprenoriala (8,7%).
Cea mai mare parte a celor chestionati (61,4%) au declarat ca sunt interesati de participarea la un program de antreprenoriat, unde sa invete cum sa analizeze mediul de afaceri si sa identifice oportunitati, sa elaboreze un plan de afaceri, sa identifice surse de finantare si sa le acceseze, sau cum sa conduca o afacere.
Sondajul a fost realizat la solicitarea JCI Cluj, totalul participantilor fiind 5.443.