PRIETENIA, ca strategie de afaceri
Pe o straduta din zona Iancului, intr-o vila, isi desfasoara activitatea un spa complet, cu o atmosfera intima si relaxanta. Povestea a inceput in urma cu un an, cand cele doua antreprenoare au realizat ca isi doresc o afacere de familie care sa fie facuta din placere. Pasionate de arta frumosului inca din copilarie, Irina si Silvia (foto) au hotarat sa construiasca ceva diferit de restul saloanelor din Bucuresti. VioletGreen Hair Spa Studio s-a nascut dintr-o exploatare a laturii lor creative si artistice. Cele doua surori se declara multumite de locatia aleasa pentru ca este aproape de casa si, in plus, este o zona care ofera intimitate. Locatia a fost renovata si totul a fost pus la punct in aproximativ sase luni. Investitia in afacere s-a ridicat la 50.000 de euro. Odata cu deschiderea salonului, cele doua surori au inteles ca e bine sa cunoasca domeniul in care lucreaza, asa ca au urmat cursurile de specialitate in tratamente de par in cadrul Academiei L'Oreal. Aici au invatat ce inseamna diagnosticarea tipului de par, aplicarea tratamentului si masajul.
SERVICII
VioletGreen este singurul salon din tara care foloseste conceptul numit Biolage Bar, o terapie a parului, a trupului si a mintii. Biolage este fuziunea dintre stiinta Matrix si ingredientele naturale care refac sanatatea parului in mod natural. Terapiile reprezinta o gama de tratamente si servicii profesionale, care ofera posibilitatea de a intretine sanatatea parului si a scalpului prin produse destinate utilizarii la domiciliu. Biolage a fost realizat in laboratoarele de cercetare L'Oreal. De aici vine si provocarea pe care cele doua femei de afaceri au acceptat-o: dezvoltarea acestui concept nou, folosit doar la New York si la Paris.
Legatura cu L'Oreal s-a facut prin intermediul unui prieten. Directorul general al L'Oreal Professionnel Romania, Jean Clauteaux, a venit cu ideea de a face un salon-pilot pe marca Biolage. Din acest moment a inceput colaborarea. Compania de cosmetice a contribuit la mobilarea camerei in care se realizeaza tratamentele. In plus, ca promotor al acestui concept, salonul a respectat toate detaliile estetice care se cereau – un spatiu special creat pentru rasfat, terapie si relaxare. Lumina difuza data de lumanarile parfumate combinata cu muzica ambientala sunt elementele care incadreaza acest concept.
STILISTI
In prezent, in salon lucreaza trei angajati. La inceput, numarul acestora a fost mai mare insa "este destul de greu sa gasesti angajati statornici", spune una dintre surori. "Daca nu reusesti sa-ti gasesti personal cu un portofoliu de clienti, este cu atat mai greu pentru salon". In plus, spun ele, sunt multi stilisti care isi doresc sa lucreze, insa nu sunt dispusi sa se perfectioneze pentru ca este un domeniu in care trebuie sa inveti permanent. De regula, personalul este ales pe baza recomandarilor reprezentantilor Academiei L'Oreal.
In plus, "in momentul in care angajam pe cineva il supunem la probe. Noi suntem "modelele". S-a mai intamplat sa ne stricam parul sau unghiile… dar am facut acest lucru pentru ca nu am vrut sa pierdem clienti", spun surorile.
PROMOVAREA
Conceperea unui site de prezentare a salonului si a serviciilor face parte din strategia de promovare. Pe site exista si un formular de programare online. Practic, este o modalitate mai usoara de a castiga clienti.
Salonul ofera si un serviciu mai aparte – tunsul personalizat. Ce presupune acesta?
Stilistul ii dedica aproximativ 30 de minute din timp clientului pentru a purta o discutie libera despre preferintele si personalitatea acestuia. In acest fel, stilistul isi da seama ce tip de tunsura i se potriveste persoanei.
In general, exista clienti fideli anumitor stilisti. Prin urmare, daca unul dintre acestia pleaca, clientii se reorienteaza. Nu este cazul la VioletGreen. Din fericire, nu au existat clienti care sa refuze serviciile puse la dispozitie doar pentru ca nu mai pot beneficia de serviciile unui anume stilist. Clientii se intorc pentru atmosfera si pentru ca au incredere. Este un spatiu primitor, relaxant, unde cele doua antreprenoare sunt atat de prietenoase incat au legat prietenii cu aproape fiecare client. "In asta consta si strategia de promovare. Un client care pleaca multumit te va recomanda", spune una dintre surori.
Un alt aspect al strategiei de promovare consta in realizarea unor pachete, oferte si discounturi pentru institutii bancare si nu numai. Salonul a avut aparitii si in revistele de lifestyle. In plus, se pot oferi si servicii la domiciliu.
Tot din strategia de promovare face parte si evenimentul "Violet Green – porti deschise". Asadar, dupa 20 octombrie, timp de doua saptamani, salonul ofera gratuit majoritatea serviciilor (spa, manichiura, tuns, coafat si masaje faciale).
TARGETUL
Clientela face parte din segmentul cu venituri medii si superioare. Sunt persoane care se ocupa de zona afacerilor. Pentru aceste persoane imaginea este foarte importanta. Cat despre ponderea barbatilor versus cea a femeilor, antreprenoarele recunosc ca procentul masculin este mult mai mic, de numai 15%. Multi dintre acestia vin la masaj.
Salonul de masaj este condus de o asistenta experimentata care are specializari facute in cadrul Ministerului Sanatatii. Inainte de a urma acest tratament, fiecare client este supus unor analize de specialitate.
Numarul clientilor nu este constant, difera in functie de ziua din saptamana. Singurul lucru cert este ca majoritatea clientilor vin dupa-amiaza, dupa ora cinci seara, cand isi termina programul de lucru.
CRIZA
Actuala situatie economica a intrat cu pasi repezi si in afacerea de familie. Multa lume le-a sugerat antreprenoarelor sa inchida salonul pentru ca nu face decat sa consume bani, timp si resurse. Insa pasiunea si atitudinea optimista primeaza si asta le da putere sa-si continue drumul. Este cel mai critic moment din acest business, recunosc surorile. La inceput, afacerea a mers foarte bine, insa numarul clientilor s-a redus inca din luna iulie, moment in care lumea a plecat in vacanta.
"Daca te dedici unui business si iti trec prin cap tot felul de idei de promovare, e imposibil sa nu-ti iasa ceva. Trebuie doar sa ai rabdare. Practic, ca sa ajungi la bine trebuie sa treci prin rau", afirma cu un soi de optimism cele doua surori.
PLANURI DE VIITOR
Deschiderea unei ceainarii cu ceaiuri speciale face parte din planurile de viitor ale surorilor. Va fi un serviciu complementar. Tot pe viitor, antreprenoarele intentioneaza sa amenajeze un spatiu in salon care sa gazduiasca expozitii de bijuterii handmade.