Povestea revoluției în arhitectură: De la design de interior, la prima chilie pentru sfinți urbani!
Chilia pentru sfinții urbani este o locuință temporară destinată atât iubitorilor de natură, cât și celor care au nevoie de un spațiu izolat pentru a le înlesni gândirea creativă, celor care doresc să finalizeze în liniște proiecte inspirate sau pur și simplu vor să se reculeagă departe de jungla urbană.
CITEȘTE ȘI: Tinerii ambiţioși și capabili au toată planeta ca loc de joacă
Chillya este un concept contemporan de reconectare a omului cu natura, cu sinele și autenticul. În înțelesul etimologic, chilia reprezintă acel spațiu dedicat monahului, acel adăpost singuratic, săpat sau construit simplu, izolat și esențializat pentru a nu distrage atenția de la lucrurile cu adevărat importante.
Varianta modernă propusă de arhitectul Matius Ichim este o combinație între expresia britanică „chill out”, care înseamnă relaxare, și pronumele american urban „ya” care inseamnă “tu”. Chillya reprezintă și un spațiu de reprezentare a conceptului danez Hygge. Hygge definește un mod de viață care păstrează în centrul atenției lucrurile mici, dar importante, un „antimodel" pentru stilul de viață urban, alienant din metropole.
Autorul proiectului a înregistrat primele pre-comenzi, iar prima Chillya va deveni „loc de pelerinaj" pentru jurnaliști, downshifteri, pasionați de natură, familii cu copii, IT-ști, artiști, arhitecți & designeri.
Comerțul ca fenomen social
Povestea MATIUS Studio a început cu însuși Matius (Matius Ichim – foto), având-o alături pe Alina Andrieș – Managing Partner.
Matius, absolvent al Facultăţii de Arhitectură G.M.Cantacuzino din Iași, pasionat de arhitectură și de oameni deopotrivă, și-a dedicat cariera înţelegerii comerţului ca fenomen social și schimbului de bunuri materiale și spirituale între oameni.
„În general, facem ce am făcut de când am deschis biroul de arhitectură, în '99: creăm spații în care retailerii creează, distribuie în societate… Mai exact, noi suntem singurul studio de arhitectură specializat pe retail. E un potențial imens aici”, spune Matius, cofondatorul biroului de arhitectură MATIUS Studio și președinte al comitetului de organizare „East Academy Awards" (primul concurs de design pentru advertising din România, organizat de către Asociația Producătorilor și Importatorilor din Industria de Publicitate APIIP).
Matius pornea cu dreptul în lumea proiectelor comerciale, la Iași, în Iulius Mall, primul mall deschis în afara Bucureștiului și al doilea din România anilor '90. În timp, tânărul arhitect a descoperit forța culorii, sculpturalitatea spațiilor, importanța funcționalității mobilierului comercial, a înţeles rapiditatea cu care trebuie ca liniile din desen să se transforme în pereți și lumină… Cu fiecare an de experiență, cu fiecare tip de spaţiu comercial abordat, arhitectul și-a însușit și a recreat regulile esenţiale ale unui spaţiu comercial: identitate vizuală de brand, memorabilitate, gestionare a fluxurilor de clienţi.
CITEȘTE ȘI: Team building-ul și importanța lui în dezvoltarea angajaților
În 2007, Matius Ichim se asocia cu Alina Andrieș, împreună cu care avea să definească nucleul actualului studio. Bine de știut: Alina Andrieș a absolvit Relaţii Economice Internaționale, obținând o bursă de studii la Albert-Ludwigs-Universitaet Freiburg (Germania). Între cei doi s-a creat astfel o simbioză și o completare ideală. În scurt timp, studioul de design interior a devenit cunoscut și în grupul retailerilor din afara ţării ce operează prin franciză în România. Coautorii studioului sunt constant invitați la târguri și conferințe naționale și internaţionale de profil (București, Iași, Dusseldorf, Milano, Frankfurt, Londra, Eindhoven și multe altele).
„Noi suntem un birou de arhitectură care nu face doar arhitectură!”
„Ca element diferențiator aș menționa că noi suntem un birou de arhitectură care nu face doar arhitectură. Face pachetul complet de proiectare pornind fie de la brand – pe care beneficiarul nostru deja îl are și atunci construim plecând de acolo, fie creăm noi o identitate vizuală, comunicarea – comunicarea întregului ansamblu de obiecte din spațiul de retail (mobilier, cash-desk, cabină de probă, signalistică). Totul. Se poate ajunge la un mare grad de detaliere – de exemplu – câte secunde să lumineze inima verde de la intrarea într-o farmacie!”, explică Matius.
„Facem spații de retail și cred că prin asta ne aliniem la o voce internațională comună -practic, transformăm achiziția unui produs într-un eveniment memorabil. Într-o experiență de shopping”. Se transformă totul într-un spectacol? Entertainment? „Cât mai mult, ne ducem către asta. Noi suntem singurul birou de arhitectură din România care lucrează cu regizorii. Lucrăm cu Ionuț Pițurescu, care a luat un premiu la Cannes, lucrăm cu Alexandru Ispas, un regizor tânăr, dar cu foarte multă pasiune pentru imagine și pentru forma în care captează imaginea”. Ce înseamnă acest „lucrăm”? „O cafea, un cappucino, un frappe sau un vin poți să bei în sute de locații. Dacă noi reușim, prin povestea pe care o facem și o livrăm clientului, să realizăm cu adevărat un moment memorabil, asta e succesul spațiului de retail. Memorabilitatea!”.
„Împreună cu regizorii, cu producătorul, noi designerii suntem coautorii din umbră al acelui proiect, facilităm nașterea unui spațiu care să ajute schimbul dintre oameni și bunuri… Practic, achiziționez un bun într-un proces pe care trebuie să-l fac cât mai facil, cât mai fluent, cât mai memorabil.”
Fac ce le place
De ce sunt cei mai buni? „Pentru că facem ce ne place!”
Este adevărat: au crescut destul de bine, pe o „piață de nișă”, pentru că au dezvoltat o filosofie de lucru de coautorat! „Chiar dacă e un lanț internațional de retail, noi credem în legătura cu omul. Vedem în spatele brandului legătura cu beneficiarul. Prima dată când am înțeles că ar trebui să ne poziționăm ca boutique a fost în 2008, în urma discuției cu un irlandez, șef de proiect la un mall bucureștean. La finalul proiectului ne-a zis că a fost atât bine să lucreze direct cu oamenii implicați, încât nu ar mai vrea firme mari”, subliniază Alina. Încet, încet au depășit și frica de concurență.
E ușor de furat meseria asta?! „Noi acoperim 1% din retailul contemporan din România. Restul este acoperit de servicii din afară, de studiouri de design care fac asta sporadic. Se construiește foarte mult fără arhitect , mai ales în zona spațiilor comerciale. Noi am învățat această meserie. N-aveam de la cine s-o furăm în România. De la fiecare proiect de la care am lucrat am pus câte o cărămidă, cum se spune, am fost atenți, am studiat, am fost atenți la cum se întâmplă lucrurile, am învățat să ne cultivăm răbdarea și ascultarea. Acesta este un lucru important așa cum fac și doctorii cu pacienții lor”, adaugă atât Matius, cât și Alina.
„Perioada cea mai lungă în care putem zice că am furat meserie a fost cea în care eram în Germania, în 2004. Am luat pur și simplu la picior orașe și magazine, văzând cum fac ei. Am înțeles că multe țin de vizonarism, de creativitate, de cât de atent ești.”
Care este viitorul în design? Viitorul este crearea de experiențe și tehnologia ajută enorm în asta. Clienții studioului înțeleg că trebuie să se diferențieze și prin altceva, publicul creând comunități în jurul brandului pe care-l comercializează. „Brandingul este oricum o modelare a percepției. Este oricum o promisune, uneori publicul adoră să fie manipulat! Nu trebuie privit neapărat într-un un mod critic. E o poveste. Intri într-o scenă și toată lumea e conștientă de lucrul ăsta. Dacă ai cumpărat o cafea nu ești tu omul din reclamă. Aspiri la a putea fi!”, spune Matius.
„Noi ne poziționăm acum în a sprijini producătorii români. Am învățat foarte multe în retail de la branduri din afară, dar am vrea ca banii să rămână în România. Și să încurajăm producătorii români să fie competitivi”.
Cum ar explica în variantă modernă și inspirativ constructivă legenda meșterului Manole, având în vedere că sunt un „duo arhitectural" specializat în designul spațiilor de retail? „Cred că amândoi suntem Meșterul Manole. Și amândoi suntem Ana. În același timp. Noi suntem deopotrivă măcinați și mânați de bucuria de a construi. În arhitectura de retail, noi suntem cea mai efemeră parte, cea mai volatilă formă de exprimare – poate doar la concurență cu scenografia. Tot ce construim astăzi peste câteva luni nu mai există și o luăm de la zero, dar cu bucurie și cu entuziasm, practic, e ca și cum ai purtat o haină foarte mult, ți-e dragă, dar nu mai e la modă, a început să coste cam mult să o mai peticești și ești bucuros să o înlocuiești”.