O afacere luminoasă
Câţi oameni şi-au bazat de-a lungul timpului afacerile pe întuneric? Nu i-a numărat nimeni niciodată. Ei bine, la sfârşitul lui 2007, după o vastă experienţă în management, Emil Grecu a luat calea antreprenoriatului, găsind o zonă aproape deloc ocupată, cea a obiectelor cu proprietăţi luminoase în întuneric. Toate produsele comercializate sub marca Startonight conţin o substanţă care le face să lumineze în întuneric şi are la bază un polimer care a fost descoperit de Helmut Lox, un sas originar din zona Braşovului, stabilit în urmă cu mult timp în Germania. „Am gândit o formă de colaborare şi am demarat în decembrie 2007 afacerea în România, unde concurenţa, practic, nu există pe acest segment“, afirmă Emil Grecu. Este un concept de origine românească, ce vizează realizarea şi comercializarea de obiecte cu proprietăţi luminoase în întuneric, care au la bază un produs inovativ.
Directorul general al companiei spune că diferenţa este substanţa care stă la baza fiecărui produs şi-i conferă acestuia capacitatea de a lumina în întuneric. Nu există concurenţă în adevăratul sens al cuvântului, deoarece nu are cunoştinţă de existenţa unor produse similare nici pe piaţa din România, nici în străinătate. Asta fără a lua în calcul alte produse cu proprietăţi relativ similare, dar care se bazează pe elemente cum ar fi fosforul sau alte substanţe periculoase, deja interzise în Uniunea Europeană.
Investiţia în demararea afacerii s-a ridicat la aproximativ un milion de euro şi a presupus deschiderea primelor două fabrici. Banii au fost strânşi din surse proprii, fără a se apela la credite. Afacerea a făcut primii paşi prin comercializarea de semne rutiere şi de alte câteva obiecte decorative şi portofoliul s-a diversificat de la o lună la alta, ajungând în doar un an şi jumătate la peste 500 de produse, fiind prezentă la toate târgurile importante. Semne de siguranţă, benzi luminoase, articole din sticlă, deco, plafoane false, tapet, corpuri de iluminat, tablouri care în timpul zilei arată obişnuit, iar în timpul nopţii luminează, ceramică luminoasă, articole de fashion şi, mai nou, cărămidă pentru construcţii cu proprietăţi luminoase.
Compania deţinea, la începutul lui 2008, două unităţi de producţie în Bucureşti, pentru ca acum să ajungă la un număr de şase – trei proprii, trei în colaborare, situate în diverse judeţe din ţară. Activitatea firmei a fost, încă de la început, centrată în jurul a două departamente: cel de francize şi cel de producţie. „Sistemul de francize asigură o dezvoltare rapidă, iar cel de producţie asigură cererea din ce în ce mai mare”, explică antreprenorul. Într-un timp foarte scurt, s-au deschis primele francize la nivel local, iar cu ajutorul dealerilor, afacerea a fost prezentă la nivelul întregii ţări. În prezent, au rămas neacoperite doar câteva judeţe mai mici. Investiţia într-o franciză simplă este de 10 000 de euro/judeţ. Din această sumă, 25% reprezintă stocul minim pe care îl primeşte fiecare francizat la intrarea în sistem. Pachetul include şi materialele de marketing necesare demararii afacerii pe plan local, pe lângă produse.
„Recuperarea investiţiei depinde de fiecare francizat în parte. Poate fi recuperată de-a doua zi sau niciodată. În mod normal, investiţia iniţială ar trebui să se recupereze în şase luni. Iar cifra de afaceri poate fi de la 3 000 de euro la 30 000 de euro pe lună“. Franciza se acordă doar pe partea de distribuţie, nu şi pe cea de producţie. Emil Grecu vorbeşte despre accesarea de fonduri structurale pentru extinderea capacităţilor de producţie, atât proprii, cât şi cele ale partenerilor, în condiţiile unei pieţe în creştere şi lipsită de concurenţă. Până în prezent, s-au acordat master francize pentru Spania, Italia, Ungaria, Bulgaria, Grecia, Cipru, Austria, Republica Moldova şi Turcia. Iar reprezentanţii Startonight Industries sunt în discuţii pentru contracte de master francize în Ucraina, Polonia, Cehia, Slovacia, Franţa, Rusia, Maroc şi Chile. În afară de Republica Moldova şi Turcia, unde contractul s-a semnat cu reprezentanţi locali, în celelalte ţări master franciza este deţinută de români.
Prima fabrică din afara ţării urmează să fie construită pe teritoriul Turciei, la graniţa cu Bulgaria. Aceasta va produce toată gama de produse, atât pentru piaţa din Turcia, cât şi pentru cea din Orientul Mijlociu. În ceea ce priveşte distribuţia produselor, există un punct logistic în Bucureşti, unde se centralizează toate comenzile şi de unde se expediază marfa către francizaţii sau dealerii autorizaţi de pretutindeni. Pentru piaţa din România există şi un magazin online, care funcţionează tot ca un centralizator de comenzi. Asta înseamnă că după înregistrare, comenzile sunt redirecţionate către reprezentanţii din teritoriile de unde au fost făcute.
Succesul cel mai mare de până acum este fără doar şi poate Celestia Creations Cosmic Art, o iluzie incredibilă simplu de instalat în orice cameră, pe tavan şi pe pereţi, uneori, în câteva ore. Imaginile stelare sunt luminoase în întuneric toată noaptea şi pot fi reîncărcate mereu şi mereu pur şi simplu prin expunerea la orice sursă de lumină timp de 25 de minute sau mai mult. În timpul zilei camera dumneavoastră arată obişnuit, stelele sunt practic invizibile şi tavanul apare ca întotdeauna. La căderea nopţii însă rezultatele sunt uimitoare, plafonul devine brusc plin de viaţă, mii de stele, constelaţii, meteori, galaxii, nebuloase şi planete încântându-vă visele. Pentru a obţine acest efect incredibil şi magic s-a folosit un fotoemisiv de construcţii, invizibil în timpul zilei, astfel încât nu va interfera cu orice sistem de decorare. Acest ciclu de absorbţie-stocare-emiţătoare este infinit … la fel ca Universul! Vă puteţi imagina?
În condiţii normale de utilizare, fără intervenţii fizico-chimice asupra structurii şi integrităţii produselor, durata de viaţă poate ajunge şi chiar depăşi 20 de ani. Ciclurile de reîncărcare cu energie luminoasă sunt valabile pe întreaga perioadă de exploatare a produselor.
„Pentru a diminua efectele crizei, noi mizam pe extinderea foarte rapidă“, afirmă Grecu. Odată ce va creşte rulajul, preţul de cost va scădea, urmând ca acest lucru să se regăsească şi în preţul final al produselor. Reprezentantul are în vedere dezvoltarea de unităţi de producţie în fiecare ţară în care este prezenta franciza. Şi, în principiu, investiţia în centrele de producţie ar veni, ca şi până acum, fie din partea master francizorului local, fie a acestuia în colaborare cu sub-francizaţii săi. Se merge pe comenzi şi nu pe stocuri mari. Cheltuielile de promovare la nivel local sunt suportate în mod egal de francizat şi de compania mamă. „Noi contribuim cu jumătate din valoarea cheltuielilor, sub formă de marfă“, explică directorul companiei. Trei dintre punctele de producţie din ţară sunt dezvoltate în colaborare cu francizaţii locali. Însă, investiţia a aparţinut francizaţilor, deoarece activitatea a venit în completarea afacerii deja existente a acestora. Aceşti francizaţi au doar dreptul de a produce anumite articole, respectând indicaţiile companiei mamă. Ei primesc substanţele specifice gata preparate pentru materialele cu care lucrează. Ca atare, nu au niciun fel de acces la reţetar. Preţul cu care ei vând produsele realizate în unitatea lor sunt stabilite de comun acord cu reprezentanţii companiei. Francizaţii care deţin unităţi de producţie pot efectua livrări direct spre ceilalţi francizaţi sau prin compania mamă.
Mărturie că afacerea are succes stau diplomele şi premiile de la expoziţiile unde participă periodic. “Se vinde mai bine decât orice altă afacere pe care am dezvoltat-o aici şi surprizele plăcute continuă pe un trend ascendent. Emil Grecu se bucură de creativitatea colaboratorilor săi apropiaţi – Cristian Agopsa, bun organizator şi manager, Ioan Neagu, artist-tehnician cu “un milion de idei” fără de care realizarea multor produse nu ar fi fost posibilă, Natalia Harceag, director executiv, Luciana Munteanu, Ina Grecu, director de achiziţie, Ninel Ilie, grafician.