Networking-ul, o dublă carte câştigătoare?
Astfel au apărut şi o serie de asociaţii sau comunităţi care adună laolaltă persoane din diverse domenii, dornice să realizeze un networking de calitate. Un astfel de exemplu este comunitatea Femei în Afaceri, care a luat naştere în 2009 prin crearea unui grup de discuţii în reţeaua profesională Linkedin. De la mediul virtual la lumea fizică este doar un pas, iar până în prezent asociaţia a organizat peste 150 de evenimente de business networking.
Cum faci networking de calitate? Simplu!
În cadrul diverselor evenimente de business ai ocazia să întâlneşti o mulţime de persoane noi, care pot fi sau nu din aria în care îţi dezvolţi afacerea. Care sunt ingredientele necesare unui networking de calitate? „Consider că atenţia este cheia pentru un networking de calitate – o sintagmă care este plină de semnificaţii. Sunt sesiuni de business networking în care fiecare persoană se poate prezenta, şi atunci este necesar să ai un nivel de atenţie foarte bun şi să identifici un potenţial partener sau client. De asemenea, pauzele de la conferinţe reprezintă un spaţiu ideal de networking şi recomand să fie exploatate 200%. Acela poate fi momentul 0 al semnării unui contract”, afirmă Alice Botnarenco, fondatoarea comunităţii Femei în Afaceri.
O altă asociaţie care are ca obiectiv crearea unei comunităţi de networking foarte puternice este Professional Women Network România. Înfiinţată la finele lui 2011, organizaţia le promovează şi le susţine pe femeile profesioniste, leagă o comunitate atât la nivel naţional, cât şi internaţional care să permită schimbul liber de best practices, colaborări pe proiecte de interes comun, oportunităţi de networking, precum şi oportunităţi de dezvoltare profesională şi personală. Pe lângă oportunităţile de networking pe care le oferă în cadrul evenimentelor pe care le organizează, asociaţia oferă membrelor şi programe de mentorat one-to-one pentru tinere manager din companii,workshopuri pe teme de diversitate, brand personal şi echilibru job–viaţă personală.
Ce beneficii aduce networking-ul?
A-i cunoaşte pe oamenii potriviţi la un eveniment de business poate genera un efect imediat, dar, de cele mai multe ori, are corespondent în timp. Rezultatul imediat îl poate reprezenta obţinerea unui contact care îţi poate satisface o nevoie de moment. În ceea ce priveşte beneficiile pe termen lung ale networking-ului acestea sunt, în opinia lui Alice Botnarenco, branding-ul personal, expunerea abilităţilor de comunicare şi a competenţelor, identificarea de oportunităţi de afaceri, obţinerea de informaţii noi de business. „Business networking-ul este, dacă vreţi, un ABC al relaţiilor, ceea ce urmează reprezintă priceperea şi tenacitatea fiecăruia de a construi relaţii profesionale solide”, adaugă fondatoarea comunităţii Femei în Afaceri.
Bill Aulet, Managing Director al Martin Trust Center for MIT Entrepreneurship, afirmă că networking-ul a devenit un element vital în mediul economic actual, mai ales pentru antreprenori, în condiţiile în care aceştia au „resurse limitate şi încearcă să folosească resursele altora pentru a-şi atinge obiectivele, iar confortul în întâlnirea multor oameni noi este critic.” Totodată, acesta îi sfătuieşte pe antreprenori să îşi dezvolte capacitatea de a prezenta un elevator pitch în cadrul întâlnirilor pe care le au la diverse evenimente de networking, deoarece „abilitatea de a rezuma eficient acţionează ca o fereastră deschisă clienţilor, consultanţilor, partenerilor, investitorilor şi potenţialilor angajaţi prin care se văd maturitatea şi cunoştinţele antreprenorului”.
Organizarea de evenimente de networking, o oportunitate de afaceri?
„Poate că evenimentele de networking nu generează profituri mari, dar rezultatele sunt măsurabile şi roadele se culeg mai ales în timp”, este de părere Alice Botnarenco.
Această opinie pare împărtăşită şi de Roxana Petrescu, cofondator al ABC Antreprenori, proiect ce are ca obiect de activitate organizarea de evenimente de networking antreprenorial lunare. Tânăra a pus bazele acestei afaceri în august 2012, iar principala provocare pe care a întâmpinat-o la început a fost legată de încheierea de parteneriate cu diferiţi sponsori, care să ajute la organizarea evenimentelor propuse de ABC Antreprenori. Deşi în prezent business-ul nu generează încă profit, Roxana Petrescu anticipează că până la sfârşitul anului, odată cu extinderea evenimentelor şi în provincie, afacerea va înregistra rezultate pozitive.
Ingredientele-cheie pentru un eveniment de succes
Ca în orice tip de afacere, există anumite aspecte pe care trebuie să le ai în vedere atunci când vrei să obţii rezultate pozitive. Dar care sunt paşii care ar trebui urmaţi pentru a organiza un eveniment de networking de succes? „Cel mai important este să aduni la un eveniment de business networking targetul care este interesat de subiectul pus în discuţie. Totodată, este nevoie de speakeri şi moderatori care să fie conectaţi la audienţă, iar prezentările autentice şi memorabilie îţi vor garanta succesul. Dacă spui ceva diferit, oamenii vor reţine şi îşi vor aminti de tine atunci când au nevoie”, precizează Alice Botnarenco.
Aşa că, dacă până acum ai ezitat să participi la evenimente de networking, ar fi bine să îţi regândeşti poziţia. Unde îţi poţi găsi mai uşor potenţiali parteneri de business. Iar dacă vrei să pui bazele unei astfel de afaceri, cu atât mai bine. Cine va intra în contact cu toate persoanele prezente la evenimentele organizate de tine?
Articol preluat din Revista Cariere de martie. Pentru detalii legate de abonare, click aici