Mesaj pentru tinerii antreprenori: ”Doing the right thing is always the right thing!”
“DOING THE RIGHT THING IS ALWAYS THE RIGHT THING”
Este mesajul care m-a guvernat în toți cei 3 ani de cant am decis să aleg antreprenoriatul. Poate părea un simplu citat motivaţional pe care îl auzi la o conferința a unui speaker de profil, dar este singura idee pe baza căreia poți clădi imperii, relații, companii autentice și sustenabile în toate aspectele vieții tale. Odata ce ajungi în punctual acesta, vor veni și cifrele.
Daca vorbim de strategie de business, singurii indicatori de performanță după care trebuie ca să îți măsori la finalul zilei businessul sunt cifra de afaceri si profitul. Poate nu e răspunsul pe care idealiștii îl așteaptă de la acest articol, însă ceea ce face diferenta, iar acesta este un lucru pe care îl observ la din ce in ce mai mulți antreprenori la inceput de drum, este modul in care faci aceea cifra și profitul. Nu este suficient să faci 1 milion de euro, cât este de important cum l-ai făcut și ce ai lăsat în urma ta.
Într-o discutie recentă, am avut ocazia să vorbesc încă o dată despre cel mai suculent subiect pentru orice om de afaceri: banii. Daca ar fi să dau un sfat antreprenorilor care intră în business, ar fi următorul: banii trebuie folosiţi ca mijloc, nu ca scop. Transformaţi în obiective la nivel de nevoi, nu există nimic care să te oprească să îi obţii. Nu vreau să par superficială și să transmit că banii nu sunt importanți. Nu avem nevoie de ei atunci când vrem să ne creăm conturi de milioane de euro, ci când atunci când îi putem reinvesti şi crea valoare adaugată în business, în comunitate, în societate.
Raportul banilor în success este acela în care angajaţii sunt multumiţi din acest punct de vedere, când există beneficii reale pe care compania ţi le oferă şi le oferă, confort, dezvoltare personală şi, de ce nu, siguranţă.
Fricile unui antreprenor de succes
Daca aș fi vorbit acum 3 ani despre acest subiect, aș fi spus că frica de eșec este vea mai proeminentă, însă micile eșecuri de început din antreprenoriat sunt cea mai puternică bază a maturizării și a învățării. În acest moment, eșecul a devenit un simplu proces in progresul meu, desigur, atâta timp cât nu afectează restul persoanelor implicate în proces. Şi aşa ajungem la frica adevărată şi anume ca un eventual eşec să afecteze angajaţii, acei oameni care au muncit necontenit şi care nu vor întelege în totalitate de ce munca lor a dus sau contribuit la un eşec eventual al companiei. Ei sunt hrana motivaţiei mele într-o combinatţe cu obiectivele de business.
Cum atrag clienți cu notorietate 0 pe piață?
Atragerea clienţilor poate fi o adevărată aventură, în special atunci când nu ai experienţă în vânzări. Așa că nu ne rămân decât câteva aspect cheie: perseverenţa, onestitatea, încrederea şi entuziasmul bazat pe fundamentul că meriţi o încercare și că, de foarte multe ori, și clientul tău merită.
Pentru clienții pe care un start-up îi vizează, de foarte multe ori companiile mici sunt mai dedicate din punct de vedere al client-service ului, mai flexibile și mai creative. Există și reversul medaliei în acest caz: de foarte multe ori aceste beneficii se confundă cu într-o formă de negociere financiară jenantă. Atenție, deci, atunci când vă selectați clienții la început de drum.
Un ideal pentru anreprenorii de start-up sunt acei clienţi de talie medie care vor să crească și în a căror filozofie se vor regăsi cu uşurință. În cazul companiilor mari, te poți confrunta deseori cu anumiți clienți care te vor contracta pentru a cheltui un buget redus pe care trebuie să-l justifice.