Liderii anului 2030. Ce ne pregatesc copiii nostri
In viziunea Elenei, peste 30 de ani Romania „va arata frumos daca o vom ingriji. Oamenii polueaza si asta nu e bine. O sa fie fum pentru ca sunt foarte multe masini, iar apele vor fi poluate pentru ca oamenii arunca toate gunoaiele acolo”. Elena Denisei are 7 ani si 10 luni si frecventeaza cursurile de leadership de la scoala CleverBS. La curs ii place sa invete despre ea si despre modul in care trebuie sa vorbeasca. Pe langa asta ii plac „mult jocurile si colegii”. Nu stie sigur ce doreste sa fie cand va creste mare, oscileaza intre „pictorita si veterinar”, caci ii place sa „vorbeasca cu animalele”. Isi doreste un catel, insa sta la bloc si stie ca „este greu de intretinut”.
Cornelia Scarlatescu, Operations Manager al CIG Group Romania, are un baietel de 11 ani, inscris la cursurile de leadership ale companiei learning about. Desi a fost „foarte greu” sa-l desprinda pe copil din activitatile „virtuale”, mama a reusit sa-l provoace pe micut prin implicarea in activitati comune cu ceilalti membri ai familiei si prin aceste cursuri, care „il vor invata sa relationeze adecvat si sa comunice pe baza valorilor reale si de echipa”.
Mama fetitei, Daniela Bruma, Director Administrativ al Recolamp, a constatat ca in acest secol al vitezei si al informatiei, avem cu totii tendinta sa crestem copii „buni la ceva”, preferabil la matematica. „Eu as vrea sa cresc un copil bun si atat, cred ca restul vine dupa. Imi doresc ca fiica mea sa fie un copil care se intelege si se accepta pe sine si pe ceilalti, care este in masura sa discearna ce este bun si ce este rau, care sa stie sa puna in valoare abilitatile sale si pe ale celorlalti”. Dupa parerea ei, aceasta este definitia leadershipului, care nu se rezuma la capacitatea de a conduce, cum gresit se intelege de multe ori.
De cand Denisa merge la cursuri, Daniela Bruma a constatat unele schimbari pozitive in comportamentul micutei. „Este mai increzatoare in fortele ei, relationeaza mai bine cu ceilalti, isi exprima mai des si mai ferm propriile pareri. Evident, acestea sunt doar seminte sadite carora noi, ca parinti, trebuie sa le asiguram conditiile necesare pentru a deveni flori”, spune plastic mama.
Acest lucru il subliniaza si trainerul CleverBS, Violeta Lupu, care e de parere ca „rolul parintilor este sa discute dupa fiecare curs cu micuții si sa ne transmita impresiile copiilor despre temele abordate”. Dupa parcurgerea cursului de copii, parintii primesc din partea trainerilor o scurta caracterizare a acestora despre implicarea, limbajul si receptivitatea lor, precum si recomandari din partea trainerilor pentru a se dezvolta frumos si armonios.
„Atata timp cat depinde de noi, ne dorim ca fiica noastra sa urmeze cursurile scolii romanesti. Am fost profesoara si cred, pana la un punct, in valorile invatamantului romanesc, desi este blamat. Cand va creste insa, isi va alege singura ce forma de invatamant doreste” – Daniela Bruma, Director Administrativ al Recolamp, mama Elenei (7 ani)
Mihai are 4 ani si 2 luni, este pasionat de lego si urmeaza cursurile de leadership susținute de FasTracKids (FTK). La curs, cel mai mult ii place ca invata totul cu ajutorul jocurilor. Cand va fi mare se va face politist, poate si pentru ca locuieste langa o sectie de politie si „vrea sa prinda hoti”. Parintii aleg aceste cursuri pentru ca „dezvolta inteligenta emotionala a copilului, spiritul de echipa, modul de comunicare si dezvoltarea legaturilor neuronale”.
Mihaela Ciontu este Senior Application Developer si este mama unui copil care participa la lectiile FTK. Mama vede o schimbare pozitiva in comportamentul copilului. „Decat sa spui ceva urat cuiva mai bine nu-i spune nimic” sau „oamenii sunt diferiti, nu suntem toti la fel” sunt cateva dintre invatamintele pe care fetita ei de sase ani i le-a spus intr-o zi.
Desi cel mic va urma cursurile unei scoli romanesti cand va fi mare, mama este ingrijorata ca „Ministerul Educatiei nu are pregatit un plan de lectii standardizate, iar programele extra-curiculare nu sunt mediatizate”.
Piata de leadership pentru copiii
Trainerul CleverBS, Violeta Lupu, considera ca exista o piata a cursurilor de leadership pentru copiii sub 10 ani, insa aceasta este in faza incipienta: „Se poate vorbi despre o piata in curs de formare a cursurilor de dezvoltare personala pentru copiii sub 10 ani, dar si pentru cei mai mari. Aici intra atat cursurile de leadership, cat si cele de eticheta si bune maniere, cultura generala, marketing personal, comunicare si organizarea activitatilor din timpul unei zile”. Honcioiu Cristina, trainerul FTK, este de aceeasi parere: „exista o piata a cursurilor de leadership pentru copii, care este in crestere datorita interesului ridicat al parintilor”.
„Probabil ca o mama cu laptopul in brate toata seara iar un tata prezent doar in week-end nu sunt chiar modele de urmat” – Dana Burghel, Executive Director, learning about
Structura cursurilor
Violeta Lupu este Training Manager in cadrul CleverBS si a dezvoltat cursul „MBA-ul copiilor CLEVER®”, inclus in franciza CLEVER children – Kids and Teens Training, din dorinta de a forma deprinderile copiilor de a gandi liber si de a avea idei si initiativa. Lectiile, care se adreseaza copiilor cu varste intre 6 si 13 ani, sunt insotite de lectii de comunicare, marketing personal, organizare si managementul timpului, tehnici de negociere si realizarea unui mini plan de business.
La cursuri, copiii sunt impartiti in grupe de varsta, iar trainingul, desi urmeaza aceeasi structura, este diferit din punctul de vedere al metodei de lucru. „Pentru a intelege rolul unui lider si abilitatile care il definesc, copiii primesc si dau exemple de lideri militari sau politici care au creat imagini durabile in timp. Asculta scurte povestioare despre Napoleon, de exemplu, sau identifica si numesc ei insisi abilitatile, elementele de comportament si limbaj ale unui coleg de clasa sau de gradinita pe care il considera lider si pe care ulterior le identifica sau nu cu propriul lor comportament”, spune trainerul.
Honcioiu Cristina, trainerul din cadrul FTK, spune ca la cursuri, cei mici „sunt foarte receptivi la propuneri si alternative, in plus lectiile sunt concentrate pe proces si nu pe produs”.
Trainerul mai spune ca odata ajunsi pe bancile scolilor romanesti, copiii nu vor avea probleme de adaptare a sistemului nostru de invatamant. Ei vor avea deja dezvoltate abilitati si curiozitatea pentru cunoastere care va persista toata viata. In plus, crede ea, „copiii vor aduce in contextul scolar achizitiile din cadrul acestor cursuri”.
Dana Burghel, Executive Director, learning about, spune ca scopul lectiilor este de a arata copiilor si altceva decat ceea ce vad la scoala, acasa sau la TV. Cursurile sunt gandite pentru doua grupe de varsta: 6-12 ani si 12-16 ani.
„Pentru a intelege rolul unui lider si abilitatile care il definesc, copiii primesc si dau exemple de lideri militari sau politici care au creat imagini durabile in timp” – Violeta Lupu, Training Manager, CleverBS
Lectiile vor fi structurate in cinci module. Doua vor fi despre atitudine si caracter si vor avea de fiecare data un invitat special. De exemplu, in primele cursuri vor preda alpinistul David Neacsu si maratonistul Andrei Rosu. Alte doua module vor fi creative, copiii invatand cu ajutorul teatrului sa-si invinga teama si sa socializeze. Invitatii modulului vor fi actorii Daniela Nane si Catalin Neamtu. Ultimul modul, pentru ca este programat in preajma Craciunului, va fi desfasurat in acest spirit. Copiii vor primi cadouri si vor darui la randul lor copiilor defavorizati de la Fundatia Concordia, pentru care compania are un program de CSR. Dana Burghel ne destainuie ca in urmatorul modul, care va incepe anul viitor intentioneaza sa introduca si cateva ore de coaching pentru parinti si sa aduca in fata copiilor si alti multi romani valorosi, din diverse domenii de activitate.