Restrictii in alegerea denumirii unei firme
Inscrierea unei firme, conditionata de cuvintele folosite in titulatura
OG 72/2004 modifica art. 39 din Legea 26/1990 privind registrul comertului. Initial, oficiul registrului comertului avea obligatia sa refuze inscrierea unei firme care, fara a introduce elemente de deosebire, putea produce confuzie cu alte firme inregistrate. (art. 39 din Legea 26/1990 in forma initiala).
OG 72/2004 continua demersul inceput prin OG 15/2003, aprobata cu modificari prin Legea 183/2004, si stabileste anumite cuvinte, sintagme si derivate ale acestora care nu se pot regasi in continutul unei firme sau care pot fi folosite numai ca urmare a obtinerii acordului din partea autoritatilor publice competente. Astfel, conform art. 39 alin. 2, in noua redactare, se interzice inscrierea unei firme care contine cuvintele sau sintagmele academic-stiintific, academie, universitate, universitar, scoala, scolar si/sau derivatele acestora.
In cazul unei firme inmatriculate pana la intrarea in vigoare a OG 72/2004, care contine sintagmele sau cuvintele enumerate mai sus si/sau unul dintre derivatele acestora, persoana juridica este obligata sa isi modifice in mod corespunzator denumirea firmei in termen de cel mult 3 luni de la data intrarii in vigoare a ordonantei.
Inscrierea unei firme care contine cuvintele sau sintagmele national, institut, roman si/sau derivatele acestora ori cuvinte sau sintagme caracteristice autoritatilor si institutiilor publice centrale sau locale se realizeaza numai cu acordul Secretariatului General al Guvernului, respectiv a prefectului judetului sau al municipiului Bucuresti, in circumscriptia teritoriala in care solicitantul si-a stabilit sediul social. Autoritatea competenta se va opune eliberarii acordului pentru folosirea denumirii daca firma in cauza este susceptibila sa creeze confuzie cu denumirea unei institutii publice sau de interes public.
Termenul pentru comunicarea acordului privind folosirea denumirii, cat si pentru instiintarea cu privire la refuzul eliberarii acestui acord este de 10 zile de la data solicitarii. Refuzul eliberarii acestui acord are ca efect respingerea cererii de inmatriculare a unei persoane juridice noi. Valabilitatea acordului scris eliberat de Secretariatul General al Guvernului sau, dupa caz, de prefect, potrivit legii, este conditionata de valabilitatea rezervarii disponibilitatii firmei.
In cazul refuzului eliberarii acordului amintit, persoana juridica este obligata sa isi modifice denumirea firmei in maximum 3 luni de la momentul in care refuzul emiterii ramane irevocabil prin epuizarea cailor de atac prevazute de lege. Acordul privind folosirea denumirii are natura juridica a unui act administrativ, adica supus cailor de atac prevazute de Legea nr. 29/1990 a contenciosului administrativ.
Autoritatea administrativa are, in mod nefiresc, atributii de interpretare lingvistica si de interpretare pe fond a textului normativ, in timp ce reprezentantul autoritatii judecatoresti aplica amenzi.
Sa luam un exemplu. Depunerea unei cereri pentru eliberarea acordului folosirii unei denumiri ce contine cuvantul Romania va urma traseul Biroul Unic din cadrul oficiului registrului comertului competent teritorial – Oficiul National al Registrului Comertului – Secretariatul General al Guvernului si, bineinteles, retur. Concluzia o intuiti probabil.
Normele metodologice aprobate prin HG 1296/2004 reglementeaza
criteriile pentru eliberarea acordului si procedura ce trebuie parcursa
in acest scop.
- u pentru folosirea cuvantului national si/sau a derivatelor acestuia, firma trebuie sa fi fost atribuita prin actul normativ sau actul administrativ de infiintare a persoanei juridice sau e necesar ca participarea statului la capitalul social al persoanei juridice sa fie majoritara;
- u inserarea cuvantului institut si/sau a derivatelor acestuia este permisa doar in ipoteza in care firma a fost atribuita prin actul normativ sau administrativ de infiintare a persoanei juridice.
Folosirea cuvantului „roman”
si/sau a derivatelor sale este acceptata atunci cand:
- u in totalul cifrei de afaceri din ultimul an a persoanei juridice solicitante veniturile din export reprezinta minimum 50%;
- u in cuprinsul firmei unei persoane juridice romane la care unic actionar/asociat este o persoana juridica straina, cuvantul roman este utilizat pentru diferentierea din punct de vedere geografic;
- u cuvantul roman sau derivatele sale servesc la diferentierea geografica a reprezentantei sau a altui dezmembramant fara personalitate juridica (cum ar fi sucursala).
Ce acte trebuie anexate cererii pentru eliberarea acordului?
- u certificatul constatator emis de oficiul registrului comertului competent (pentru persoanele juridice inmatriculate);
- u declaratia reprezentantului societatii privind indeplinirea conditiei referitoare la venitul din exporturi (unde este cazul);
- u orice alt document considerat relevant de catre solicitant.
Toate serviciile de verificare a indeplinirii conditiilor si de eliberare a acordului se presteaza cu titlu gratuit, singurele cheltuieli fiind cele ocazionate de eliberarea certificatului constatator si taxele pentru expediere postala intr-un cuantum de 35.000 de lei/plic.
Nerespectarea solicitarii respectivelor acorduri se sanctioneaza cu amenda de 25 milioane lei si are drept consecinta dizolvarea de drept a persoanei juridice, lichidarea, precum si radierea acesteia din registrul comertului, in conditiile legii. Constatarea dizolvarii de drept se realizeaza de judecatorul delegat la oficiul registrului comertului, la sesizarea oricarei persoane interesate, precum si din oficiu, dupa caz. Amenda se aplica prin incheiere a judecatorului delegat la oficiul registrului comertului.